میهن نما
میهن نما
گفتاورد

سعید نفیسی

من نه ازین جهت که ایرانیم ، بلکه از آن جهت که تاریخ خوانده ام و میانه دارم، میتوانم بجرات گفت که کشوری مردخیز تر از ایران در جهان سراغ ندارم . فرزندان ایران باید فخر کنند که ریشه و تنه و شاخ این درخت برومندند.

روانشاد استاد سعید نفیسی

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
فرهنگ ایران ویژگی های پسندیده ی اخلاقی در ایران باستان
میانگین امتیار کاربران: / 12
بسیار بدبسیار خوب 

ایرانیان باستاندر میان ایرانیان رباخواری رایج نبود ولی باز پس دادن وام را امری واجب و مقدس می شمردند. ایرانیان هیچگاه بت پرست نبودند و مانند دیگر ملل در میان آنان بتخانه و معبد پدیدار نبود .به گفته ی فیثاغورت حکیم نامدار یونانی ایرانیان خدای جهان را روح راستی می خواندند و همه ی راستی ها و پاکی ها را از خدای می دانستند.

 

 

هرودت با اشاره به برخی از ویژگی های اخلاقی ایرانیان می نویسد :

ایرانیان زادروزشان را از هر روز دیگر محترم می دارند .در این روز توانگران گاو و شتری کباب می کنند.کسانیکه بی چیزترند به گوسپندی اکتفا می کنند.

آب دهان بیرون انداختن در نزد ایرانیان روا نباشد.

دو دوست چون در کوچه بیکدیگر برخوردند , همدیگر را می بوسند. ایرانیان به همسایگان خود احترام می کنند.

دروغ گویی ننگین ترین عیب یک ایرانی است . و پس از آن شرم آورترین نقص داشتن قرض است و جهت آن اینست که می گویند شخص بدهکار ناگزیر به دروغ گفتن است.

خنده و شوخی در انجمن های مهم پارسیان بسیار زشت و ناپسند است و از گفتن سخنان بیهوده و نابجا پرهیز دارند.

ایرانیان به کشت و زرع و پرورش حیوانات اهلی و سودمند و کاشتن درختان و آباد کردن زمین علاقه بسیار دارند.

گزنفون در کورشنامه ی خود چنین آورده است :

ایرانیان با فرهنگ بر سر سفره از خود هیجان و هوسناکی نشان نمی دادند. بلکه چنان خود را حفظ می کردند که گویی اصلا بر سر سفره ننشسته اند. همانطور که سوارکاران خونسردی خود را از دست نمی دهند. بر سر سفره از مطالبی پرسش می کردند که دیگران سوال از انها را دوست داشتند. و در موضوعات شوخ طبعی نشان می دادند که این شوخ طبعی مطبوع دیگران بود.در گفتگوها همواره از هر اهانت و دشنام گویی به یکدیگر پرهیز می کنند. ایرانیان به فرزندان خود تقوی و فضیلت می آموختند.

در قوانین ایران بیش از هر چیز کوشش می شد تا افرادی تربیت کنند که آنان را پیش از دست یازیدن به کارهای ننگین و شرارت آمیز مانع شوند.

کودکان ایرانی تا 16 سالگی تیراندازی و زوبین افکنی می آموختند. پس از آن تا مدت ده سال به عنوان نوجوان شبها را در کنار بناهای عمومی بسر می بردند تا هم از شهر محافظت کنند و هم بسختی و صبوری معتاد شوند.

گزنفون در بخشی  دیگر از کتاب کورش نامه می نویسد:

ایرانیان در برابر گرسنگی و تشنگی و بلایا از خود مقاومت نشان می دهند .

در ایران برای ازدواج و عروسی از پدر و مادر خود اجازه میگیرند.

دینون مورخ یونانی معاصر با فیلیپ مقدونی (359-336 ق. م ) می نویسد :

ایرانیان در هوای آزاد و فضای باز پرستش خدای را بجا می آوردند.

وی می نویسد : در پادشاهی چنین فرمان رفته بود که هیچگونه پارچه هایی که بافت کشور بیگانه است نباید بر روی میز شاهنشاه باشد.

استرابون جغرافی دان نامدار چنین می نویسد :

ایرانیان مردگان خود را عاری از هرگونه زینت دفن می کنند و هیچگاه اجساد را نمی سوزانند . ایرانیان زنان متعدد می گیرند و هدف آنان داشتن فرزندان زیاد است. ایرانیان بر روی عهد و  پیمان خود سخت  استوارند.ایرانیان  مادر خود را گرامی میدارند و شاه بر سفره همواره پایین تر از مادر خود می نشیند. ایرانیان مایلند جامه ی به تن کنند که سر تاسر تن آنان را بپوشاند.

آمین مارسلن مورخ یونانی می نویسد :

ایرانیان اسراف در خوراک را روا نمی دارند و هرگز بیش از اندازه غدا نمی خورند. ایرانیان در هنگام غذا خوردن سخن نمی گویند و دست به غذای یکدیگر نمی زنند و به اطراف نمی نگرند.

 

نیک بخت کسی است که خواستار بهترین راستی باشد.(نماز روزانه ی پیروان مزدیسنا–اشم وهو)

پخش ویژه : مهرمیهن - بن مایه ی نوشتار : کتاب "اخلاق ایرانیان" - دکتر محمدجواد مشکور

  • بازدید: 4588
 

دیدگاه ها 

 
+5 #1 سعید 01 آبان 1391 ساعت 04:31
ممنون، چقدر قشنگ بود ولی من تا جایی که میدونم ایرانیان قدیم تنها یک زن داشتند و این خصلت در میان تازی ها وجود داشته
به هر حال از شما سپاس گزارم
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
0 #2 مهران 01 آبان 1391 ساعت 06:40
سلام
بهتر نیست به جای غذا که واژه ای با مفهوم بد برای ما ایرانیان است ،خوراک را جایگزین کنیم .
با سپاس .

درود
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
0 #3 آنتی راسیست 02 آبان 1391 ساعت 03:34
گفتاورد مهران:
بهتر نیست به جای غذا که واژه ای با مفهوم بد برای ما ایرانیان است ،خوراک را جایگزین کنیم .


دوست عزیز، اگر منظور شما از غذا، آن معنی مجعولیست که دست به دست گشته، شدیدا در اشتباه هستید و امیدوارم همگی این رویه "بدون مطالعه و تحقیق حرف زدن" رو کنار بگذاریم
این لینک رو ببینید:
http://www.vajehyab.com/?q=%D8%BA%D8%B0%D8%A7
اون چیزی که بهش ادرار شتر میگن "غذی" هست نه "غذاء"
حداقل یه جستجوی کوچک توی ویکیپدیا انجام بدید (این صفحه عربی غذا هست):
http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D8%A1

امید دارم این تعصب کورکورانه رو کنار بگذاریم و با چشمانی باز نگاه کنیم
درود
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+1 #4 آنتی راسیست 02 آبان 1391 ساعت 09:07
چرا همه نظرات رو منتشر نمیکنید؟؟!؟!؟
چرا از رو شدن واقعیت واهمه دارید؟؟؟
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+1 #5 سرپرست دیدگاه ها 02 آبان 1391 ساعت 09:59
گفتاورد آنتی راسیست:
چرا همه نظرات رو منتشر نمیکنید؟؟!؟!؟
چرا از رو شدن واقعیت واهمه دارید؟؟؟


هم میهن ارجمند درود بر شما
دیدگاه پیشین شما درباره ی کورش بزرگ در پیوند با نوشتار بالا نبود , بنابراین در این جستار پخش نگردید . چنانچه تمایل داشته باشید می توانید دیدگاه خود را در جستارهای همسو(مرتبط) و یا در تالارگفتمان مهرمیهن بیان فرمایید تا پیرامون آن گفتگو شود.
تندرست باشید
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
-5 #6 lida 22 آبان 1391 ساعت 13:16
همش دروغه
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
0 #7 محسن 16 تیر 1393 ساعت 17:35
درود و سلام
اینکه وبگاه هایی گذشته ایرانیان را بیادشان می آورند خوب است.و بهتر از آن این است که در قبال بیسوادیهای امروزه ایرانیان نسبت به گذشته اشان صبوری نشان دهیم و بعنوان یک ایرانی به این کوشش ادامه دهیم. درمورد واقعیت ندیده دوستمان باید بگوییم مطالب متناقض و ناهمگون بسیاری درمورد ایران باستان وجود دارد. اگر در یک روز سرد زمستانی کتابی را گیر اوردیم و خوانده ایم دلیل بر درستی اش نیست!
پاینده باد ایران...
پاسخ دادن به این دیدگاه
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گذاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

گنه كرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری

گناه کسی را بر گردن دیگری انداختن

پیشنهاد
تبلیغات
تبلیغات
پیام های کاربران
تبلیغات


Your SEO optimized title