پل وِرِسک از بزرگترین پلهای راهآهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد. این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب میآید در سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد. پل ورسک که راهآهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل میكند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد.
نام پل ورسک در كتاب ركورد گينس، در بخش پلهای با ارتفاع بيش از ۶۱ متر به ثبت رسيده است.
لادیسلاوس فون رابسویچ (L. Von Robcevidc) مهندس سازنده پل ورسک میباشد. رابسویچ (1893-1975) که اهل اتریش بود و مهندس ورسک نامیده میشد در مصاحبه خود با خبرنگار روزنامه اطلاعات گفت: «روزی که این مدل را برای احداث پل ورسک تهیه کردم مهندسان دیگر با نظر حیرت به آن نگریسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار یکی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. امروز که این پل احداث گردیده همه من و رفقایم را تحسین میکنند و آن را در شمار بهترین پلهای قشنگ و شاهکار مهندسی میدانند.» سمت مهندس رابسویچ رئیس نظارت ساختمان پل بوده است و او به همراه خانوادهاش در خانهای واقع در دره ورسک و نزدیک پل اقامت داشت و مراحل ساخت پل ورسک را دنبال می کرد .
رضاشاه پس از آنکه ساخت و ساز پل به پایان رسید برای گشایش (افتتاح) پل به سواد کوه آمد.او پس از بررسی و نگرش بر چگونگی ساخت پل در کاری شگفت، فرمان داد تا سرمهندس اتریشی همراه با خانواده اش به زیر پل رفته و همانجا بمانند تا نخستین قطار از روی پل گذر کند .رضاشاه می خواست از کار مهندس اتریشی اطمینان بدست آورد و مهندس اتریشی هم چون از کار خود و گروهش مطمئن بود به این کار تن در داد و نخستین قطار از روی پل گذشت و پس از آن مهندسان اتریشی و آلمانی این پل زیبا را 70 سال تضمین کردند. کار رضا شاه برای بومیان و دیگر کسانی که این داستان را دیدند و شنیدند بسیار شگفت بود و امروز هم پس از گذشت دهه ها همچنان این داستان در میان ایرانیان روان است .
نمایی از پل زیبای ورسک
.............
گذر قطار از روی این پل ( فرتور : مهدی کمالی)
دیدگاهها
2 تا ده سال هم تمدید شده
اگه قراره خراب بشه خب بعد 70سال یکی دیگه مثلش رو بسازن ببینیم میتونن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ودر جواب آقای "بنده خدا " بگم اولا سازنده اتریشی بوده نه آلمانی و ثانیا این پل در زمان جنگ جهانی به داد متفقین رسید نه هیتلر
یاد گرفتیم همینطوری مسائل رو به هم ببافیم.
100سال دیگه سر جاش هست
چرا آرزویی میکنی !که مورد لعن و نفرین مردم قرار بگیری؟؟؟ مگر نه اینکه این عقیده یک فاشیسته...؟؟!!
دقیقا منزلمان روبروی پل بود
دوست داشتم از منزل هر چند ساعتی پل را نظاره گر باشم و لدت میبردم واقعا شاهکار و باعظمت
این درسته که مهندسینی از اروپا طرح ریزی کرده اند ، اما اگر خواست و تصمیم شاه مملکت نیود میتوانست هزینه و مخارج هنگفت آن را جاهای دیگری خرج میکرد و برایش مهم نبود، اما برخلاف تصور خیلی ها به فکر پیشرفت و آینده مردم و مملکت بود و این گونه خدمات بزرگ و آثار جاویدان و ماندنی آن هم سالهایی که مثل امروزه علم مهندسی و صنایع در ایران پیشرفتی نداشت، از خود به جای گذاشت .
مسیر دوگل تا ورسک بسیار بسیار زیبا و ووهم انگیز وباعظمت است.
بدرود.
متاسفانه سعادت دیدن این پل روازنزدیک نداشتم اما عکس گویای ابهت این پل هست
با اون امکانات کم چه کارهای بزرگی رو انجام داده . بهتر هست بیشتر تحقیق و مطالعه کنید .
اتفاقا انگلیسها به سبب مصالحشان پیشنهاد کردند خط آهن ایران غرب به شرق باشد تا بتوانند استیلای بیشتری بر هند داشته باشند و اگر این اتفاق افتاده بود شاید ایران و هند توسط فاشیستهای آلمان نازی متصرف میشد! از آن گذشته چرا رضاشاه که دستنشانده انگلیس بود از پیمانکاران انگلیسی جهت ساخت راه آهن ایران بهره نبرد؟
خودت الان شاه بودی دو دریای شمال و جنوب را با خط آهن مرتبط میکردی یا رشته کوه زاگرس را به هندوکش؟!؟ آیا امروز چنین خطی ساخته شده؟!
زمان جنگ هشت ساله این خط آهن شمال به جنوب رتق و فتق امور مملکت را نکرد؟
دو فرد به عنوان مهندس طرح معرفی شده اند یکی اتریشی و دیگری ایتالیایی
نوه اتریشی که این خبر رو تکذیب کرد
ایتالیایی هم که در کتابش خبری ب این مهمی اصلا اشاره نکرده
اگر خدا یاری کنه، بسیار زیباست
متعصبانه نظر نده
پل ورسک که راهآهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می کرد. به دستور رضا شاه ساخته شد. رضاشاه پس از آنکه ساخت و ساز پل به پایان رسید برای افتتاح پل به سواد کوه آمد.او پس از بررسی و نگرش بر چگونگی ساخت پل، فرمان داد تا سرمهندس اتریشی همراه با خانواده اش به زیر پل رفته و همانجا بمانند تا نخستین قطار از روی پل گذر کند. در جنگ جهانی دوم متفقین بی طرفی ایران را نقض کردند و ایران اشغال کردند. رضاشاه مجبور به استعفا شد.
غلات ایران و تسلیحات متفقین با راه آهن جنوب-شمال جابجا می شد. این پل در دوران جنگ جهانی دوم توسط چرچیل، نخستوزیر وقت انگلیس پل پیروزی لقب گرفت. همچنین در ۲۳ تیرماه ۱۳۲۴ بنابر پیشنهاد وزارت راه، پل ورسک به نام پل پیروزی نامیده شد.
در قحطی جنگ جهانی دوم 4-5 میلیون ایرانی با قحطی مصنوعی انگلیسی جان باختند. ملکه مادر در خاطراتش مینویسد: «یادم هست که رضا دو سه روز بعد از اشغال ایران به من گفت: تاجی جان ما خبط (اشتباه) بزرگی کردیم که پل ورسک را منهدم نساختیم، ما باید از همان اواسط مرداد ماه که زمزمه حمله به ایران را شنیده بودم، اقدام به نابود کردن راه آهن میکردیم. رضا تا پایان عمر همیشه غبطه میخورد که چرا پل ورسک را، خراب نکرده و راه متفقین را نبسته است.»
ولي دو نکته منفي داره که شيريني کار را به کام انسان هاي آگاه و مطلع وطن پرست تلخ ميکنه
اول اون که خود رضا شاه علاقمند به احياي جاده ي ابريشم بود که از جنوب شرق تا شمال غرب ايران کشيده مي شده و ارزش ترانزيتي بالايي براي ايران داشت.
ولي اربابان رضا شاه ملاحظات و منافع خودشان را بر مصالح کشور و ملت ايران و نظر خود را بر نظر شاه ايران تحميل کردند.
نکته ي دوم ـن که احداث اين پروژه ي مهم امتياز و افتخاري براي صنعتگران و مهندسان ایراني محسوب نمي شود.
چرا که تمام مراحل کار طراحي و اجرا بجز کارهاي خرد و عملگي مربوط به مهندسان خارجي بود.
اصلایه سوال پدرومادر این قزاق چه کسایی هستن؟
نوه لادیسلاو فون رابسویچ ک بازهم به غلط مهندس سازنده و طراح خواندید از این رویداد شگفت انگیز و حیرت آور اظهار بی اطلاعی دارد
پرفسور وولف شوورت استاد فنی دانشگاه گرالس اتریش نوه دختری رابسویچ.
ضمنا مهندس مشاور طرح شرکت دانمارکی سوئدی کامپساکس به مدیرعاملی یورگن ساکسیلد، مدیر ارشد بخش شمالی، اینا پاک دانمارکی، مدیر دپارتمان پل سازی، هانس اتوناتر سوئیسی، مهندس ناظر ارشد، لادیسلاو فون رابسویچ اتریشی و پیمانکار ساخت، شرکت پیتزاگالی ایتالیا بود.
و طراح و سازنده چزاره دله آنی میباشد که او هم
ب این رویداد اصلا اشاره ای ندارد.
دله آنی در گزارش خود به بازدید سال ۱۳۱۴ رضا شاه از پروژه و قدردانی ویژه شاه از وی اشاره دارد. با توجه به دقت او در درج جزئیات عمرانی، مکالمات و ارتباطات انسانی، میتوان خط بطلانی کشید بر افسانه قرار گرفتن سازنده پل در زیر سازه به هنگام افتتاح که هیچ جایی در روایت مستند ساخت این پل ندارد.
دیگه دوره دستاوردسازی برای دوره نکبت و وحشت پایان یافته مردم مردم ۴۰ ۵۰ سال پیش نیستن هر خرافه ای رو باور کنن.