0 تراز
1,773 بازدید
آغاز گفتمان فوریه 28, 2019 در گذشته ی ایران از سوی بردیا خادمی
درود بر شما

آیا خسرو انوشیروان ده هزار از مردم بلوچستان را قتل عام کرد؟ آیا همچین چیزی هم به گفته شاهنامه فردوسی تاکید شده است؟

3 پاسخ

0 تراز
پاسخ داده شده فوریه 28, 2019 از سوی (3,595 تراز)
 
بهترین پاسخ
درود بر شما

خسرو انوشیروان ساسانی پس از به تخت نشستن ، با شورش هایی در مرزهای ایران روبرو می شود . انوشیروان برای سرکوب این شورشها به رویارویی با آنها می پردازد و در یک لشکرکشی آلانان را از پیش و روی بر می دارد . سپس به هندوستان رفته و در آنجا نیز به پیروزی هایی دست می یابد . در هنگام بازگشت از هندوستان انوشیروان را از شورش گیلان و بلوچان آگاه می کنند که وی با خشم بسیار بلوچان را سرکوب می کند . چنانکه در شاهنامه آمده است :

چن آگاه شد لشکر از خشم شاه / سوار و پیاده ببستند راه

ازیشان فراوان و اندک نماند / زن و مرد جنگی و کودک نماند !

از گزارش شاهنامه چنین برداشت می شود که این سرکوب بسیار سنگین بوده است ، چنانکه گله های گوسپند بلوچان بی چوپان مانده است !

اینگونه رفتار درخور انوشیروان بوده است زیرا او یک پادشاه میانه رو نبوده و ستمهای فراوانی روا داشته است . همانند همین رفتار را انوشیروان پس از این رویداد با گیلانیان نیز از خود نشان می دهد .

پیشنهاد می شود جستارهای زیر را بخوانید :

http://www.mehremihan.ir/iranian-history/3780

http://www.mehremihan.ir/iranian-stories/79-shahnameh-stories/3280

http://www.mehremihan.ir/iranian-stories/79-shahnameh-stories/2739
0 تراز
پاسخ داده شده Mar 3, 2019 از سوی شهریار آریابد
درود هم میهن فرهیخته

این یک دروغ بزرگ است که انوشیروان  با شهروندان خویش چنین رفتاری کرده باشد ، باید میان افسانه و تاریخ روشن جدایی آشکار در نگر آورد ، باید تاریخ را از دید یک راستگو و درستکاری چون کریستین سن نویسنده ایران در زمان ساسانیان  خواند و بررسی کرد .

انوشیروان در سرکوب شورش ها تنها به آشوبگران پرداخته و هرگز کاری با زن و فرزندان آنان نداشته بلکه هموارهه در آسایش مردمان سرزمین خویش همواره کوشا و نستوه بوده است.
0 تراز
پاسخ داده شده اکتبر 11, 2019 از سوی (172 تراز)
دوستی که میگوید باید از کریستن سن شنید که راستگوست ناخواسته فردوسی را دروغگو مینماید - اما فردوسی شاعر است و تاریخش نیز قابل اعتماد اما نباید توصیف شعری را  بخش تاریخی ان شمرد -
کما اینکه منظور از فردوسی بلوچان مکران نیست بلوچ کرد دیلمی نامهایی بود که به عشایر کوچرو گفته  میشد - در ثانی در اخبار تاریخی بخوانید که در ان سال پاره ای از عشایر به به شهر ری و دیگر شهرها حمله کردند و انوشیروان برای سرکوب ان عده از یاغیان حمله کرد اینکه در  هر منطقه ای اتفاق میافتد  اینکه  هربار عده ای مغرض افکار را بازی بدهند که انگار ظلم از طرف یک حاکم پارسی بر اقلیتها بوده بسیار خنده دار و مضحک است کما اینکه  حد اقل تا قرن هفتم هجری تمام  اریاییهای ایران خود را  پارسی میشمردند  و این از کتب تاریخی کاملا مشخص هست  زبانی که امروز  زبان رسمی کشور است زبان پارسی دری تنها یک شاخه از پارسی است  و ندانستن چنین چیزهای پیش پا افتاده باعث شده که گمان شود یک قوم تافته جدا بافته است و دیگری با او فرق دارد در ایران بجز عربها و ترکمانها هیچ غیر پارسی  دیگری نیست و  پارسی بودن ربطی به  استان فارس و یا زبان پارسی دری ندارد  حد اقل نگاهی به کتابهای  صدر اسلام  بیندازید ببنید چگونه از سند و سوریه و  دربند و اران و سغد و اذربایجان چگونه همه خود را پارسی میخواندند دور از نقل قول این و ان -

گفتمان های پیشنهادی

0 تراز
1 پاسخ
+1 تراز
2 پاسخ
0 تراز
2 پاسخ
آغاز گفتمان ژان 11, 2020 در گذشته ی ایران از سوی بردیا خادمی
+1 تراز
0 پاسخ
+2 تراز
2 پاسخ
آغاز گفتمان ژوئیه 26, 2016 در گذشته ی ایران از سوی امین
...