0 تراز
479 بازدید
آغاز گفتمان ژوئن 1, 2019 در بزرگان ایران از سوی بردیا خادمی
درود بر شما نام آرش کمانگیر برای اولین بار در کتاب قانون ضد دیو وندیداد نوشته شده یعنی آرش کمانگیر مربوط به دوران قبل از زرتشت بود؟

1 پاسخ

+1 تراز
پاسخ داده شده ژوئن 1, 2019 از سوی (3,595 تراز)

درود بر شما

آرش کمانگیر در زمان منوچهر شاه پدیدار می شود که در آن زمان هنوز زرتشت پدیدار نشده بود .

فریدون جنیدی آرش را نماد ایران و ایرانی می داند و می گوید:‌ «در زبان اوستایی آرش به صورت «ایرخش‌» ضبط شده که گونه دیگر «ایرج» ‌فارسی و به معنای ایران و ایرانی است.»

او با اشاره به اینکه در شاهنامه فردوسی اشاره مستقیمی به داستان آرش وجود ندارد می گوید:‌ «آرش نماد ایرانیانی است که پس از حمله تورانیان برخاسته اند و کشور خود را با کوشش و فداکاری از آنان بازگرفته اند. این داستان در شاهنامه به منوچهر پسر ایرج بازمی گردد. داستان منوچهر اشاره به تیره های ایرانی است که پس از کشته شدن ایرج در کوهستان مانوش گرد هم آمدند و نیرویی را تشکیل دادند که در برابر تورانیان ایستاد.»

جنیدی درباره کوهستان مانوش می گوید:‌ «از مانوش در متون پس از اسلام خبری نیست اما در کتاب «بندهشن» از این کوهستان یاد شده و جایگاه آن البرز مرکزی و کوهستان پیرامون دماوند است که با مکان تیر انداختن آرش همخوانی دارد.»

او به جام گرانبهای سیت ها که در نواحی ساحل دریای سیاه یافت شده و نقوش آن بر تقسیم سرزمین های ایرانی میان 3 فرزند فریدون یعنی ایراج،‌ سلم و تور دلالت می کند.  او می گوید:«آنچه فریدون به ایرج می دهد یک کمان است و ایرانیان در کمانبری استاد بوده اند و نژاد مانوش با جنگ افزار برتر کمان از فراز کوهستان های البرز و دماوند،‌ توارنیان را از خاک  ایران می رانند. اما تورانیان زمانی به آن سوی مرزها رانده می شوند که توان ایرانیان به پایان رسیده است و اسطوره آرش کمانگیر به صورتی که می شناسیم در همین زمان نمایان می شود که برای تعیین مرزها جان خود را در تیر می گذارد و آن را پرتاب می کند.»

گفتمان های پیشنهادی

+1 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان نوامبر 10, 2022 در آیینها و جشنها از سوی میرمحمدمهدی کمالی
+1 تراز
0 پاسخ
+1 تراز
1 پاسخ
+1 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان نوامبر 6, 2016 در بزرگان ایران از سوی بی نام
...