"مشتری خانم" زنی اهل شعر و موسیقی در دربار قتحعلی شاه قاجار بود. نویسنده ی تاریخ عضدی در معرفی او می نویسد: «از اهل شیراز است. مدتها طرف التفات حضرت خاقان واقع بود هیچ یک از خادمان حرم بیش از او صاحب اولاد نبوده و بعد از فوت خاقان هفت فرزند داشت. مشتری خانم در علم موسیقی مهارت کامل و بالفطره آوازی سرشار داشت.

گویند شبی خاقان با شاه پسند خانم در طبقه ی اول برج جهان نما بود . مشتری خانم در طبقه ی دوم بود. این شعر را به آواز بلند خواند

بالای بام دوست چو نتوان نهاد پای

هم چاره آن که سر بنهم زیر پای دوست

آقا اسماعیل پیشخدمت باشی در مهتابی خانه ی خودش که در محل دروازه شمیران بود او فاصله ی زیادی با برج جهان نما داشت شعر او را شنیده و نوشت که بیانگر صدای رسا و بلند او بوده است. بالجمله این خانم قریب صد سال عمر کرد. در آخر هم حالت طرب و مسرت از او نمایان بود هیچ وقت او را مغموم و افسرده ندیدند. هر وقت خاقان به سفری عزیمت میفرمود در هنگامی که چکمه و شلوار می پوشید مشتری خانم باید مشغول خواندن باشد. در سفر آخر که تشریف فرمای اصفهان شدند مشتری خانم به رسم مألوف مشغول خواندن این بیت شد:

تو سفر کردی و خوبان همه گیسو کندند

از فراق تو عجب سلسله ها برهم خورد

خاقان(شاه) مضمون بیت را به فال بد گرفته متغیر شدند و بی اختیار فرمودند: انالله و انا اليه راجعون ! در همان سفر از ساحت اصفهان به گلزار جنان رفتند .

بانوان قاجاری

بن مایه : توکا ملکی - بانوان موسیقی ایران

نوشتن دیدگاه


نگاره ی امنیتی
نمایش یک نوشته ی امنیتی دیگر

گزینش نام برای فرزند

نگاره های کمیاب و دیدنی