ایران سرزمین بلندی است که بر روی کره زمین مانند پلی میان شرق و غرب قرار گرفته که در دوران سوم زمین شناسی به هنگام چین خوردگی های آلپ و هیمالیا بوجود آمده است و مساحت این سرزمین 1.648.195 کیلومتر مربع معادل کشورهای انگلستان ، فرانسه، آلمان، سوئیس، بلژیک، دانمارک، ایتالیا و هلند می باشد.
از شمال دریای مازندران یا خزر به ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و از مشرق به افغانستان، پاکستان از غرب به عراق و ترکیه و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان محدود می شود.

کوههای بلندی که از هر سو سرزمین ایران را در بر گرفته عبارتند از:
در مشرق سه رشته کوه متوازی، که معروف به کوههای سلیمان است در شمال کوههای البرز به غرب امتداد یافته است، این کوهها در غرب از کوههای ارمنستان جدا شده و از دریای مازندران گذشته بواسطه کوه بابا به کوههای هندوکش پیوسته و بوسیله این کوه به هیمالیا که بلندترین کوههای کره زمین می باشد متصل است.
در مغرب کوههای کردستان یا زاگرس واقع است که از شمال به جنوب رفته و سپس به سوی جنوب و شرق برگشته و به دریای عمان می رسد.
بعضی از کوههای شمال از مواد آتشفشانی ترکیب یافته ولی در حال حاضر آتشفشان های ایران همگی خاموش اند، پرآوازه ترین قله ی آتشفشانی ایران قله ی دماوند است که همیشه پوشیده از برف بوده و با شکوه تمام در افق تهران خودنمایی میکند کوههای مرتفعی که چون کمربند دور تا دور ایران را در برگرفته اند در نگاه نخست ایران را سرزمینی دربسته معرفی می کنند، ولی در واقع امر، در این حصارهای طبیعی، رخنه ها و گذرگاههای نسبتأ سخت گذر وجود دارد که راه نفوذ به ایران بشمار می رود. تاریخ گذشته ایران نشان می دهد که نه تنها این سرزمین در برابر مهاجرت اقوام مانع مهمی نبوده بلکه از حدود 2800000 کیلومترمربع مساحت آن فقط 1648195 هزار کیلومتر مربع باقی مانده و بقیه آن در اثر رخدادهای تاریخی از آن جدا شده است.

آب و هوای فلات ایران
باستثنای گیلان، مازندران و سواحل خلیج فارس که بارندگی در آنجا زیاد است، در دیگر نقاط ایران مجموع مقدار بارندگی در عرض سال چندان زیاد نیست.
رودهای ایران: کارون و کرخه در خوزستان، ارس و قزل اوزن در شمال، زاینده رود در اصفهان، هیرمند در سیستان که رودهای بزرگ ایران می باشند.
دریاچه های ایران ارومیه در شمال غربی آذربایجان، ساوه و قم و تهران، بختگان و بهارلو در فارس، هامون در سیستان و دریای مازندران که بزرگترین دریاچه روی کره زمین می باشد.
ایران سرزمین کوههای بلند پربرف رودخانه های پرآب، دریاچه های زیبا، شهرهای بزرگ تاریخی، جنگل های سرسبز و دارای آب و هوای چهار فصل با درجه حرارت متفاوت می باشد، ضمن اینکه در فصل زمستان کوههای شمال و شمال شرقی کشور پوشیده از برف می باشد، در همان زمان، در جنوب کشور آب و هوای دلکش و معتدل است. آب گوارا، چشمه های طبیعی با رنگ های گوناگون و جوشان از دل زمین می جوشد محصولاتی چون خرما، برنج، چای، و سایر میوه ها و مرکبات در فاصله نه چندان دور از یکدیگر بعمل می آید، همچنین ثروتهای روی زمین و ذخایر زیرزمینی مانند نفت، گاز، مس، آهن، طلا، قلع، سرب، ذغال سنگ، و سنگهای قیمتی چون فيروزه، عقيق و آثار باستانی، فرش های بی نظیر و هزاران هنر دیگر که تا این تاریخ نظیرشان ساخته و تقلید نشده, کشور زیبا و مردم نیک سرشت و فعال ایران را در میان دیگر ملل ممتاز می سازد.
این سرزمین در مرکز جهان میان شرق و غرب واقع گردیده و طی هزاران سال، بوسیله جاده هایی مانند راه شاهی ساخته شده توسط هخامنشیان محل عبور کاروانهای تجاری برای حمل کالا و اقوام وحشی و غیر متمدن برای غارت و چپاول این گذرگاه برای بدست آوردن ثروتهای این سرزمین بوده است.
چنانکه با استفاده از این معابر از سوی شرق و غرب همیشه ایران مورد تجاوز و تاخت و تاز قرار داده اند و مانع ترقی و پیشرفت این کشور شده اند.
سرزمین ایران از دوران باستان مرکز بزرگ ارتباط اقوام گوناگون بوده و مانند پلی در قلب آسیای غربی، و بطور کلی مشرق را به مغرب بوسیله قدیمی ترین جاده های خود متصل و سبب گسترش تجارت غرب و شرق می گشته است. همراه این داد و ستد فرهنگ و تمدن شرقی و غربی ملل مختلف، ایران که انتقال دهنده این روابط بود شکوفایی پیدا می کرد.
سرزمین زیبای ایران زادگاه پیامبران و مردان بزرگ تاریخی نیز بوده است، که از راه فکر و عقیده برای نخستین بار، جنگ با بدی و طرفداری از نیکی و یکتاپرستی را رواج داده و در نهاد فکرشان همیشه اندیشه بلند و نیروی ترقی و ادب وجود داشته است. مراحل تکامل دینی این سرزمین از مهرپرستی تا یکتاپرستی و تدوین قوانین انسانی زرتشت و بنیان گذاری نخستین حکومت منظم جهان و صدور اولین حقوق بشر که مورخین معتبر جهان آنرا آغاز تاریخ جهان می دانند. تماما در جهت نجات و هدایت انسان از ظلم و ستم و اجرای عدالت بوده، سبب سرفرازی و کسب هویت اصلی ایران و ماندگاری این سرزمین در طول هزاران سال گشته است.

تاریخ مصور ایران - محمد حسین امینی سام‎

نوشتن دیدگاه


گزینش نام برای فرزند

نگاره های کمیاب و دیدنی