میهن نما
میهن نما
گفتاورد

زبان پارسی را چه شده است؟ بدین لطیفی و خوبی؛ که آن معانی و لطایف که در پارسی آمده است، در عربی نیامده است.

شمس تبریزی

تازه های تارنما
پیشنهاد ویژه

فرهنگ فارسی به پهلوی

نگارش : بهرام فره وشی

در اين فرهنگ، بسياري واژه هاي مبهم ادبيات كهن پارسي را مي يابيم كه به ياري آنها مي توان به درك برخي از مفاهيم ناگشوده ادب كهن دست يافت. بسياري واژه هاي از ياد رفته پارسي را كه اصل آنها در اين فرهنگ يافت مي شود، مي توان با اطمينان از ريشه و بن آنها، بي دغدغه خاطر بكار برد.براي تعداد بسياري از واژه هاي بيگانه كه اكنون بكار برده مي شوند و گاه مي پنداريم كه معادلي در پارسي ندارند، مي توان در ميان انبوه واژه هاي پهلوي معادلي يافت و به هنگام نياز آن را به كاربرد. بسياري از شكل هاي دستوري كه در زبان پارسي امروز متروك شده اند در ميان اين واژه ها يافت مي شوند.اين شكل ها ، تصويري از ساخت دستوري زبان پهلوي و زبان برخي از متون كهن پارسي را به دست مي دهند و مي توانند در بازسازي دستور زبان فارسي الهام بخش باشند.


ساختار : PDF

اندازه : 16 مگابایت

شمار رویه ها :582

  • بازدید: 3586
 

دیدگاه ها 

 
+1 # ایرانی 27 دی 1398 ساعت 14:10
درود بر شما. بسیار زیبا و عالی و سودمند. بی نهایت از شما سپاسگزارم. شاد زی.
پاسخ | |
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ از شما می خواهیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ پرسشهای خود را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه ها پس از بررسی (از 1 تا 24 ساعت) نمایش داده می شود.


برگ نخست گنج نبشت دریافت کتاب فرهنگ پارسی به پهلوی
گفتگو و پرسش و پاسخ
داستانزد ایرانی

دود چراغ خوردن

رنج فراوان بردن برای دانش آموختن

پیشنهاد
دیدگاه کاربران
  • وزوانیان هنوز به زبان پهلوی سخن می گویند
    سلام زبان دری چیزی جدا از فارسی است پهلوی ٬فارسی٬دری٬اوستایی زبان هایی مجزا بوده اند که اصل با پهلوی و اوستایی بوده است اوستایی زبان شرقی ایران بوده و با سانسکریت هم ریشه و با پهلوی شباهت داشته و دیگر زبان های شرقی مثل پشتو ٬اسی ٬سغدی شبیه اوستایی هستند اما از زبان پهلوی زبان هایی مختلفی شکل گرفته ا... نمایش / پاسخ
    فرستنده : بالاچ سر مچار پهلوی
  • شاهنامه به زبان ساده (نثر روان)
    بکاربردن واژه ی وصی برای حضرت علی (ع) در دیباچه ی شاهنامه از سوی فردوسی نشانگر آن است که وی علی (ع) را جانشین پیامبر می دانسته است و این خود دلیل بر شیعه بودن وی است . محمد بدو اندرون با علی همان اهل بیت نبی و وصی اگر چشم داری به دیگر سرای بنزد نبی و وصی گیر جای درست پس از این بیت ها چنین می گوید : ... نمایش / پاسخ
    فرستنده : فرزند ایران
  • شاهنامه به زبان ساده (نثر روان)
    فردوسی شیعه نبود چون در آن روزگار هنوز شیعه کشف نشده بود اما علاقمند به خاندان پیامبر بود اما بیشتر از آن به ایران دلبسته بود وگرنه می تونست قران تفسیر کند و از شاهان و خلیفه زمان صله بگیرد نمایش / پاسخ
    فرستنده : فرهاد
فرتورهای دیدنی
پذیرش آگهی


Your SEO optimized title