مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

استان يزد درگير با پديده خشكسالي

يزد ـ خبرنگار اطلاعات: پديده خشكسالي در استان يزد به سخت‌ترين ناهنجاري‌ آب و هوايي در نيم قرن اخير تبديل شده است.

غلامرضا برزگري مديركل مديريت بحران استان يزد با بيان مطلب بالا افزود: خسارت و خشكسالي در روستاها بيداد مي‌كند.

وي وضع خشكسالي در استان يزد را بحراني توصيف كرد و گفت: 70 درصد از مجموع 3150 رشته قنات استان خشك شده‌اند يا كمتر از يك ليتر آب دارند و آخرين نفس‌ها را مي‌كشند و 30 درصد بقيه نيز در حال خشك شدن است.

برزگري ادامه داد: از 940 ميليارد تومان خسارت خشكسالي 650 ميليارد تومان مربوط به منابع آب است.

وي افزود: بيش از 10 هزار درخت گردو و بادام كه روزگاري مخارج سالانه كشاورزان و باغداران از محصول آن تأمين مي‌شد به علت خشكسالي‌هاي پي‌درپي به كلي خشك شده و بنيان اقتصادي خانواده روستايي را از هم گسسته است. به گفته وي، همين امر 180 ميليارد تومان خسارت وارد كرده است.

وي همچنين با اشاره به گرماي شديد در استان گفت: در اكثر روزها دماي استان بالاي 35 درجه متغير است كه در چند روز اخير 42 درجه نيز ثبت شده است.

مديركل مديريت بحران استان يزد گفت: امسال 500 ميليارد ريال اعتبار براي رفع نيازهاي اضطراري و ضروري خشكسالي به تهران پيشنهاد شده است كه اميدواريم هرچه زودتر تخصيص يابد.

وي پيگيري اجرايي شدن مصوبات سفر سوم رئيس جمهوري در راستاي كاهش خسارت خشكسالي و ابلاغ اعتبار، تمديد تسهيلات كشاورزان خسارت ديده بخشي از اقدام‌هاي انجام شده است كه با ابلاغ اعتبار موارد درخواستي هرچه سريعتر بخشي از مشكلات حل خواهد شد.

وي ديگر برنامه‌ها را ابلاغ اعتبار اجراي طرح‌هاي آبياري تحت فشار با 80 درصد كمك دولت و اجراي طرح‌هاي آبرساني توسط لوله تا سر مزرعه اعلام كرد كه در دست انجام است و كشاورزان مي‌توانند درخواست خود را به سازمان جهادكشاورزي ارائه دهند.

او ادامه داد: آبرساني سيار به واحدهاي توليدي دامي، گلخانه‌اي و مرغداري‌ها با كمك خود مردم در دست انجام است ولي در مقايسه با نياز، بسيار محدود است.

برزگري افزود: آب آشاميدني اكثر شهرستان‌هاي استان در وضع ناپايدار بوده و ممكن است در روزهاي آينده مجبور به جيره‌بندي شويم كه استفاده از چاه‌هاي ذخيره، حفر چاه‌هاي اضطراري جديد و به‌كارگيري چاه‌هاي اضطراري سال‌هاي گذشته از جمله اقدام‌هاي انجام شده است.

وي اضافه كرد: از آنجا كه بخش اعظمي از آب استحصالي استان يزد صرف كشاورزي مي‌شود، اصلاح روش‌هاي آبياري و كشت محصولات كشاورزي ضروري است و تا حد امكان از آبياري تحت فشار و قطره‌اي در مناطق مختلف و مستعد كشاورزي استفاده شود.

حاتمي مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان يزد نيز گفت: منابع آب آشاميدني و بهداشت روستاها از 50 تا 100 درصد افت كمي و بعضي موارد افت شديد كيفي داشته است.

در همین زمینه

دیدگاه‌ها  

0 # مهرزاد 1390-05-12 21:47
بدون شک باید این در زشتی های کتاب گینس ثبت شود!!!
پاسخ دادن
+1 # فیروزابادی 1390-05-19 23:09
چون من ساکن فیروزاباد هستم اطلاع دارم بیشتر کشاورزان مخالف انتقال اب با لوله هستند و22.5 پرت اب دروغ بزرگی است که باید در کتاب گینس باشد چون همین الان چاه خصوصی با 13 لیتر مورد استفاده کشاورزان است.چطور 22.5!!!!!!پرت اب است
پاسخ دادن
0 # محمد ابوالفتحی 1390-05-26 19:37
اگر منطق داشتید فحاشی نمی کردید اگر تا کنون خدمتی برای محل نکردید خیانت نکنید همه میدانند که پرت اب وجود دارد چون شما مغرض هستید نمی خواهید قبول کنید انشاالله وقتی همچون مردم سومالی گرفتار قحطی شدیدقدر قطره اب میدانید
اگر میتوانید همراه طایفه خود سری به سی وسه پل اصفهان بزنید تا بدانید ایران با بلای خزنده خشکسالی روبرو است
پاسخ دادن
0 # کریمی 1390-06-30 00:00
اقای ابولتحی لطفا نظر خود را به همه تعمیم ندهید
پاسخ دادن
+1 # شریفی 1390-07-14 19:20
زیبایی فیروزاباد از بدو تشکیل تاکنون به آب وهوایش بوده واین با آب روان در جوی هایش میسر شده پس بگذارید خود مردم با فرهنگ فیروزابادتصمیم بگیرند نه هر کسی که زندگی در شهر یزد را به محل تولدش ترجیح داده و فقط در بعضی مراسم مذهبی به آنجا آمده و آنوقت می خواهند بزرگتری بکنند و از خودشان نظر درکنند این نظرها پشیزی ارزش نداردچون مردم میخواهند آب روان در جویها بخروشد.
پاسخ دادن
0 # کشاورز 1390-10-22 19:19
با سلام.متاسفانه مافیای حاکم بر آبیاری تحت فشار استان یزد به جای توسعه و جایگزینی سیستم های نوین آبیاری به سود بیشتر مالی می اندیشد. از مدیریت محترم سازمان جهادکشاورزی تقاضا داریم خانه تکانی اساسی در این بخش انجام دهند. اعتبار اهدائی توسط مقام معظم رهبری به جای استفاده در کشاورزی و آبیاری استان در جیب اشخاص مشخص و معلوم رفت.
پاسخ دادن
0 # کشاورز 1390-10-22 19:29
با سلام. از 15 سال پیش مافیای حاکم بر آب و خاک و مشخصا آبیاری تحت فشار استان یزد تنها به درآمد زایی برای خود فکر نموده و فرصتهای بهره مندی صحیح کشاورزان از سیستمهتای نوین و بهینه آبیاری را سلب نموده است. متاسفانه در حالیکه جریانات و سواستفاده های مالی این اشخاص محرز است هیچ گونه برخوردی صورت نمی گیرد. از آقای دکتر ابرقوئی تقاضا داریم خانه تکانی اساسی در این بخش صورت دهند و دست افرادی که با پست های مختلف تخلف میکنند را کوتاه سازند. چرا از الطاف مقام معظم رهبری و اعتبار اهدائی ایشان برای توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار سوءاستفاده شد. چرا کسی برای رضای خداوند و به حرمت خون شهدا پرونده افرادی که از سازمان به شرکت و انجمن و... می روند و گاه بصورت فامیلی برنامه ریزی می کنند مورد بررسی قرار نمیدهد؟سه میلیارد تومان اعتبار چرا حیف و میل گردید؟
پاسخ دادن
0 # محمد ابوالفتحی 1391-12-12 10:40
گفتاورد از شریفی:
زیبایی فیروزاباد از بدو تشکیل تاکنون به آب وهوایش بوده واین با آب روان در جوی هایش میسر شده پس بگذارید خود مردم با فرهنگ فیروزابادتصمیم بگیرند نه هر کسی که زندگی در شهر یزد را به محل تولدش ترجیح داده و فقط در بعضی مراسم مذهبی به آنجا آمده و آنوقت می خواهند بزرگتری بکنند و از خودشان نظر درکنند این نظرها پشیزی ارزش نداردچون مردم میخواهند آب روان در جویها بخروشد.

اقای شریفی شریف دوران گذر اب در جوی گذشته وما در قرن 21 زندگی میکنیم فکری برای فرزندانت برداشته ای که در سال 2020طبق نظر سازمان جهانی اب ایرانیها با بی ابی روبرو هستند؟
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML