مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

ستیز با شاهنامه در زادگاه فردوسی

نقاشی دیواری میدان فردوسی مشهد به طول 5000 متر مربع و با موضوع شاهنامه فردوسی یکی از طولانی ترین نقاشی های دیواری کشور بود پس از گذشت چند ماه از بهره برداری به صورت شبانه کاملا پاک شد.

اداره اراضی آستان قدس رضوی، بزرگ‌ترین نقاشی‌های دیواری کشور به طول پنج‌هزار متر مربع و با موضوع «داستان‌هایی از شاهنامه فردوسی» را شبانه از میدان فردوسی شهر مشهد پاک کرده است.

به گزارش ایسنا اداره اراضی آستان قدس رضوی در تاریکی یکشنبه شب (۱۵ خرداد) این نقاشی را پاک کرده و به جای آن نوشته است «این ملک موقوفه حضرت رضا (ع) است.»

علی حامدمقدم، سخنگوی شهرداری مشهد با اظهار تاسف از این اقدام گفت: «در دو شب گذشته شاهد بی‌توجهی زحمات یک ساله هنرمندان مشهدی و خسارت‌های ریالی و معنوی از سوی آستان قدس رضوی بوده‌ایم.»

هادی مظفری، مدیر امور هنری شهرداری مشهد نیز گفته در حالی بزرگ‌ترین نقاشی دیواری کشور پاک شده که «تمام مراحل انجام این نقاشی دیواری از ابتدا با هماهنگی آستان قدس رضوی انجام گرفته بود.»

آقای مظفری افزوده که «این نقاشی حاصل کار یک ساله یک گروه هنری از هنرمندان مشهد بود و بیش از ۴۵۰ میلیون ریال بودجه برای این نقاشی‌ها هزینه شده بود.»

آستان قدس رضوی و مسئولان آن در مورد محو شبانه نقاشی‌های دیواری شاهنامه در شهر مشهد اظهارنظری نکرده‌اند.

عاطفه مصدقيان در گفت‌وگو با ایسنا ، با بيان اين مطلب اظهارداشت: با انجام اينگونه اقدامات از سوي ارگان‌هاي شهر، ‌اعتماد هنرمندان به اين ارگان‌ها كم شده و حس امانتداري كه يك ارگان مي‌تواند نسبت به اثر هنرمندان داشته باشد، نيز از بين مي رود.

وي ابرازداشت: پيرو فراخوان شهرداري براي طراحي ديوار ميدان فردوسي، ‌طرح خانم " ندارئوفيان" توسط شورا مربوطه پذيرفته و اجراي كار از اوايل تابستان سال گذشته شروع شد.

كارشناس نقاشي ديواري مديريت هنري شهرداري مشهد خاطرنشان كرد:ابتداي كار نيز نامه‌هاي آماده سازي براي زيرسازي و اجراي كار به آستان قدس رضوي فرستاده شد كه كار از نظر آنها بلامانع اعلام شد.

مصدقيان تصريح كرد: اجراي اين نقاشي ديواري با هدف زيباسازي شهر و ايجاد تاثير مثبت در ديد زائران انجام شد به همين منظور گروهي چهار نفره با مشكلات زياد به صورت شبانه روز كار كرد.

وي خاطرنشان كرد: اجراي كار حدود ۴۵ ميليون تومان هزينه داشت و با توجه به بالا بودن متراژ ديوار كه به مساحت ۲۲۰۰ مترمربع بوده و جزئيات كار، ‌چهره و داستان‌هاي شاهنامه زمان زيادي براي اجراي كار گرفته شد.

مصدقيان علت اقدام آستان قدس رضوي را نامشخص دانست و گفت: آستان قدس رضوي ابتداي كار راضي به اجراي آن بود، اما بعد از مدتي ادامه كار را متوقف كرد و خواستار درج آرم آستان قدس بر روي ديوار شد، پس از آنكه خواسته آنها انجام شد، ‌ادامه كار را بلامانع اعلام كرد اما متاسفانه چند روز پيش كار را پاك كرد.

در همین زمینه

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML