نوروز، جشن باستانی ایرانیان، نمادی از زندگی دوباره ی طبیعت است. این جشن که با آغاز بهار همراه است، زمانی برای پاکسازی، نو شدن و برنامه‌ریزی برای سال تازه به شمار می‌رود. اما آیا تا به حال به شباهت‌های میان نوروز و قیامت اندیشیده‌اید؟

قیامت، که به عنوان روز داوری و بازگشت همه موجودات به زندگی ابدی شناخته می‌شود، نیز به نوعی نمادی از تجدید و تولد دوباره است. هر دو رویداد، نوروز و قیامت، به ما یادآوری می‌کنند که زندگی چرخه‌ای از پایان‌ها و آغازهای نوین است.

در نوروز، مردم با خانه‌تکانی و نو کردن جامه ها و وسایل و ... خود را برای فصل تازه آماده می‌کنند. این کار نمادی از دور انداختن بارهای گذشته و آماده شدن برای زندگی ای تازه است. در مقابل، قیامت نیز زمانی است که انسان‌ها باید پاسخگوی اعمال خود در زندگی باشند و با زنده شدن دوباره خود را برای فصلی تازه و زندگی ای تازه آماده سازند .

نوروز با سفره‌ ی هفت‌سین و نمادهایی که هر کدام معانی خاصی دارند، به استقبال بهار می‌رود. این نمادها، مانند سبزه که نماد رویش و زندگی نو است، یادآور این حقیقت هستند که زندگی دائماً در حال تغییر و تحول است. در قیامت نیز، بازگشت به زندگی ابدی و ترک زندگی دنیوی، نویدبخش تغییر و تحولی عظیم است.می‌توان گفت که نوروز و قیامت هر دو به ما یادآوری می‌کنند که زندگی ما محدود به این دنیا نیست و همواره باید خود را برای آغازی جدید آماده کنیم. آیا این تشابهات می‌توانند به ما در درک بهتر مفاهیم عمیق‌تر زندگی و مرگ کمک کنند؟ این سوالی است که هر فرد می‌تواند با تأمل در آن، به پاسخ‌های شخصی خود دست یابد.

خداوند در آیه 9 سوره فاطر می فرماید: « وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَی بَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ» و خداست آن که بادها را می فرستد تا ابری را برمی انگیزند، پس آن را به سوی سرزمینی مرده می رانیم و زمین را بعد از مردگی اش به وسیله آن زنده می کنیم.

حضرت محمد (ص) درباره ی آمدن بهار و شباهت آن با روز رستاخیز( قیامت) می فرماید :

اذا رأیتم الربیع فأکثروا ذکر النشور = هرگاه بهار وارد شد زیاد به فکر نشور(قیامت) باشید.

چگونه می‌توان تجدید حیات طبیعت در نوروز را به نوعی تمثیل برای قیامت و بازگشت زندگی پس از مرگ دانست؟

بد نیست پاسخ این پرسش را از زبان سراینده ی نامی ایران "مولوی" بشنویم . آنجا که می فرماید :

این بهار نو ز بعد برگ ریز

هست برهان بر وجود رستخیز

در تفسیر نمونه مطلبی درباره ی شباهت های نوروز و قیامت آمده است که خواندنی می نماید :

یکی از یاران پیامبر می گوید از ایشان پرسیدم: ای رسول خدا! چگونه خداوند مردگان را در قیامت زنده می کند؟ آیا در جهان آفرینش نیز نشانه ای برای این مساله وجود دارد؟

پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله پاسخ داد: آیا تاکنون از سرزمینی که خشک و مرده باشد، گذر نکرده ای؟ آیا پس از چندی از همان زمین خشک و مرده گذر نکرده ای که گویی از خرمی و سرسبزی به جنبش در آمده است؟ او می گوید به حضرت گفتم: آری ای پیامبر خدا.سپس حضرت فرمودند: اینگونه خداوند مردگان را زنده می کند و این نمونه و نشانه ی او در آفرینش است.

 

نوشتن دیدگاه


گزینش نام برای فرزند

نگاره های کمیاب و دیدنی