میهن نما
میهن نما
گفتاورد

عزیزاله جوینی

شاهنامه تنها کتابی است که در آن هیچ اختلافی دربارة مذاهب و ادیان نیست؛ فردوسی هرگز به دین کسی اهانت نکرده و آن را خوار نشمرده است .شاهنامه کتابی است که در حقیقت سند ایران و هم تاریخ این کشور است. این کتاب را باید خواند و یاد گرفت و جزء وظایف ملّی خود دانست و در حوزه ها و دانشگاه ها به آن کتاب جایگاهی ویژه داد،

روانشاد عزیزاله جوینی

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
ایران امروز کتابهای درسی واقعیت های تاریخ را بیان نمی کنند
میانگین امتیار کاربران: / 3
بسیار بدبسیار خوب 

کتاب تاریخعلی اکبر صفی پور معاون پژوهشی سازمان اسنادوکتابخانه‌ ملی در گفتگو با ایسنا گفت:کتاب‌های درسیِ تاریخ واقعیت‌ها را منتقل نمی‌کنند.آن‌چه از تاریخ درکتاب‌های درسی عنوان می‌شود، واقعیت‌های تاریخ نیست که متأسفانه به گذشته نگاهی نقادانه دارد، در حالی‌که ما در گذشته اندیشمندان و بزرگان زیادی در عرصه‌های مختلف از جمله پزشکی داشته‌ایم.کتاب‌های درسی تاریخ خواننده را به سوی نگاه سیاسی سوق می‌دهد و برای خواننده نفرت و جبهه‌گیری ایجاد می‌کند،در حالی‌که این نوع کتاب‌ها برای آینده این بچه‌ها مفید نیست.

در گذشته علوم و تکنولوژی‌ها به همراه گذر زمان با پیشرفت همراه بوده، در حالی‌که تاریخی که در قالب کتاب‌های درسی تدوین شده، تنها به مباحث سیاسی آن و به صورت نقادانه پرداخته است.

در صورت تداوم این‌گونه کتاب‌ها فرزندان به مرور زمان دچار دل‌زدگی از تاریخ می‌شوند، در حالی‌که اصل تاریخ همه را جذب می‌کند، بنابراین باید واقعیت‌ها در کتاب درسی طراحی شود تا فرزندان ما به مطالعه تاریخ علاقه‌مند شوند.

ابوعلی سینا، ‌امیرکبیرها و دکتر قریب‌ها نمونه‌هایی از اندیشمندان تاریخی بودند که همچنان نام آن‌ها ماندگار شده است.

در گذشته‌، کتابخانه در قالب‌های مختلف با عنوانی دیگر نیز وجود داشته که تمامی کارهای اندیشمندان بویژه ابوعلی سینا ماندگار شده است.

تاریخ در کتاب‌های درسی باید به گونه‌ای نگاشته شود تا همه اندیشمندان برای فرزندان ما ملموس شوند، در حالی‌که کتاب‌های درسی تاریخ آن‌قدر نقادانه نگاشته شده و به وجود اندیشمندان در آن زمان توجه نشده که فرزندان ما اندیشمندان را باور نکرده‌اند و این برای‌شان موضوعی گنگ است.

برای انتقال هر فرهنگ در گذشته باید ابزار خاص خودش به کار گرفته شود، چرا که در گذشته‌های دور کاغذ وجود نداشته است، اما فرهنگ‌ها به روش‌های مختلف منتقل شده است.

در گذشته تنها 10 درصد مردم جامعه باسواد بودند که انتقال فرهنگ از طریق کاغذ و نوشتار غیرممکن بود، بنابراین به صورت شفاهی در بحث‌های شبانه و بیانات پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بر سر کرسی به نسل‌های آینده منتقل می‌شد.

در گذشته داستان‌ها، افسانه‌ها و روریدادهای تاریخی به فرزندان آن زمان منتقل می‌شد. فرزندان در آن زمان با افراسیاب‌ها و رستم‌ها زندگی می‌کردند، رفتارها و کردارهای مهربانی را می‌آموختند و با تاریخ مأنوس بودند.

به مرور زمان با آمدن جعبه‌های تلویزیون در کشور کرسی‌های شبانه رخت برکند و فرهنگی به خانه‌ها و فرهنگ‌ها وارد شد که هدف اصلی سازنده‌های تلویزیون بود.

باید فرزندان را به تاریخ علاقه‌مند کنیم چرا که آشنا کردن آن‌ها با تاریخ، آشنا کردن آن‌ها با گذشته خودشان است.

  • بازدید: 949
 

دیدگاه ها 

 
0 #1 محمود 08 اسفند 1394 ساعت 15:03
درود وسپاس به شماکه این سایت رو راه اندازی کرده اید من از زمانی که با این سایت آشنا شدم شگفت زده شدم و در خود میبالم که کسانی در این سرزمین وجود دارند که حقیقت را به همگان بازگو کنند با سپاس فراوان از شما باشد که روز افزون نوشته های بیشتری قرارگیرد در این پورتال
زنده باد ایران
پاسخ دادن به این دیدگاه
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گذاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

نطقش کور شدن

براثر گفتگو وجنجال سخن کسی قطع شدن، از ادامه صحبت بازماندن.

پیشنهاد
تبلیغات
تبلیغات
پیام های کاربران
  • هر که بامش بیش برفش بیشتر
    معنی این شعررابه طورکامل ارائه می دهم(هرکسی کسی بام کوتاه تری دارد زحمت کمتری می کشداماهرکسی که بام بلندتری دارد زحمت آن زیاداست بایدتلاش بیشتری کند)ممنون نمایش / پاسخ
    فرستنده : حنانه توحیدی
تبلیغات


Your SEO optimized title