مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

کارهای ننگین انگلستان در ایران از زبان افسر اطلاعاتی انگلیس

یکی از افسران اطلاعاتی انگلستان در ایران کاپیتان نوئل بود . وی شناخت ویژه ای از تیره های ایرانی داشت و با فریب کاری و نیرنگ ، زمینه را برای درگیری و نابسامانی در کشور ایران فراهم می ساخت . او در وقایع شهریور سال 1320 خورشیدی رئیس شرکت آبیاری منطقه خوزستان شد و چون مصاحبه او با یک نفر ایرانی در ماموریت اخیر حاوی نکته های جالب توجه است بنابراین عین آن در اینجا نقل می شود .

انگلستان در ایران

پرسش از کاپیتان نوئل :

چگونه شما چهل میلیون جزیره نشین ، رجال سیاسی ما را فرماندار خود می کنید ؟

پاسخ :

در ممالکی که منافع حیاتی داریم نباید بگذاریم مردان لایق حکومت کنند . دستور است که هرگاه یکی از رجال سیاست خواست به نفع کشورش کار کند یا باید او را از بین ببریم و یا از راس کاری که بعهده دارد ، برداریم .

پرسش :

آیا حیف نیست اراضی بایر ما در خوزستان خشک و لم یزرع باشد ؟

پاسخ :

آیا تصدیق ندارید که نفت از قدرت های درجه اول دنیاست و بهتر است دور این قدرت جهانی ، جمعیت هرچه کمتر باشد ، اگر غیر از کار صنعت نفت حرفه ای در این جاها باشد و کار کشاورزی رونق بگیرد ، کارگر ارزان پیدا نمی شود و مردم سیر می شوند و آن وقت سیرها اسباب زحمت ما خواهند بود .

..................

نوئل در جایی دیگر گفته است :

کشت نیشکر در ایران نتیجه ندارد و بی جهت سازمان کشاورزی در این باره تلاش می کند زیرا اگر نیشکر کاشته شود ، چه کسی خریدار شکر انگلیسی در ایران خواهد بود ؟ (1 – مجله فردوسی ، شماره 349؛ رویه 32.)

................

گردآورنده : جواد نورمندی پور (گروه پژوهندگان مهرمیهن)

بن مایه : قهرمانان ملی ایران – از لطفعلی خان زند تا دکتر مصدق- عبدالرفیع حقیقت

دیدگاه‌ها  

0 # ابراهیمی 1395-12-12 08:50
جسارتأ گیرم آن هنگام انگلیس چنین می کرد و نظر یک افسر نظر دولت باشد (که الزامأ باور درستی نیست)، اکنون که انگلستان رفته است و دخالت نمی کند، چرا این بدبختی ها سرجایش است، مگر آنکه به توهم توطئه باورمند و قائل باشیم.
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML