میهن نما
میهن نما
گفتاورد

داریوش فرهود

تمدن جهان غرب و به ویژه کشورهای اسلامی، وامدار فرهنگ، اخلاق، ادب و هنر ایران بوده و هست. افراد سرشناسی از خاندان برمکیان و نوبختیان و دیگر ایرانیان، تمامی فرهنگ و ادب غنی ایرانی، اندرزنامه‌ها و پندنامه‌ها را از متون پهلوی به عربی و حتی یونانی ترجمه کردند. مرزهای فرهنگی ایران به مراتب فراتر از مرزهای سیاسی ایران کنونی است و آثار و پیامدهای مطلوب آن،‌ هنوز هم در هند، پاکستان، افغانستان، آسیای میانه، کشورهای عربی خلیج فارس، ترکیه، عراق، سوریه، لبنان و حتی یونان و مصر و امروزه نیز در امریکا، کانادا، استرالیا و کشورهای خاور دور و اروپا دیده می‌شود.

داریوش فرهود ، پزشک دانشمند

کاربردی
پیشنهاد ویژه

نگار پاكدل :

زبان‌شناسان اروپايي بيش از يكصدو سي سال پيش، درست هم‌زمان با ٢٦ شهريورماه،(برابر با زمان پادشاهي ناصرالدين‌شاه ١٧ سپتامبر ١٨٧٢) در  پايان نشست سه روزه خود در شهر برلين پس از بررسي و كاوش چهار زبان را زبان‌هاي كلاسيك دانستند، كه  اين ٤ زبان سانسكريت، يوناني، لاتين و فارسي بودند.
در اين نشست، زبان‌هاي هند ـ اروپايي مورد بررسي قرار گرفته بود. اين نشست، زبان فارسي را از نظر كلاسيك، دومين زبان (پس از زبان يوناني) گذاشت. زبان فارسي از لحاظ دير‌پايي يك سده از لاتين و 12 سده از زبان انگليسي جلوتر است. در همين نشست، زبان اوستايي شاخه‌ي بدون گوينده زبان فارسي، خوانده شد.
حال چه ويژگي‌هايي يك زبان را در رديف زبان‌هاي كلاسيك جاي مي‌دهد:
نخست باستاني باشد.
دوم از ديدگاه ادبي و چامه‌سرايي بسيار توانگر باشد.
سوم در ازاي بيش از هزار سال زندگي خود دگرگوني‌هاي اندكي در واژه‌هاي آن پديد آمده باشد.
البته هيچ زباني در گذر زمان ازدگرگوني‌ها در امان نبوده است ولي هرچه اين دگرگوني‌‌ها كمتر باشد، آن زبان كلاسيك‌تر است و پايداري بيشتري دارد. زبان ايرانيان اينك همان است كه فردوسي و حافظ به آن(زبان) شعر گفته‌اند؛ همان واژه‌ها، عبارات و دستور زبان را دارد.
در نشست برلين، زبان‌شناسان پذيرفتند كه ادبيات فارسي در قرون وسطي در صدر(پيشگاه) ادبيات ديگر ملت‌‌ها بوده و ايران در آن سده‌ها بيش از هر ملت ديگري سراينده، نويسنده و انديشمند‌(حكيم = فيلسوف) داشته‌ است.
در نشست‌هاي سال‌هاي 1922 و 1936، جايگاه زبان فارسي (مرتبه دوم) در ميان زبان‌هاي باستاني و كلاسيك هند و اروپايي بار ديگر تاييد شد.
ياري‌نامه: تارنماي انوشيروان كيهاني‌زاده

برگرفته از : امرداد نیوز

  • بازدید: 5449
 

دیدگاه ها 

 
-11 #1 کُر بختیاری 12 تیر 1392 ساعت 01:16
با احترام با این بخش از نوشته شما مخالف هستم:
زبان ايرانيان اينك همان است كه فردوسي و حافظ به آن(زبان) شعر گفته‌اند؛ همان واژه‌ها، عبارات و دستور زبان را دارد.
زبان فارسی امروز ما دچار دگرگونی هایی شده که از زبان سرایش شاهنامه ستُرگ پردوسی توسی بسیار دور است. شما می توانید چند بیت از شاهنامه را برای هم میهنانمان بخوانید و از انها بخواهید هر چه فهمیده اند را برایتان باز گو کنند. آنگاه در می یابید که چه قدر زبان فارسی امروز با پارسی شاهنامه تفاوت دارد.
همین تور سعدی و حافظ و دیگر پارسی سرایان
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+5 #2 شعله 23 آذر 1395 ساعت 02:21
دوست گرامى : با درود
تسلط نداشتن بر دستور زبلن و صنايع ادبى و شعر ، يك موضوع است و تغيير زبان موضوعى جداگانه . ما در دبستان شعر فردوسى و سعدى را مى خوانيم و حفظ مى كنيم ، پس مى فهميم . آنچه كاملا قابل درك و فهم نيست ، به دليل عدم مطالعه و ندانستن هاست . در سراسر شاهنامه حدود سى فعل و واژه مهجور كه امروزه به كار برده نشود وجود دارد . مانند شخودن . اگر شما بخشى از نوشته ى ادوارد بروان را بخوانيد ، آنگاه مى توانيد مقايسه ى درستى بكنيد . بچه هاى ادبيات ٤ واحد زبان تخصصى بايد پاس كنند كه استاد ما بخش عطار و مولوى از تاريخ ادبيات ادوارد بروان را تدريس كرد . من با معلمى كه در كارشان بسيار مسلط هستند و آموزگار بنامى در آيلتس هستند ، دو شب تمام ، ديكشنرى تخصصى به دست ، ١٣ صفحه ى بخش آزمون را با كلى دردسر خوانديم . يك ترم ، ١٣ صفحه (كه توجه داشته باشيد شعر نيست ، نوشته است و تاريخ ادبيات) را بچه هاى ما مى خواندند . اين است جدا شدن زبان امروز از زبان كلاسيك .
پاسخ دادن به این دیدگاه
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ از شما می خواهیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ پرسشهای خود را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه ها پس از بررسی (از 1 تا 72 ساعت) نمایش داده می شود.


برگ نخست زبان و گویش زبان پارسي يكي از چهار زبان كلاسيك جهان
گفتگو و پرسش و پاسخ
داستانزد ایرانی

نخود هر آشی شدن

دخالت کردن در هر کاری

پیشنهاد
دیدگاه کاربران
  • دریافت کتاب انسان کامل عزیزالدین نسفی
    سلام ممنون از شما من منطق و طیر و اسرار نامه عطار نیشابوری رو صد بار خوندم اما هنوز نتونستم به گفته فریدون مشیری گرگ درونم رو بکشم و به وادی عشق پا بذارم ولی کسی رو دارم که تو این راه کمکم میکنه و خوشحالم که دانستن این حقیقت رو آشکارا به عاشقان این راه هدیه کردید نمایش / پاسخ
    فرستنده : درویش


Your SEO optimized title