مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

دره ی الموت ، شگفتی های بیشمار !

در وصف شگفتی ها و زیبایی های الموت، شنیده ها بسیار است؛ شنیده هایی که همراه با تصاویر و پوسترها حتی گویای بخش کوچکی از حقایق اعجاب آور این دره زیبا نیستند. الموت در منطقه کوهستانی واقع شده است و از آنجا که آب و هوای این منطقه سرد است یکی از بهترین زمان های سفر به این منطقه فصل تابستان است.

الموت جاذبه های فراوانی برای سفر یک روزه و یا اگر اهل خوابیدن و اتراق در چادر باشید دو روزه دارد. شمال شرق این سرزمین کوهستانی چشم انداز شاخه غربی علم کوه به نام «انگشت خدا» است که نگاه قدسی انسان به طبیعت است.

الموت

شاه البرز با قلل پنج گانه آن، کوه سلمبار و سیالان، خشچال با ارتفاع ۴۰۰۰متر، شاتان، هورکان، شیرکوه و دره اندج است. این کوه ها با دره ها، غارهای طبیعی و مصنوعی جایگاه بنای دژها و پناهگاه ها محل آموزه ها، عقاید دینی و مذهبی منطقه می باشد. چنانچه نخستین ورودگاه حسن صباح دره اندج و شاید زیستگاه پنهانی وی این غارها و دو اتاق تراشیده شده در سنگ به نام هوکرمان بوده است.

این بلندی های طبیعی دژگونه، جزئی از سازه معماری دفاعی دژها را تشکیل داده و منظرگاه و چشم انداز آنان بخشی از میراث طبیعی با ارزش منطقه به شمار می آید. این ارتفاعات در معماری امامزاده ها نیز بی تأثیر نبوده است. امامزاده حسن سپهسالار خشک چای، امامزاده و قدمگاه آنان و مکان های مقدس الموت که به این صخره ها سیمای قدسی و الهی بخشیده است.

● سرزمین مقدس الموت

وجود درخت مقدس خونبار زرآباد، صدها امامزاده در آبادی ها و بیش از ۱۷۰سال حضور پیروان مذهب شیعه اسماعیلی در منطقه و عشق به امام علی و امام حسین (ع) با برگزاری مراسم مذهبی در این دره به آن سیما و ویژگی تقدس داده است و میراث معنوی این سرزمین را به وجود آورده اند.

● دژ لمبسر، بزرگترین دژ الموت

قلعه شهر لمبسر «نایب الحکومه و زمستانگاه الموت» با بیش از ۶هکتار وسعت بزرگترین دژ سرزمین الموت است و در سه کیلومتری شمال شرقی رازمیان در الموت غربی (رودبار شهرستان) قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا هزارو ۲۲۵ متر و از سطح دره های پیرامون ۱۰۰ متر است. درازی این قلعه ۵۰۰ متر و پهنای آن نزدیک به ۱۶۰ متر و از دو بخش قلعه پائین و قلعه بالا تشکیل شده است. تاریخ بنای اصلی قلعه را به پیش از اسلام نسبت می دهند. این قلعه تاریخ مهمی در تاریخ الموت طی ۱۷۰ سال فرمانروایی اسماعیلیان داشته است.

● قلعه شیرکوه یا بیدلان

این قلعه که بیدلان خوانده می شود در نزدیکی روستای باغدشت و بر فراز قله ای به ارتفاع ۱۸۵۱ متر از سطح دریا واقع شده است و به خاطر تسلطش بر سراسر منطقه، گلوگاه مهمی برای رویارویی با مهاجمانی است که به دره گام می گذارند. راه دسترسی به دژ بیدلان بسیار دشوار است و به دره هایی با عمق بیش از ۶۰۰ متر منتهی می شود.

● کاروانسرای پیچ بن

کاروانسرا یا پناهگاه زمستانی کوهستانی پیچ بن در پایانه شمال شرقی سرزمین الموت بر سر راه قدیم الموت به تنکابن قرار دارد.

چشم انداز زیبای آن مشرف بر دره سلمبار مازندران است. زیربنای آن ۲۴۲ مترمربع و دارای پنج اتاق و یک اصطبل است.

● غارهای طبیعی الموت

غارهای طبیعی بی شماری در منطقه الموت وجود دارد که بعضی از آنها زیستگاه انسان در طول تاریخ بوده است، چون غارهای دلوکان و اندج در رودبار الموت، میلک و اکوجان در رودبار شهرستان و غار سفیدآب در ۴ کیلومتری شمال روستای سفیدآب. در دل کوه سفید چشمه به ارتفاع تقریبی ۲ هزار و ۴۰۰ متر از سطح دریا غار شگفت انگیز سفیدآب واقع شده است.

این غار به خاطر وجود آب بسیار، دهلیزهای عمودی فراوان – که فرود بعضی چاه روهای آن به عمق ۵۰ متر می رسد استالاکتیت و استالاکمیت های جوان و بافت های گل کلمی در سطوح مختلف آن مورد توجه غارنوردان و توریست های ماجراجو است.

دره الموت

● آرامگاه های سنگی حسن آباد و شاه کوه

در گورستان قدیمی دامنه شاه کوه و روستای حسن آباد که در کنار شاهرود واقع شده سه بنای سنگی وجود دارد که به دوران پیش از اسلام منسوب است. آرامگاه سنگی حسن آباد برپایه مکعب مستطیل به طول ۸۰/۵ و عرض ۵۰/۴ متر بنا شد و گنبد مخروطی شکل به ارتفاع ۴ متر را به وجود آورده است.

● آب های الموت

رودهای بی شمار بزرگ و کوچکی در دره الموت جریان دارد که سرچشمه زندگی و هستی در این دره است. رود الموت و اندج رود در منطقه ای در شیرکوه به نام دوآب در شاهرود که رود اصلی دره الموت است با شاخه دیگر نینه رود به هم می پیوندد و نهایتاً به سفیدرود می ریزد که در پایان به دریای مازندران سرازیر می شوند.

● دریاچه اوان

دریاچه زیبای اوان که چون نگینی فیروزه ای در حلقه چهارآبادی اوان، وربن، زواردشت و زرآباد می درخشد ۱۸۰۰ متر از سطح دریا بلندتر و بیش از ۷۰ هزار مترمربع وسعت دارد. سرچشمه این دریاچه چشمه های موجود در کف آن است و به شکل حفره ای است که عمیق ترین بخش آن ۵/۷ متر عمق دارد.

شما در سفر به الموت علاوه بر مناظر و شگفتی های تاریخی و طبیعی شاهد عجایب دیگری مانند حیوانات این منطقه خواهید بود. بخشی از طبیعت این دره حاصلخیز و رمزآمیز جانوران وحشی و اهلی آن است. وجود جانوران وحشی چون پلنگ، خرس، گراز، شغال، خرگوش، راسو، بز کوهی، کل و پرندگان شکاری چون عقاب که گونه کمیاب سفید آن در الموت دیده می شود و همچنین گونه های شاهین یا به گویش محلی «آل» که نام الموت برگرفته از این پرنده است، تیهو، کبک و دیگر پرندگان گوناگون و زیبا، انواع خزندگان و حشرات بی نظیر پیرامون دریاچه اوان، انواع زنبور عسل وحشی و پرورشی که منابع تولید عسل مرغوب در این منطقه می باشد مجموعه بی نظیری از حیات وحش را به وجود آورده است.

سفر به الموت فقط تماشای جاذبه ها نیست به غیر از رودها، قلعه ها که معروف ترین آن دژ حسن صباح، دژ لمبسر، دژ شیرکوه، دژ نو یزرشاه گرمارود، دژ شمس کلایه، دژ آوه، دژ اندج، دژ قسطین لار، چشمه و جاذبه های دیگر مثل هر نقطه گردشگری از صنایع دستی و سوغات مانند چادرشب، ایزار یا سفرنان، کرباس، صوف یا چهار نالی، جاجیم بافی، موج بافی و... بهره برده است.

برای رسیدن به این دره سحرآمیز از تهران یا مقاصد دیگر به سمت قزوین و پس از آن الموت حرکت کنید. تقریباً از ۱۰کیلومتری مسیر جاذبه ها شروع می شود که به دلخواه می شود در کنار هر یک اتراق کنید.

دریاچه اوان دره الموت

نوشتار از روزنامه ی ایران

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML