یوسف و زلیخا چگونه به نام فردوسی بسته شد ؟

محمدامین ریاحی- سر چشمه های فردوسی شناسی

برگرفته از : پیام سرای فردوسی

بعد از انتشار تحقیقات سه دانشمند بزرگ ، زنده یادان : محمود شیرانی ، عبدالعظیم قریب ، مجتبی مینوی ، امروز برای هیچ کس هیچگونه تردیدی نمانده است که مثنوی یوسف و زلیخایی که در قرون متاخر به نام استاد بزرگ طوس بسته شده بود از او نیست . اما هنوز جواب این سئوال باقی است که چه کسی و با چه نیتی و چگونه این منظومه ی سست و خام و مغایر با جهان بینی آن حکیم بزرگ را به نام او نسبت داده ، و نزدیک به شش قرن پژوهندگان و دوستداران او را به حیرت افکنده است ؟

امیدوارم در این نوشته جواب آن سئوال داده شود تا اگر کسانی هنوز این تصور باطل را داشته باشند که ( بیهوده سخن بدین درازی نبود ) خیالشان راحت شود . نیز بعضی کتابفروشان که هنوز این مثنوی عامیانه را به نام آن حکیم بزرگ چاپ می زنند ، محض رضای خدا و پرهیز از آزردن روان پاک شاعر ، دست از این تجارت ضد فرهنگی بردارند .

برای خوانندگان جوانی که شاید با تاریخچه ی انتساب آن منظومه به فردوسی آشنا نبوده ، یا آن را فراموش کرده باشند ، نخست به سابقه ی موضوع به اختصار اشاره می کنم تا ضمن فراهم شدن زمینه ی بحث ، نام و یاد بزرگمردانی هم که پژوهش های اساسی در این باره کرده اند زنده شود و حقشان ادا شده باشد .

تا چهارصد سال بعد از فردوسی هر جا سخنی از او یا از سرایندگان داستان یوسف و زلیخا به میان آمده ، مطلقاٌ ذکری و اشاره یی به اینکه سراینده ی شاهنامه ارتباطی با این قصه داشته ، نشده است .

نخستین بار در مقدمه ی بایسنغری شاهنامه که در 289 ه .ق تدوین شده ، به دنبال افسانه ی بی اساس رفتن فردوسی به بغداد که در پاره یی از مقدمه های قدیمی تر داخل شده بوده این دروغ افزوده شده است که : ( چون فردوسی در بغداد رخت اقامت بینداخت ، و کتاب شهنامه را خلیفه و اهل بغداد به جهت آنکه مدح ملوک عجم بود و ایشان آتش پرست و مجوس بوده اند عیب می کردند ، فردوسی قصه ی یوسف را به نظم آورد . چون قصه ی یوسف به عرض رسانید ، خلیفه و اهل بغداد را به غایت خوش آمد و در تربیت او افزودند ).

از این به بعد است که در بعضی تذکره ها یوسف و زلیخا را به فردوسی نسبت داده اند اما بعضی تذکره نویسان سستی اشعار آن مثنوی را برازنده ی طبع والای فردوسی نمی دانسته اند ، یا به ملاحظه ی نامعقول بودن این افسانه که حکیم ایرانی منظومه را به نام خلیفه سروده و خلیفه ی عربی زبان فارسی ندان را به غایت خوش آمده باشد ، این موضوع را ندیده گرفته اند . مثلاٌ آذر بیگدلی که ادعای شاعری و شعر شناسی داشته و خود یوسف و زلیخایی سروده بوده گفته است که : ( فردوسی در سرودن آن به علت کسالت و کثرت سن سعی بلیغ نکرده ) ، و رضا قلی خان هدایت هم که افسانه ی پناه بردن فردوسی به خلیفه ی عباسی را نمی پسندیده آن را بدین صورت درآورده است که فردوسی از مازندران به مکه رفت و این قصه را نه در بغداد بلکه در مکه سرود .

در صد سال اخیر که تحقیقات علمی در زمینه ی زبان و ادب فارسی به وسیله ی ایران شناسان اروپایی آغاز گردیده و از طرف ایرانیان دنبال شده ، دانشمندان بزرگی مثل نلدکه ، اته و تقی زاده هم به استناد یک مقدمه ی تقلبی که کاتب آن را بر یوسف و زلیخای عامیانه یی افزوده بود ، به دام دروغی که نخستین بار آن را در مقدمه ی بایسنغری دیده بودند افتادند و برای رفع و رجوع تناقضات موضوع کوشش ها کردند .

سرانجام این ابر تیره از چهره ی آفتاب شعر و شخصیت فردوسی زدوده شد . نخست در 1922 م پروفسور محمود شیرانی ، ساهنامه شناس تیزبین هندوستانی که تسلط شگرفی بر دقایق و ظرایف زبان و ادب فارسی داشت ، با مقایسه ی سبک و زبان و ارزش هنری شاهکار فردوسی با یوسف و زلیخا ، و عظمت شخصیت و قدرت اندیشه و جهان بینی دانای طوس با ابتذال فکر و روح گوینده ی ناشناخته ی یوسف و زلیخا ، و بررسی نمونه هایی از نحوهی بیان و اوصاف و مضامین و تعبیرات و ترکیبات و کنایات و تشبیهات و استعارات در دو منظومه ، نتیجه ی قطعی گرفت که آن مثنوی خام و بی ارزش از آفریننده ی شاهکار جاودانی ایران نمی تواند باشد و گفت : ( چه نسبت خاک را با عالم پاک ! ) .

آن عالم بزرگ به قرینه ی زبان و بیان ، درباره ی تاریخ نظم کتاب هم حدسی نزدیک به حقیقت زد که آن منظومه بعد از گرشاسبنامه ی اسدی که در 458 ه.ق سروده شده ، و قبل از اسکندر نامه ی نظامی ، و همزمان با حدیقه ی سنایی ، در حدود نیمه ی اول قرن ششم سروده شده است .

در ایران نخستین بار در 1318 ه.ق مرحوم میرزا عبدالعظیم خان قریب ، ظاهراٌ بدون اطلاع از تحقیقات محمود شیرانی ضمن مقاله یی که در مجله ی آموزش و پرورش به چاپ رسید ، با بررسی مقدمه ی دستنویسی از منظومه که در کتابخانه ی خود داشت اعلام کرد که یوسف و زلیخا از فردوسی نیست .

سرانجام زنده یاد مجتبی مینوی با بررسی کهن ترین دستنویس کتاب که افزوده های کاتبان را نداشت ، ضمن مقاله ی مفصل دقیق ممتعی که همیشه تازه و خواندنی خواهد بود ، نتیجه ی قطعی گرفت که ( این منظومه ی سست و سخیف و رکیک و خام و پست ) را ناظم بی مایه یی برای اهدا به شمس الدوله ابوالفوارس طغانشاه برادر ملکشاه سلجوقی سروده ، و در آن تاریخ ملکشاه ممدوح را به علت ظلم و عصیان ، از حکومت هرات گوینده ( شمسی ) تخلص داشته و این تخلص را هم از لقب ممدوح ( شمس الدوله ) گرفته بوده است . مینوی این منظومه را برای تمایز از سایر مثنوی های مشابه ( یوسف و زلیخای طغانشاهی ) نامید .

تا اینجا از تحقیقات دانشمندان فهمیدیم که ( یوسف و زلیخای طغانشاهی ) از فردوسی نیست و از ناظم بی سواد بی ذوقی به نام شمسی است که آن را هفتاد هشتاد سالی بعد از فردوسی سروده است . اینکه به جواب سئوال اصلی برسیم که این منظومه را چه کسی و چرا و چگونه و با چه نیتی به نام فردوسی بسته است ، و با کدام قلم عادی از دقت و امانت وارد مقدمه ی بایسنغری شده است ؟

در وهله ی اول ممکن است چنین تصور شود که کاتبی فقط برای اینکه دستنویس خود را گران تر بفروشد ( نظیر نسخه هایی که ادعا می شود به خط مؤلف یا منقول از خط مؤلف است ) نام بزرگ ترین شاعر ایران را به عنوان سراینده ی یوسف و زلیخا بر کتاب نهاده باشد . یک قرینه هم مؤید این تصور خواهد بود که می بینیم در هیچ جای متن نه در مقدمه و نه در مؤخره ی آن نامی از فردوسی نیامده و هیچ اشاره یی که با حوادث زندگی فردوسی و محیط زندگی و معاصران او کوچک ترین ارتباطی داشته باشد در متن منظومه نیست . بنابراین کتاب شنیده بوده که فردوسی هم یوسف و زلیخایی سروده ، و آن نام عزیز بزرگ را عمداٌ یا سهواٌ بر نسخه ی خود نهاده است .

اما به طوری که در سطور زیر خواهیم دید ، آن غلط مشهور به طور تصادفی و به این سادگی پدید نیامده است . بلکه نخستین بار مورخ عبارت پردار چاپلوسی به نام شرف الدین یزدی در بیان یک حادثه ی جنگی برای اثبات شجاعت ممدوح این دروغ را جعل کرده است . به نوشته ی او تیمور گورگان فقط به همراهی 243 تن شهر قرشی را دو شبانه روز محاصره کرده آنگاه دو هزار سوار مدافع آن را شکست داده و شهر را گشوده و غارت کرده است ، و شخصاٌ به دنبال فراریان تاخته و زن و بچه ی بی گناه را کشته و اسیر کرده ، و با این شجاعت ها بر افتخارات قهرمانی خود افزوده است .

تاریخ نویس متعهد که تصور می کرد این همه خوانخواری و ویرانگری تیمور صاحبقران ممکن است برای خوانندگان باور نکردنی باشد برای اثبات نوشته ی خود می گوید در این لحظه که این مطلب را می نویسم بعضی از شاهدان واقعه حضور دارند وگواهی می دهند نوشته ی من عین واقع است و مثل لاف و گزاف فردوسی درباره ی پهلوانان شاهنامه نیست .

پهلوانان شاهنامه ، همیشه در نزد مردم ایران و در زبان فارسی بالاترین نمونه های دلاوری و مردانگی بوده اند ، و شاعران حق داشتند ممدوحان خود را به آنها تشبیه کنند و تا اینجا عیبی هم نداشت . در آن میان ترجیح دادن ممدوحان حقیری هم که جز فضیلت و انسانیت بودند ، مضمون کهنه یی بود که از شاعران دربار محمود آغاز گردیده و از بس تکرار شده بود به ابتذال کشیده بود و اغراق شاعرانه یی به شمار می رفت که دیوان های عصر غزنوی از آن لبریز است .

نوبت به معزی رسید که به ربودن مضامین اشعارگذشتگان شهرت داشت تا جایی که انوری درباره ی او گفته است :

کس دانم از اکابر گردنکشان نظم

کاو را صریح خون دو دیوان به گردن است

معزی خواسته ابتکاری به خرج دهد و مضمون کهنه ی مبتذل را تازگی بخشد و پایه ی اغراق را بالاتر برد . این است که پای فردوسی را به میان کشیده و ضمن قصیده ی مدحیه یی ابیات زشت و بی مزه یی سروده که نمونه اش این است :

من عجب دارم ز فردوسی که تا چندین دروغ  

از کجا آورد و بیهوده چرا گفت آن سمر ؟

ما همی از زنده گوییم ، او همی از مرده گفت

آن ما یکسر عیان است ، آن او یکسر خبر

معزی کسی نبود که عظمت مقام دانای طوس و ارزش والای سخن او را نشناسد . مگر او خود داستان پشیمانی محمود را از رفتار با فردوسی و مناعت طبع دختر والاگهر حکیم را در رد صله ی سلطان برای نظامی عروضی روایت نکرده بود ؟ پس حق نبود چنین حرفی بزند . اما چه می توان کرد ؟ اوج سال های شاهنامه ستیزی بود و او قصیده ی خود را در مدح سلطان سلجوقی می سرود که ( عهد ولوا ) از خلیفه ی بغداد داشت .

مضمون معزی را ، شرف الدین یزدی که کارش دستبرد زدن به آثار دیگران بود و هیچ ظفرنامه اش برگرفته از ظفرنامه ی نظام الدین شامی است ، ربوده و به نثر بیان کرده است : ( و این حکایتی واقعی است که صحتش به تواتر پیوسته ، نه از قبیل لاف و گزاف که فردوسی در شاهنامه برای سخنوری و فصاحت گستری بر بعضی مردم بسته ! ) .

سخن معزی شعر بود و شعر آفریده ی خیال شاعر است و احتیاج به دلیل و برهان هم ندارد . اما مورخ ابن الوقت مضمون را به نثر نوشته که باید منطقی و مستدل باشد آن هم در یک متن تاریخی ظاهراٌ جدی که هر جزئش باید متکی به دلیل و سند باشد . بهترین و قوی ترین دلیل هم در اینجا اعترافنامه یی از خود شاعر می تواند باشد که گفته آنچه از داستان های قهرمانی رستم سروده ام پاک دروغ است و حالا آخر عمری از آن همه پشیمانم ! چنین اعترافی را در نظم ( یوسف و زلیخای طغانشاهی ) یافته که آن هم به بحر متقارب و در وزن شاهنامه است و خواننده ی بی خبر از ظرایف هنر فردوسی ممکن است آن را به عنوان گفته ی فردوسی بپذیرد و چون شیوه ی شرف الدین آمیختن نظم به نثر است ابیات آن منظومه را با رندی و تردستی به نوشته ی خود پیوند زده و به خیال خود با آراستن سخن به شعر از این بابت هم هنری کرده است ! .

گوینده ی آن منظومه ی عامیانه ، به حدس مینوی نقال و شاهنامه خوان بوده و شاید هم در نتیجه ی کثرت انس با شاهنامه خودش هم بعضی داستان های مربوط به رستم را که در آن قرون بر سر زبان ها بوده ، به نظم درآورده بوده است . وقتی ولی نعمتش به دستور برادر تاجدار در قلعه یی در اصفهان به زندان افتاده بوده ، برای تسلی خاطر ممدوح زندانی داستان یوسف را به نظم کشیده و به ممدوح امیدواری داده که تو هم از چاه زندان به درآمده و به تخت عزت و حکومت خواهی رسید :

ماه کنعانی من مسند مصر آن تو شد

وقت آن است که بدرود کنی زندان را

حالا نوشته ی تاریخ ساز دروغ پرداز را می آوریم که چگونه دور از امانت تاریخ نویسی و بدون پروای وجدان ابیات دیگری را با شعبده باری به نام حکیم آزاده یی که شهسوار اندیشه وو سخن و فرهنگ ایرانی و مظهر صداقت و ثبات و مردانگی بود و با تحمل همه گونه رنج ها و تلخی ها همه ی عمر بر سر عقیده و ایمان خویش ایستاد ، جا زده است و به عنوان اعتراف و ابراز پشیمانی از این گناه بزرگ که چرا به جای تجلیل و تمجید خونخوارانی مثل تیمور صاحبقران در ( اسیر کردن اهل و عیال ) و ( تالاندن مال و منال ) مردم ( به نفس مبارک ) ، سجایای والای انسانی پهلوانان ایران را ستوده است . اینک نوشته ی شرف الدین :

گفتار در توجه نمودن صاحبقرانی جانب قرشی

.... زهی عنایت بی نهایت الهی ، و زهی فیض و رحمت نامتناهی ، که یک کس را به مزید لطف مخصوص گردانیده ، آن مایه قوت و شجاعت ارزانی دارد که با دویست و چهل و سه مرد به اختیار نه بر سبیل اضطرار ، روی مقابله و مقاتله به دوازده هزار سوار خونخوار همه دشمنان کینه دار نهد ، و چون برسد به دو شبانه روز شهر و حصار از ایشان بستاند ، و اهل و عیال اسیر کرده مال و منال بتالاند ، و همه را به زخم تیغ آبدار آتشبار متفرق و پراکنده گرداند ، و همچنان به نفس مبارک در پی ایشان تازد ، و بهادران را بیندازد و اسیر سازد .

و این حکایتی است واقعی که صحتش به تواتر پیوسته ، و در مجلس تحریر بعضی از آن مردم که به رأی العین این احوال مشاهده کرده اند بی مداهنت تقریر می کنند . نه از قبیل لاف و گزاف که فردوسی در شاهنامه برای سخنوری و فصاحت گستری بر بعضی مردم بسته .

و در نظم قصه ی یوسف علی نبینا و علیه الصلوه و السلام ، خود متعرف شده و انصاف داده که :

ز هر گونه ای نظم آراستم   

بگفتم در آن هر چه خود خواستم

اگر چه دلم بود از آن با مزه     

همی کاشتم تخم و بیخ بزه

از آن تخم کشتن پشیمان شدم    

زبان را و دل را گره برزدم

که آن داستان ها دروغ است پاک    

دو صد زان نیرزد به یک مشت خاک

بدین می سزد گر بخندد خرد   

ز من خود کجا ، کی پسندد خرد ؟

که یک نیمه ی عمر خود کم کنم   

جهانی پر از نام رستم کنم

چه باشد سخن های بر ساخته    

شب و روز ز اندیشه پرداخته

والحق ، این معذرت و انصاف از آن بدیع مقال بی همال ، هم از دلایل و فور فضل و کمال اوست . نظم :

که جاوید فردوسی آسوده باد    

به جایی که نامش به آن مژده داد

درباره ی نویسندگانی با این مایه بی باکی و بی پروایی در قلب حقیقت ، و در برابر چنین دغلکاری و جل و تقلب زشت و نفرت انگیز چه می توان گفت ؟

شرف الدین یزدی ظفرنامه ی خود را در سال 828 ه .ق در شرح جنگ ها و خونریزی های تیمور تالیف کرده ، یک سال بعد در 829 ه.ق شاهنامه ی بایسنغری و مقدمه ی آن تحریر شده است و دروغی که درباره ی یوسف و زلیخا به قصد چاپلوسی به ممدوحان در ظفرنامه جعل شده بود در آن مقدمه راه یافته ، و این خود قراینی است که معلوم می کند آن مقدمه هم به قلم همان دروغ پرداز است .

اهم قراینی که این حدس را تائید می کند یکی شباهت شیوه ی نگارش مقدمه با ظفرنامه ی شرف الدین از نظر زبان و تعبیرات است . قرینه ی دیگر این روش کار مقدمه نویسی است که مطلب موجزی را از جایی می گیرد و با خیال پردازی و افزودن شاخ و برگ ها آن را به صورت داستانی مفصل در می آورد و این همان کاری است که گفتم شرف الدین در ظفرنامه ی خود کرده ، به این معنی که قسمت عمده ی کتاب خود را بدون ذکر مأخذ از ظفرنامه ی نظام الدین شامی گرفته ، و با اطناب و عبارت پردازی و تملقات و جعلیاتی از این نوع که مورد بحث ما است ؛ به صورت ظفر نامه ی خود درآورده است .

نکته ی دیگر اینکه نویسنده ی مقدمه ساعر هم بوده و جای جای بخشی از ماجرا را در بحر متقارب به نظم پیوسته به نثر آورده ، و مجموعاٌ  108 بیت از خود مقدمه نویس است و ارتباط این اشعار با روال سخن و موضوع داستان ها به نحوی است که با حذف هر بیت از آنها رشته ی مطلب گسسته می شود و این شیوه یی است که در ظفرنامه شرف الدین هم به کار رفته است .

ژول مل که به این شیوه ی تاریخ نگاران ایرانی توجه نداشته حدس زده است که ( ظاهراٌ نویسنده بیش تر از زندگینامه ی منظومی که قدیمی تر بوده استفاده کرده است ، منتها از آن اثر هیچ اطلاعی به دست نداده است ) و می دانیم نویسنده و تاریخ نگاری که شاعر هم بوده و در همان سالها زیسته ، شرف الدین علی یزدی است که فتوحات تیمور را هم در همین بحر متقارب به نام تیمونامه سروده است .

بنا بر این مقدمات می گوییم که مقدمه ی بایسنغری را شرف الدین علی یزدی سراینده ی تیمورنامه نوشته ، و دروغی را که در ظفرنامه ی خود به قصد چاپلوسی به بازماندگان تیمور جعل کرده بود وارد آن کرده و در طول شش قرن موجب دریغ و افسوس و حیرت و سرگدانی شاهنامه دوستان شده است .

در پایان سخن ، ذکر این توضیح لازم است که آقای دکتر خانبابا بیانی که مطالعات ممتدی در آثار حافظ ابرو مورخ معروف دربار تیمور و بازماندگان او دارند ، به وجود عبارت ها و اشعار مشابهی در مقدمه ی مجمع التواریخ آن مؤلف و مفتتح دیباچه ی بایسنغری توجه کرده و ضمن مقاله یی در مجله ی بررسی های تاریخی ، نتیجه گرفته اند که ( مامور تهیه ی شاهنامه برای بایسنغر و نویسنده ی مقدمه ی آن کسی جز حافظ ابرو نباید باشد ) .

در تلفیق نظر ایشان و استنباط خود باید بگویم که دیباچه ی بایسنغری 55 صفحه ی چاپی به قطع وزیری است که 4 صفحه ی نخستین خطبه و تحمیدیه است که طبق استنباط ایشان به قلم حافظ ابرو است . حافظ ابرو سالخورده تر و طبعاٌ در دستگاه امیر زادگان تیموری محترم تر از شرف الدین یزدی بوده ، و درکار گروهی تهیه ی شاهنامه ی بایسنغری شاید نظارت گونه یی هم داشته و آن چهار صفحه مقدمه ی دیباچه را هم شاید خود نوشته است . اما پنجاه صفحه ی بقیه شامل افسانه های مربوط به جمع آوری شاهنامه ی منثور و احوال فردوسی و باقی قضایا برازنده ی امانت و فضیلت اخلاقی حافظ ابرو نیست و کار شرف الدین یزدی است .

سخن که به شاهنامه ی بایسنغری رسید این نکته را هم نباید ناگفته گذاشت که آن نسخه به عقیده ی همگان مغلوط ترین و بی ارزش ترین دستنویس های شاهنامه است .مخصوصاٌ کاتب نسخه ی معروف کاخ گلستان که به چاپ عکسی رسیده ، جعفر بایسنغری کاتبی به کلی بی سواد و بی دقت بوده ، و نسخه ی دیوان حافظ هم که او به سال 822 ه.ق نوشته به رغم قدمت آن که سومین نسخه ی تاریخ دار دیوان حافظ شناخته شده مغلوط ترین دستنویس های نوع خود است و من در جای دیگر نمونه های تحریفات و اغلاط آن را نشان داده ام .

دیدگاه‌ها  

+1 # حکیم 1391-05-08 17:19
همه اینها از تو سوراخی به اسم هند بیرون آمده است. خود فردوسی تو شاهنامه هم بارها گفته من بیگناهم اینها را گفتند پول گرفتم نوشتم.
يكي پهلوان بود دهقان نژاد
دلير و بزرگ و خردمند و راد
پژوهنده روزگار نخست
گذشته سخنها همه باز جست
ز هر كشوري موبدي سالخورد
بياورد كين نامه را گرد كرد
بپرسيدشان از نژاد كيان
وزان نامداران فرخ گوان
كه گيتي به آغاز چون داشتند
كه ايدر به ما خوار بگذاشتند
بگفتند پيشش يكايك مهان
سخنهاي شاهان و گشت جهان
و باز هم میگوید:

بدين نامه چون دست كردم دراز
يكي مهتري بود گردنفراز
مرا گفت كز من چه بايد همي
كه جانت سخن بر گرايد همي
به چيزي كه باشد مرا دسترس
بكوشم، نيازت نيارم به كس

به كيوان رسيدم ز خاك نژند
ازان نيكدل نامدار ارجمند
یعنی اینقدر پول به من دادند که از فرش به عرش رسیدم.بعدا هم که دیگه بش نرسید هی وعده وعید آخر سر هم توبه نامه نوشت.
پاسخ دادن
0 # فرزند ایران 1391-05-08 18:13
گفتاورد از حکیم:
همه اینها از تو سوراخی به اسم هند بیرون آمده است. خود فردوسی تو شاهنامه هم بارها گفته من بیگناهم اینها را گفتند پول گرفتم نوشتم.
يكي پهلوان بود دهقان نژاد
دلير و بزرگ و خردمند و راد
پژوهنده روزگار نخست
گذشته سخنها همه باز جست
ز هر كشوري موبدي سالخورد
بياورد كين نامه را گرد كرد
بپرسيدشان از نژاد كيان
وزان نامداران فرخ گوان
كه گيتي به آغاز چون داشتند
كه ايدر به ما خوار بگذاشتند
بگفتند پيشش يكايك مهان
سخنهاي شاهان و گشت جهان
و باز هم میگوید:

بدين نامه چون دست كردم دراز
يكي مهتري بود گردنفراز
مرا گفت كز من چه بايد همي
كه جانت سخن بر گرايد همي
به چيزي كه باشد مرا دسترس
بكوشم، نيازت نيارم به كس

به كيوان رسيدم ز خاك نژند
ازان نيكدل نامدار ارجمند
یعنی اینقدر پول به من دادند که از فرش به عرش رسیدم.بعدا هم که دیگه بش نرسید هی وعده وعید آخر سر هم توبه نامه نوشت.


دوست ارجمند چنین سخنانی درخور و شان فردوسی بزرگ نگهدار فرهنگ و تاریخ ایران نمیتواند باشد .درست است که فردوسی داستان های تاریخ ایران را به نظم درآورده است و در آن هیچ دگرگونی ایجاد نکرده است اما کار فردوسی بزرگ برای دریافت پول و مال دنیا نبوده است چرا که به گواه تاریخ فردوسی از دهگان(دهقان) زادگان ایرانی بوده است و از وضع مالی بسیار خوبی برخوردار بوده است که پسترها به شوند کار و کوشش و مخارج زیاد شاهنامه به تنگدستی میرسد .
بیت هایی هم که شما از شاهنامه آوردید همگی درست است اما نتیجه ای که شما از آن گرفته اید هرگز درست نیست چرا که در جایی که مهتر گردنفراز به فردوسی می گوید که نیازت را به کسی نمی آورم منظور این است که می کوشم و هر چه که نیاز کار سرودن شاهنامه به نظم است را فراهم می آورم که خوشبختانه با خوانش بیت های پسین نیز آشکار می شود که منظور او پیدا کردن شاهنامه های پیش از شاهنامه فردوسی و متن های کهن بوده است . و فردوسی نیز در پاسخ کار وی میفرمایید از که خوشحالی بسیار زیادی که پس از پیدا شدن بن مایه ها بدست آوردم به کیوان رسیدم نه از دریافت پول و مال !
نتیجه گیری :
هم میهن فردوسی بزرگ هرگز شاهنامه را با انگیزه دریافت پول نسرود . انگیزه ی وی زنده نگاه داشتن تاریخ و فرهنگ ایران و بدست آوردن نام بلند برای خود در میان مهان ایرانی نژاد بود . به شاهنامه باید به ژرفی نگریست همانگونه که خود فردوسی فرموده است .به بیت زیر توجه فرمایید :
وگر خود درنگم نباشد بسی
بباید سپردن به دیگر کسی

با خوانش این بیت در میابیم که انگیزه فردوسی زنده نگاه داشتن فرهنگ ایران بوده است . چرا که می فرماید اگر خودم هم نتوانم شاهنامه را به نظم بکشم حتما باید به کس دیگری واگذار کنم تا اینکار به سرانجام برسد ! یعنی در نظر فردوسی اینکار حتما باید انجام میشده است !!! بنابراین اگر انگیزه فردوسی از سرودن شاهنامه دریافت پول بود او هرگز چنین بیتی نمیسرود و چنین امگیزه ای نداشت .
و اما در پایان : باید نیک بنگریم و بیاندیشیم که بی شک برای انجام چنین کار بزرگی نیاز به ثروت بسیار نیز می باشد که خوشبختانه فردوسی بزرگ از این نعمت برخوردار بود و دست پیش کسی دراز نکرد . حتی اگر داستان های افسانه ای سلطان محمود و افزوده های شاهنامه را نیز بپذیریم خدشه ای به کار فردوسی وارد نمی آید چرا که مانند این میماند که در زمان ما کسی که می خواهد یک پروژه بزرگ ملی را اجرا کند بی تردید نیاز به حمایت دولت و جبران هزینه ها دارد . پس اگر دولت وی را پشتیبانی کند به کار وی هیچ خدشه ای وارد نمی آید . و نکنه پایانی اینکه فردوسی گناهی مرتکب نشده بود که نیاز به توبه داشته باشد و به گفته شما توبه نامه بسراید ! وی در پایان شاهنامه از کار خود به نیکی یاد می کند و می فرماید :
بسی رنج بردم در این سال سی / عجم زنده کردم بدین پارسی
یعنی سی سال رنج کشیدیم و تاریخ و فرهنگ ایرانیان را که پس از تازش اعراب کمرنگ شده بود با زبان پارسی و نظم پارسی از نو زنده کردم .فردوسی اگر از کار خود پشیمان بود چنین نمیسرود :
هر آنکس که دارد هش و رای و دین / پس از مرگ بر من کند آفرین
شاد باشید.
پاسخ دادن
0 # هوعلی 1401-11-09 13:33
هو
در پیوند به موضوع مورد بحث اتفاقات وفرمایشات فردوسی کبیر در مورد شاهان و اتفاقات درونمایه ایی، شاه کلیدی است که مدتهای مدید برخی بزرگواران از فرقه خاصی بجهت حل برخی معضلات صعود به عوالم موازی در ان به کنکاش و بررسی پرداخته اند..
سالهای سال است آنان در اصل متون فردوسی به بررسی بصورت نقد متن و موازی کاری در کنار مهر و زروان پرداخته سعی در بدست آوردن خروجی مورد نظر خود را داشته و دارند که بیش از این مجال صحبت نیست..
به اسناد نقالان دراویش سلسله خاکساریه که پدر معنوی انتشار شاهنامه در ایرانند مراجعه نمائید و پس از بررسی دود حیرت از نهادتان بر خواهد خواست
فافهم یا اولی الابصار
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه