گویند شبی سعدی شیرازی ، فردوسی را به خواب می بیند و از راه تفاخر به استاد توس می گوید که بیت حماسی سروده ام تا به شما عرضه کنم و آن این است:
خدا کشتی آنجا که خواهد برد
اگر ناخدا جامه بر تن درد.
فردوسی تبسمی می کند و می فرماید: اگر من بودم می گفتم:
برد کشتی آنجا که خواهد خدای
اگر جامه برتن درد ناخدای.
از این حکایت ساختگی می توان دریافت که هر شاعری ، در زمینه ی ویژه ی خودش مهارت دارد و در سروده های پهلوانی (حماسی) کسی همتای فردوسی نیست و بی گمان هیچ شاعری نیز در زبان فارسی نتوانسته شیرینی و حلاوتی را که در غزل های سعدی به کام دل می نشیند، پدید آورد .
در همین زمینه
- رفتن سعدی به بت خانه ی سومنات و کشتن کاهن معبد
- دوست و دشمن راستینِ انسان از دید سعدی
- دیدگاه سعدی درباره ی عزاداری کردن برای درگذشتگان
- چگونه کودکان را با سعدی و سروده هایش آشنا کنیم ؟
- سعدی شیرازی و غم از دست دادن فرزند
- نمونه ای از جایگاه سعدی در میان فرهیختگان جهان
- برگزاری آیین بزرگداشت فردوسی
- سعدی و صوفیگری
- شاهنامه پژوهی در آسیای مرکزی
- تاثیر شاهنامه ی فردوسی بر سعدی شیرازی
- داستانزد در شاهنامه ی فردوسی
- آیا ناصرخسرو فردوسی را می شناخته است؟
- شیوه ی برخورد با دشمنان در گفتار سعدی
- به خواب دیدن خالقی مطلق، فردوسی را
- خطیبی : پشتکار را از فردوسی بیاموزید
- نگارخانه - آرامگاه سعدی شیراز
- نگارخانه - آرامگاه فردوسی
- شاهنامه به زبان ساده (نثر روان)
- بیت "چو فردا برآید بلند آفتاب ..." از فردوسی نیست
- در جمع بدبین مباش
- نگاره ای زیبا از فردوسی بزرگ
- رسیدن آوازه ی سعدی شیرازی به چین
- هیچ آفریده را یارای جواب شاهنامه نبوده
- عشق و دلبستگی در گفتار سعدی
- ستایش شاهنامه و فردوسی از زبان فریدون جنیدی
- سنجش شاهنامه ی فردوسی با ایلیاد هومر
- نگاره ی فردوسی از زبان فردوسی (زنده)
- دریافت کتاب "فردوسی"
- فردوسی و گرامیداشت شب چله
- پیشکش به فردوسی - نادره بدیعی
- فردوسی دلداده ی همسر و میهنش
- دیدگاه فردوسی درباره ی سرنوشت و بودنی کارها
- پوستر تمبر راه شاهنامه در موزه ی توس جای گرفت
- کتاب گلستان سعدی به زبان انگلیسی
- دیدگاه امام احمد غزالی درباره ی فردوسی
- آمدن فردوسی بخواب کمال الملک برای کشیدن نقاشی اش
- هزار ریشه بودن فردوسی در فرهنگ ایران
- کیست این دهقان نژاد ، استاد شیرین کار توس
- جایگاه و ارزش والای فردوسی و شاهنامه نزد سعدی شیرازی
- گلهاي مهرباني در بوستان سعدي
- پند فردوسی بزرگ به تاریخ نگاران
- شاهنامه خوانی،آرزوی نظامی برای فرزندش
- فردوسی،نظامی،خیام و سعدی در گفتار استاد الهی قمشه ای
- سروده های سعدی و جهان امروز
- خنک آنک جز تخم نیکی نکشت
- باربی در سروده های سعدی
- دریافت کتاب شاهنامه ی بایسنقری
- ستایش فردوسی از زبان انوری
- نمادهای جانوران در اندیشه ی ایرانیان
- ستایش سعدی از زبان بهار
- دو کتاب ارزشمند از میرجلال الدین کزازی
- گفتگوی رو در رو با فردوسی بزرگ
- براي فردوسي
- میرجلال الدین کزازی : تنها فردوسی توانسته به زبان راستین پارسی راه ببرد
- نمايشگاه نقاشي پاسداشت مقام فردوسي
- دریافت کتاب با فردوسی
- شاهنامه خوانی زورخانه ای (نقالی سعدی نیکو)
- مستند فردوسی بزرگ
- دریافت بوستان و گلستان سعدی
- دریافت شاهنامه ی فردوسی
- بررسي پندهاي فردوسي از ديد فرهنگ ايران
- آرامگاه سعدی 100 سال پیش
- حق سعدی به گردن حافظ
- فردوسی از نگاه ملک الشعرای بهار
- ستایش فردوسی - عبدالکریم تمنا
- اسب در شاهنامه
- فردوسی بزرگ و غم از دست دادن فرزند
- هزاران هزار آفرین
- گفتارهای شگفت و شنیدنی استاد احمدمعین سلوکی درباره ی شاهنامه
- به پیشگاه فردوسی
- یکی روبهی دید بی دست و پای
- سعدی استاد اخلاق
- تاثیر آیات و روایات در گفتارهای سعدی
- آوازه و تاثیر سعدی در جهان
- برافراشته شدن درفش ایران بدست فردوسی
- سعدی و حب وطن
- میدان فردوسی در ایتالیا
- آرایش واژگان در شاهنامه
- سخنان سعدی درباره آیین کشورداری
- فردوسی استاد تراژدی
- رواج آثار شاعران ایران در هندوستان
- حافظ و حماسه ی ملی ایران (شاهنامه)
- سلامت در شاهنامه
- عظمت فردوسی و شاهنامه
- شیوه تاریخنگاری فردوسی در شاهنامه
- جنگ قادسیه بر بنیاد گزارش فردوسی
- آزادگی و وارستگی ویژگی سعدی شیرازی
- کورش و فردوسی پدر ایرانیان
- سخنان ارزشمند سعدی شیرازی
- زبان فردوسی و زبان ما
- شهرت فردوسى به تشيع، در طول تاريخ
- فردوسی و شاهنامه در ادبیات ارمنی
- قضا و قدر در شاهنامه فردوسی
- سعدی در نگاه سخن سرایان
- نماهایی از آرامگاه فردوسی بزرگ
- ستیز با شاهنامه در زادگاه فردوسی
- دین در شاهنامه
- سروده ی مرگ فردوسی
- سخنرانی های روز بزرگداشت فردوسی
- فردوسی درمانگر تن و جان
- برگزاری همایش جهانی هزاره شاهنامه
- برای فردوسی بزرگ
- فردوسی و شاهنامه از نگاه مترجم انگلیسی
- ممدوحان و منتقدان فردوسی
- البرز کوه در شاهنامه
- فر در شاهنامه
- جامعه شناسی شناخت اندیشه سیاسی فردوسی
- سرای سپنج و مرگ از دیدگاه بزرگان ایران
- فردوسی در ادبیات فرانسه
- فردوسی و تنهایی هایش
- فردوسی و جامی
- افسانه های زندگی فردوسی
- چرا محمود قدر فردوسی را نشناخت؟
- نگاهی به شخصیت فردوسی بزرگ
- یوسف و زلیخا چگونه به نام فردوسی بسته شد ؟
- شاهنامه و بوستان
- وطن یعنی چه
- مديريت و جلوه هاي آن در آثار سعدي
- فردوسی ایران
- ادب و تواضع و عفت قلم فردوسى
- گفتار نیاکان از زبان فردوسی
- چامه ی فردوسی با آوای هما ارژنگی
- نگهدار ایران
- جایگاه جهانی شاهنامه
- محتوای شاهنامه از فردوسی نیست
- پزشکی در شاهنامه
- دین و مذهب فردوسی
- نیم نگاهی به غزلیات سعدی - دکتر اسلامی ندوشن
- استاد کزازی : جایگاه فردوسی در ادبیات ایران
- ویدئو - فردوسی از دیدگاه فریدون جنیدی
- علل ماندگاری شاهنامه
- فردوسی بزرگ ، منادی صلح و عدالت
- شاهنامه و فردوسی از نگاه فریدون جنیدی
- ارديبهشت، سعدی و شيراز
- ما شاهنامه را تا چه اندازه درمییابیم؟
- اندر ستایش فردوسی بزرگ
- بن مایه شاهنامه + نمودار
- سیرت زیبا
- گوشه اى از هنر فردوسى بزرگ
- فضل خدا
- سلسله موی دوست
- که والاتری زانچه من گویمت
- مهر و وفا - سعدی
- ایران دوستی و ایران شناسی فرزانه طوس
- داستان فردوسی و شیخ کرگانی
- ابراهیم (ع) - سعدی
- سعدی
- ابوالقاسم فردوسی
- سخنان خردمندانه ی فردوسی بزرگ
- پدید آمدن شاهنامه از زبان فردوسی
دیدگاهها
حافظ به پای سعدی نمیرسه
اما بهترین ها ی عالم پیامبران و امامان معصوم هستندـ
من شیدا و مفتون استاد سخن سعدی بزرگ هستم و کسی را چون او نمیدانم. اما قیاس هر بزرگی(هرچقدر هم بزرگ و رفیع المقام باشد) با ابرمرد طوس ، محکوم به شکست است و این استثناء بردار نیست.
سعدی بزرگوار خود شیفته و دلداده حکیم فردوسی است و سعدی نامه اش را که ما آن را بوستان مینامیم بر وزن بحر متقارب پیشکش خداوندگار طوس کرده و پیروی اش را از اوستاد ، علنی به گوش جهانیان فریاد کرده است.
سخن در صلاح است و تدبیر و خوی
نه در اسب و میدان و چوگان و گوی
و در جای دیگر میفرمایند:
هرکس به زمان خویشتن بود
من سعدی آخرالزمانم
و بوضوح میفرمایند که دیگر چون «سعدی» نخواهد آمد (و شگفتا که دیگر هم نیامد و گویا هرگز هم نخواهد آمد)
شتر بچه با مادر خویش گفت:
بس از رفتن، آخر زمانی بخفت
بگفت ار به دست منستی مهار
ندیدی کسم بارکش در قطار
قضا کشتی آنجا که خواهد برد
وگر ناخدا جامه بر تن درد
مکن سعدیا دیده بر دست کس
که بخشنده پروردگار است و بس
اگر حق پرستی ز درها بست
که گر وی براند نخواند کست
گر او تاجدارت کند سر بر آر
وگر نه سر نا امیدی بخار