درود بر شما
بر بنیاد گزارش شاهنامه نخستین پروازی که انجام گرفته است از سوی کیکاووس بوده است و چگونگی انجام این پرواز نیز در شاهنامه آورده شده است .
جمشید پروازی به آسمان نداشته است و فردوسی نیز چنین چیزی را نمایان نساخته است اما برخی از پژوهشگران از بیت های بالا برداشت نادرستی داشته اند و گمان برده اند که دیوها تخت جمشید را از روی هامون ( دشت ) بر داشته اند و به گردون (آسمان) برده اند ، در حالی که گردون در اینجا بمعنی گردونه است و نباید آنرا به معنی آسمان در شمار آورد هر چند آسمان نیز هنگامی که ما از روی زمین بدان می نگریم گویی می چرخد و گردنده و گردون است اما در اینجا گردون به چم گردونه (ارابه) است .
در چند جای دیگر شاهنامه نیز واژه ی گردون به چم (ارابه) آمده است :
سپاه انجمن شد به درگاه او / به ابر اندر آمد سرگاه او
به پیلان گردون کش و گاومیش / سپه را همی توشه بردند پیش
می بینید که سخن از پیلان گردون کش یا ارابه کش است .
یا در جای دیگر آورده است :
به گردونهها بر چه مشک و عبیر / چه دیبا و دینار و خز و حریر
ابا پیل گردونکش و رنگ و بوی / ز خاور به ایران نهادند روی
در بیت زیر :
چو خورشید تابان میان هوا / نشسته بر او شاه فرمانروا
سراینده جمشید را به شوند اینکه بر بالای تخت بوده است و چهره ای روشن داشته و تاج بر سر داشته است به خورشید همانند کرده است و بینش او از همانند کردن جمشید به خورشید این نبوده است که جمشید بر بالای آسمان رفته است . این نکته را نیز باید در نگر داشته باشیم که خود نام جمشید نیز نشان از درخشندگی و خورشیدوار بودن دارد و سراینده ازین روی جمشید را به خورشید همانند کرده است .
در بیت پسین سراینده خود بروشنی نشان می دهد که تخت بر زمین بوده و مردمان می توانسته اند گرداگرد آن انجمن شوند :
جهان انجمن شد بر تخت او / شگفتی فرو ماند از بخت او
بنابراین روشن است که اگر تخت بر آسمان و هوا بود ، مردمان نمی توانسته اند به آسمان بروند و گرد آن انجمن شوند .