اصفهان ؛ میهمانخانه ای باشکوه

شهر اصفهان پس از نزديك به يك ماه فعاليت و آمادگي براي انجام ميزباني شايسته كه از ميهمانان نوروزي بعد از روز طبيعت يعني سيزدهم فروردين به زعم و نظر ميهمانان توانست كارنامه قابل قبولي از خود برجاي گذارد و الگويي مثال‌زدني در ميهمان‌نوازي شود.ستاد تسهيلات شهر اصفهان تقريباً از دو هفته قبل از سال 91 فعاليت خود را به صورت رسمي در پذيرايي از مسافران آغاز كرد.

اين ميهمان‌نوازي تا آنجا به صورت ويژه انجام شد كه حتي آب بر بستر زاينده‌رود كه چند ماهي بود جريان نداشت آمد و بستر تفتيده زنده‌رود را سيراب كرد و ميزبانان و ميهمانان را در روزهاي نخستين سال شادمان كرد.

براساس آمار ثبت شده شهر و استان اصفهان بيشترين ميزان تردد مسافران نوروزي در كشور را به خود اختصاص داد.

شهر اصفهان در سيزده روز نخست سال جديد روزهاي پرجمعيت را تجربه كرد اما از نكات قابل توجه اينكه سردرگمي‌هايي كه شايد سال‌هاي قبل براي ميهمانان پيش مي‌آمد امسال به چشم نيامد و دليل آن افزايش تعداد ايستگاه‌هاي اسكان قبل از ورود به شهر اصفهان و در ورودي شهر بود.

كاهش چادر خواب يكي از اولويت‌هاي نوروز امسال در شهر اصفهان بود كه خوشبختانه منتج به حذف كامل چادرخوابي از باغ غدير اصفهان شد، مكاني كه در سال‌هاي گذشته به دليل برپايي چادرخواب و جمعيت زياد اسكان يافته در آن مديريت و كاهش حوادث را مشكل مي‌كرد و حتي ترافيك‌هاي سنگين در اين منطقه براي ساكنان محل مشكلاتي را به وجود آورده بود.

مسئول كميته اطلاع‌رساني ستاد تسهيلات سفر شهر اصفهان با بيان اينكه در تعطيلات نوروز از مسافران نظرسنجي انجام شده است افزود: ميهمانان به عملكرد ستاد تسهيلات سفر شهر اصفهان نمره 18 دادند.

به گفته وي، اين نظرسنجي در محل‌هاي اسكان و كمپ‌ها، سطح شهر و اماكن تاريخي از مسافران انجام شده است.

مسئول كميته حوادث و ايمني ستاد تسهيلات سفر شهر اصفهان نيز با بيان اينكه هيچ حادثه و حريقي در كمپ‌هاي نوروزي نداشته‌ايم يادآور شد: در هشت روز نخست امسال به بيش از 24 هزارو 500 خانوار مستقر در چادرهاي كمپ‌هاي اسكان آموزش‌هاي ايمني ارائه شد.

يكي از نكات قابل تأمل آمادگي ناوگان حمل و نقل عمومي شهر اصفهان براي جابه‌جايي مسافران در شهر بود كه به گفته معاون اجرايي سازمان تاكسيراني شهر اصفهان بيش از 4000 تاكسي در اين روزها به شهروندان و مسافران خدمات‌رساني كردند.

رمضان عسگري‌نژاد ادامه داد: تاكسي‌هاي ويژه‌اي در باغ غدير، باغ فدك، ميدان امام، پل خواجو، ميدان انقلاب، منار جنبان، باغ پرندگان و ديگر نقاط پرتردد براي جابه‌جايي مسافران مستقر شده بودند.

براي اسكان مسافران نوروزي به جز كمپ‌ها و مدارس 7500 منزل استيجاري پيش‌بيني شده بود كه به گفته مسئول كميته اسكان ستاد تسهيلات سفر شهر اصفهان اسكان مسافران نوروزي در منازل (استيجاري) نسبت به مدت مشابه پارسال با 55 درصد رشد روبرو بوده است.

اصفهان در تعطيلات نوروز نشان داد ميزباني شايسته در خدمت ميهمانان نوروزي است هرچند باتوجه و نگاهي با تامل بر عملكرد امسال مي‌توان اين كارنامه را در سال‌هاي آينده درخشان‌تر كرد.

اما آنچه به نظر مهم مي‌رسد در مقابل وظايفي كه بر ميزبانان محول مي‌شود، ميهمانان نيز بايد حقوق ميزبانان خود را محترم شمارند و در نگهداري و رعايت حقوق ميزبانان خود بكوشند.بي‌شك اصفهان فقط به اصفهاني‌ها تعلق ندارد بلكه يادگار ارزشمند تاريخي براي همه كشورمان محسوب مي‌شود كه متأسفانه تعداد كمي از ميهمانان با رعايت نكردن حقوق شهر اصفهان مشكلاتي اندك را به وجود آوردند كه اميدواريم در سال‌هاي آينده شاهد اين موارد اندك نيز نباشيم تا ايده برد ـ برد در تعطيلات نوروز براي ميهمانان و ميزبانان تحقق يابد و هر دو گروه از موهبت‌هاي بهاري با شادي بهره‌مند شوند.

چهل ستون
گزارش: نفيسه يزداني - روزنامه اطلاعات - چاپ 16 فروردین 1391 خورشیدی

در همین زمینه

نوشتن دیدگاه