بر کرانه های ساحلی دریای مازندران آب و هوای متفاوتی وجود دارد . آب و هوای خود دریا بیشتر یکنواخت و یکدست میباشد ولی تغییراتی در آن مشاهده میشود که به تعداد زیاد دریا در جهت شمالی - جنوبی و اشغال عرض جغرافیائی زیاد بستگی دارد.
یعنی در قسمت شمالی دریا و سواحل آن ، در زمستان هوای بسیار سرد گاهی تا ۳۸ درجه زیر صفر میرسد و قشر نسبتا کلفت و مداومی از یخ آبهای حاشیه ساحلی و دلتاهای ولگا و اورال را میپوشاند . اما در جنوب بعکس شمال برف و سرماهای شدید بسیار نادر است.
سواحل جلگه های شمال و مشرق دریا ، آب و هوای خشکی دارند . میزان بارندگی سالیانه در این قسمت از دریا یعنی حاشیه شمالی و شرقی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیمتر در سال است ، درجة متوسط حرارت در دی ماه بین ۷ تا ۱۰ درجه زیر صفر است و در تابستان بسیار گرم میشود ، یعنی متوسط درجه حرارت در تیرماه به ۲۰ تا ۲۹ درجه سانتیگراد میرسد ، و نمونه کاملی از آب و هوای ابری در این قسمت مشاهده میشود .

دریای مازندران

در قسمت میانی چه در سواحل و چه در داخل دریا متوسط درجه حرارت در دی ماه از 5 درجه زیر صفر تا ۵ درجه سانتیگراد بالای صفر است و درجة متوسط حرارت در تیر ماه بین ۲۰ تا ۲۹ درجه سانتیگراد میباشد .
میزان بارندگی سالانه در شرق قسمت میانه دریا از ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیمتر است و نقطه مقابل آن در غرب تا ۲۰۰۰ میلیمتر بارندگی دارد .
آب و هوای سواحل جنوبی و جنوب غربی و نواحی نزديك بآن را باید در ردیف نوعی آب و هوای مدیترانه ای ولی گرم و مرطوب بشمار آورد . گرم و مرطوب مخصوصا از آن جهت که درجه متوسط حرارت در دیماه این ناحیه بین 5 تا ۹ درجه و در تیر ماه همین قسمت از ۲۰ تا ۲۹ درجه بالای صفر است .
میزان بارندگی سالانه در قسمت جنوبی دریا از غرب بشرق بسیار متغیر است و از ۱۰۰۰ میلیمتر در جنوب غربی و جنوب تا ۱۲۰ میلیمتر در شرق (کراسنوودسك) وشمال شرق نوسان دارد . در نیمسال سرد تحت تاثیر مراکز فشار زیاد سیبری و منطقه منجمده توده هایی از هوای سرد و خشك قاره ای بر ناحیه دریای مازندران نفوذ مینماید و موجب طوفانهای شمالی و بادهای شمال شرقی و سرما و نزولات مداوم میگردد .

دریای مازندران و پیرامون آن - کمال محمودزاده

نوشتن دیدگاه


گزینش نام برای فرزند

نگاره های کمیاب و دیدنی