مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

ميرجلال‌الدين كزازي «شاهنامه» را به نثر نوشت

بازنويسي «شاهنامه»ي فردوسي به نثر به قلم ميرجلال‌الدين كزازي در راه نشر است.اين نويسنده و پژوهشگر درباره‌ي بازنويسي «شاهنامه»، به خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت:‌ بازنوشت «شاهنامه» را زير چاپ دارم كه از آغاز تا انجام با نثري همساز و هماهنگ با زبان «شاهنامه» است. در واقع، در اين اثر «شاهنامه» را به نثر نوشته‌ام.
او در ادامه گفت: اين كتاب در 700 صفحه نوشته شده است كه در دو پوشينه (جلد) در نشر زرين و سيمين به چاپ مي‌رسد. اين دفتر به احتمال زياد، «دفتر دانايي و داد» نام خواهد داشت.
كزازي همچنين با اشاره به ترجمه‌ي «چامه‌ها»ي هوراس، سخنور نام‌دار رومي، گفت:‌ «چامه‌ها» (قصيده‌ها) سروده‌ي هوراس است كه من آن را به پارسي برمي‌گردانم.
او افزود: من اين كتاب را بر پايه‌ي برگردان فرانسوي آن به پارسي برمي‌گردانم؛ اما چون از زبان لاتين هم اندكي آگاهي دارم، از متن بنيادي هم گاهي بهره مي‌برم. اين كتاب در چهار دفتر سامان داده شده است و اگر با نگاهي فراخ به كتاب بنگريم، مي‌توانيم آن را ديوان هوراس به شمار بياوريم؛ زيرا آن‌چه كه از نام آن برمي‌آيد‌، اين كتاب سروده‌هاي جداگانه‌اي را دربر دارد كه هوراس آن‌ها را در زمان‌هاي گوناگون و به انگيز‌ه‌هاي گوناگون سروده است.
كزازي همچنين عنوان كرد: پاره‌اي از اين سروده‌ها بلند هستند و پاره‌اي ديگر كوتاه. پيشينه‌ي اين سروده‌ها با انگيزه‌هاي تاريخي در پيوست آمده است. براي مثال، بارها هوراس در اين شعرها از سزار آگوست كه از پادشاهان نام‌دار روم بوده، به ستايش ياد كرده است. گاه نيز در اين چامه‌ها بازتاب‌هايي از زندگاني اين سخنور و پيوندهايي را كه با دوستان و پيرامونيان خود داشته است‌، مي‌بينيم.
او افزود: اين كتاب را انتشارات معين در مجموعه‌اي كه تا كنون چند كتاب در آن به چاپ رسيده است، منتشر مي‌كند. كتاب‌هايي چون «افسانه‌هاي دگرديسي» از اويد‌، «درباره‌ي طبيعت» از لوكرس و دو نوشته از سنكا به نام‌هاي «زندگي در بهروزي» و «كوتاهي زندگي» در اين مجموعه منتشر شده است.
كزازي در پايان درباره‌ي شرح خود بر گزيده‌اي از شعرهاي حافظ گفت: پوشينه‌ي نخست از اين گزيده چندي پيش به پايان رسيد و اكنون در انتشارات سمت كارهاي چاپي آن به انجام مي‌رسد؛ اما پوشينه‌ي ديگر اين كتاب را در آينده خواهم نوشت كه گزيده‌ي ديگري از غزل‌هاي حافظ است. اين كتاب آموختاري است كه در پوشينه‌ي نخست، 20 غزل از نيمه‌ي نخست ديوان برگزيده شد و در پوشينه‌ي دوم، 20 غزل از نيمه‌ي دوم برگزيده خواهد شد.

ایسنا

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML