مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

روستای رودخانه سادات، بهشتی زیبا

روستای رودخانه سادات یکی از روستاهای سردسیری و خوش آب و هوای شهرستان چرام است که در 75 کیلومتری دهدشت و در مسیر جاده دهدشت به باغچه جلیل قرار دارد.

وجه تسمیه این روستا برگرفته از رودخانه‌ای است که از کنار آن می‌گذرد، رودخانه‌ای که از دامنه‌های کوه ساورز سرچشمه می‌گیرد و بعد از گذر از کنار چندین روستا و پاره ده که ساکنان آن از اهالی سادات امامزاده علی (ع) هستند از حاشیه روستای رودخانه سادات نیز می‌گذرد و پس از تلاقی با رود غارون در لوداب به رودخانه مارون می‌ریزد.

این روستا از شمال به منطقه لوداب و کوه نیر، از جنوب به کوه ساورز و روستای قریه آخوند، از شرق به کوه دمه و میان تنگان و از غرب به منطقه جوی خانه و کوه چالخاگک منتهی می‌شود.

روستای رودخانه سادات یکی از روستاهای تنگ سادات است که قدمت آن به بیش از 40 سال می‌رسد و تا قبل از آن، این منطقه به عنوان یکی از مناطق ییلاقی ایل سادات امامزاده علی (ع) به شمار می‌آمد.

هم‌اکنون بیش از 40 خانوار در روستای رودخانه سادات سکنی دارند که به دامداری و باغداری مشغول هستند.

رودخانه سادات قطب تولید گردو در استان کهگیلویه و بویراحمد

محصول اصلی باغداران این روستا گردو است که به خاطر وفور آب و زمین حاصلخیز از کیفیت بالایی نیز برخوردار است و به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید گردو در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.

زردآلو، هلو، انواع سیب و نیز پیاز و گوجه فرنگی از دیگر محصولات کشاورزان این روستا است.

خانه‌های این روستا همگی به شیوه سنتی بنا شده‌اند و با توجه به اقلیم منطقه نوع مصالح به کار رفته در خانه‌ها از نوع گچ، سنگ و چوب است.

یکی از جاذبه‌های اصلی روستای رودخانه سادات وجود درختان سپیدار فراوان و سربه فلک کشیده است که شکوهی خاص و مثال‌زدنی را در این دیار به‌وجود آورده‌اند.

خوشبختانه به علت وفور آب و نیز به برکت وجود زمین‌های مستعد باغ‌های گردوی این روستا پرمحصول هستند و سالانه مقدار زیادی گردو از این منطقه به شهرها و استان‌های مجاور صادر می‌شود.

انبوه درختان گردو و سپیدار در این روستا جاذبه‌های سحرآمیزی را به‌وجود آورده‌اند که هر رهگذری را مسحور خود می‌کند.

رقص سپیداران و خنکای درختان گردوی رودخانه سادات به همراه جوی‌های پر آب و نوای دلنشین پرندگان در این روستا آدمی را به وجد می‌آورد.

باغ‌ها سیراب و باغبانان تشنه کام

رودخانه سادات چند سالی است که از نعمت برق و تلفن برخوردار شده‌اند ولی چیزی که مایه تأسف و تعجب است عدم برخورداری اهالی این روستای پرآب که به سبب وجود دو رودخانه و ده‌ها چشمه به عنوان یکی از پرآب‌ترین روستاهای استان به شمار می‌آید از نعمت داشتن آب شرب سالم بی‌بهره‌اند.

متأسفانه منبع آب و شبکه آبرسانی که سال‌ها پیش و به‌وسیله جهاد به روستا آب می‌رساند سال‌ها است که تخریب شده و قسمت اعظم اهالی روستا سال‌ها است که تشنگی می‌کشند و مجبورند برای مصارف روزانه خود از آب رودخانه استفاده کنند.

امید می‌رود که مسئولان آب و فاضلاب روستایی استان همت به خرج دهند و با رفع مشکل کم‌آبی این روستا مرهمی بر لب‌های خشکیده اهالی رودخانه سادات بگذارند، لب‌هایی که تشنه ماندند اما نگذاشتند کشت و زرعشان تشنه بماند.

روستای زیبای رودخانه سادات

روستای زیبای رودخانه سادات

روستای زیبای رودخانه سادات

روستای زیبای رودخانه سادات

======

گزارش و عکس از قاسم خشت‌زر - خبرگزاری فارس

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML