مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

پاسداری از نام دریای پارس در جهان

از سوی مرکز مطالعات خلیج فارس صورت گرفت:

پاسداری از نام دریای پارس در جهان

خلیج فارس دریای استراتژیکی است که امروزه به مرکز انرژی دنیا و تقابل قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای بدل شده است. پیشینه تاریخی آن به قرن پنجم قبل از میلاد باز میگردد. از آن زمان که داریوش بزرگ در کتیبه ای شالوف در مصر از آن به عنوان دریای پارس یاد میکند و هزاران سال پس از وی نیز جامعه بین‌المللی یعنی یونانی‌ها و رومی‌ها و پس از آنها روم شرقی و امرای عباسی و جغرافیادانان اسلامی نام خلیج فارس را بر آن نهادند و در کتب تاریخی از جمله طبری، یعقوبی و مسعودی این نام آمده و حتی پس از ورود پرتغالی‌ها و اسپانیایی‌ها نیز شاهدیم که در اسناد آنها هم این نام مورد استفاده قرار گرفته و در برهه‌‌ای که انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها وارد می‌شوند نیز نام خلیج‌فارس، همین بوده است.

اما امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که حفظ منافع نامشروع جهان غرب به سرکردگی استعمار انگلستان و قدرت آمریکا در خلیج فارس با بهره جویی از ضعف و فقدان هویت ملی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با تغییر نامهای جغرافیایی و تفرقه افکنی و تزلزل در همگرایی کشورهای منطقه بدست می آید.

لذا با توجه به لزوم مقابله همه جانبه با این جبهه ضدایرانی، مرکز مطالعات خلیج فارس "PGSC" به عنوان بزرگترین مرکز خلیج فارس شناسی پیشرو و هماهنگ با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران که مورد تقدیر وزارت محترم امور خارجه قرار گرفته و همچنین جوایز ارزنده ای را نیز در سطح کشور از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص خلیج فارس شناسی و مقوله جنگ نرم دریافت داشته، در سطح جهان فعالیت های بین المللی خود در دفاع از نام تاریخی خلیج فارس و مقابله با نامهای جعلی را شدت بخشیده است. لذا مجموعه ای از اقدامات هدفمند و ارزنده توسط بخش امور بین الملل مرکز، جناب آقای سید عباس مجتهدی مشاور ارشد مدیرعامل مرکز مطالعات خلیج فارس در این خصوص صورت گرفت. در جهت دفاع از منافع کشور و هویت ملت بزرگ ایران مراکز مهم و تعیین کننده در خصوص نامها و نقشه های جغرافیایی در سطح جهان شناسایی و مورد عملیات دفاع مستند و تثبیت نام خلیج فارس صورت گرفت.

مراکزی همچون:
• بزرگترین و معروف ترین موئسسه جغرافیایی جهان NATIONAL GEOGRAPHIC و انتشار کتاب انگلیسی پاسخ به نشنال جئوگرافی.
• بزرگترین تولید کننده کره های جغرافیایی جهان REPLOGLE
• اولین مرجع حقوقی نامها ( بخش نامهای جغرافیای سازمان ملل)
• اطلس انگلیسی TIMES
• DORLING KINDERSLEY انگلستان
• UNIVERSITY OF OXFORD
• اصلی ترین تولید کنندگان اطلس های مدرسه ای در شبه قاره هند و ترکیه.

نتایج خلاصه ای از این فعالیت ها به شرح زیر است:
1- تثبیت و یادآوری نام خلیج فارس در NATIONAL GEOGRAPHIC ،REPLOGLE ، سازمان ملل متحد، دانشگاه آکسفورد و اطلسهای مدرسه ای شبه قاره هند.

2- کسب موفقیتی بزرگ در تغییر نظر اطلس D&K با ارائه مستندات علمی در تغییر عبارت مجهول THE GULF به PERSIAN GULF در روی نقشه های آن مرکز. این اقدام را میتوان اقدامی سازنده و گامی بزرگ از مرکز مطالعات خلیج فارس در طول سال گذشته بشمار آورد، زیراکه اهمیت این کار زمانی مشخص می شود که متوجه شویم اطلس انگلیسی D&K تامین کننده حدود 60% از اطلسهای مدرسه ای در اقیانوسیه ( استرالیا و نیوزلند) است.

3- در برخی از اطلسهای کشور ترکیه بنا بر اندیشه های امپراتوری عثمانی از نام خلیج بصره یاد می شود. مرکز مطالعات خلیج فارس با تماسهای مکرر با اطلسهای مدرسه ای ترکیه نام تاریخی خلیج ایران را یادآوری نموده است و در تلاش مستمر می باشد که نام BASRA KOFEZI به نام IRAN KORFEZI که کاربردی زیادی در نقشه های ترکیه دارد داده شود و در این راستا گامهای موثری نیز برداشته شده است.

4- مکاتبات مستمر مشاور ارشد مدیرعامل مرکز با آقای DONALD RALSON رئیس کمیته سیاستگذاری اطلس تایمز در سطح جهان جهت تغییر نام مجهول THE GULF به PERSIAN GULF که در حال حاضر وارد مرحله حساسی شده است و امید است با موفیت مرکز مطالعات که همانا موفقیت ملت ایران است همراه گردد نیز بخش دیگری از ماموریت های بین المللی مرکز مطالعات می باشد.

این اقدامات موجب گردیده است که امروزه مراکز بزرگ و مهم جغرافیایی، علمی و حقوقی جهان، مرکز مطالعات خلیج فارس را طرف مقابل خود در خصوص مسئله استفاده از نام واقعی خلیج فارس میدانند.

مهرمیهن کوشش های بی دریغ هموندان مرکز مطالعات دریای پارس را پاس داشته و برای این گرامیان پیروزی و بهروزی در همه زمینه ها را آرزو می کند.

دیدگاه‌ها  

0 # aryan 1390-11-27 23:09
با سلام وسپاس فراوان

درود بر همت و غیرت و شرفتان

امید است روزی فرا رسد که همگی از خواب غفلت بیدار شویم
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML