+1 تراز
1,052 بازدید
در زبانشناسی از سوی

درود بر شما... من به بخش‌هایی از روستاهای ایران، شهر اسپهان (اصفهان) مانند روستای گَرِمه بازدید کردم که این روستا دیرینگی(قدمت) چندین‌هزار ساله دارد پژوهش کردم که مردم آن روستا به زبان پهلوی‌ساسانی سخن می‌گویند... می‌خواستم بدانم آیا به‌جز آن روستا در بخش‌هایی از ایران هنوز مردمانی هستند که به زبان پهلوی‌ساسانی سخن می‌گویند و آن زبان را نگهداری(حفظ) کردند و  حتی به دبیره (خط) پهلوی‌ساسانی‌ را به‌درستی می‌دانند؟ آیا هنوز هم می‌توان همانند زبان‌مادری به زبان‌پهلوی ساسانی سخن گفت؟ یا نابود(انقراض) شده (یافته)؟

چون من پژوهش (تحقیق) هایی که کردم زبان برخی از اقوام ایران مانند مردم‌لُر زبان‌شان یکی از شاخه‌های زبان‌پارسی‌میانه (پهلوی) است.


 

4 پاسخ

+1 تراز
از سوی (4,357 تراز)
 
بهترین پاسخ

اندر هیچ جای ایران بزرگ به زوان میانیک پارسیک سخن نمیگوند. اواز برخ-ی واژگان کهن اندر برخ-ی جایان ایران بزرگ به جا مانده است که شاید از زوان میانیک پارسیک باشد. این زوان مرده است میتوانید آن را دوباره به‌آموزید. نویسمان پهلویک نیز جای-ی یافته نمیببود مگر نزد برخ-ی کسان مانند مردم زرتشتیک. به دسته‌بندی زوانان ایرانیک اندر ویکیپدیا بنگرید.

+1 تراز
از سوی

با درود بر شما و گردانندگان این وبسایت رنگین و ارجمند‌‌

هنوز در استان ایلام و کرمانشاه بویژه در خوار استان ایلام ،زبان پهلوی بصورت بکر و دست نخورده گفتگو می شود برای مثال در زبان پهلوی و ایلامی به ‌
می گویم :کَرِم‌‌
می خواهم:خوازِم‌Xowazem
می گویم:وَشِم ،پهلوی واجم‌
می روم:چِم‌
میگذارم:نِم‌
چیه؟ :چو؟ chow‌‌
در پایان دو شعر پهلوی مغیر تقدیم حضورتان‌

وشم واشم از این عالم به در شم‌‌


وشم از چین و ماچین دیرتر شم‌‌
 

اگر مجنون دل شوریده‌ای داشت‌


دل لیلی از او شوریده تر بی‌
 
باباطاهر همدانی‌

نِزونِم که رازم با که واجم

غم و سوز وگدازم با که واجم

چه واجم هر که زونِه ، کَرِه فاش

دگر راز و نیازم با که واجم

0 تراز
از سوی (3,641 تراز)

درود بر شما

در این زمینه جستار زیر بویژه بخش دیدگاه های کاربران خواندنی می نماید :
0 تراز
از سوی

سلام!

در زمان ساسانیان پنج زبان وجود داشت، پهلوی، فارسی، فارسی دری، خوزی و سریانی، در آنجا روشن است کە فارسی از پهلوی جدا است، پهلوی زبان کوردی، بلوچی، تاتی، تالشی و مازنی و آسی بودە است. زبان پهلوی وسیع و فراوان بود، لذا می توانیم بگویم کە فارسی میانە بە جای پهلوی یە دروغ تاریخی است. در ایران باستان دو تا  قوم وجود داشت، پارس و مادها. این روشن است کە کوردها بازماندە مادها هستند، و لر، بلوچی، تاتی، تالشی، مازنی، گیلکی و آسی همەشان مادی (میدی) بودەاند.
اگر تحقیق دربارە این زبانها انجام شود، بە اسانی بە این نتیجە می رسید کە پارسها در زمان مادها، زبان خودشان فراموش کردن و زبانی مادی یادگرفتن. لذا پارسی باستان از پهلوی جدا است. لکن پهلوی استمرار مادی است.

گفتمان های پیشنهادی

+3 تراز
3 پاسخ
آغاز گفتمان اکتبر 22, 2016 در زبان و گویش از سوی اوهردخت (125 تراز)
+2 تراز
4 پاسخ
آغاز گفتمان مارس 15, 2020 در زبانشناسی از سوی محمد احسانی
0 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان دسامبر 29, 2021 در واژه شناسی-ریشه شناسی از سوی آرشا (1,167 تراز)
...