مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

رفتار حضرت علی(ع) با ایرانیان و خشم اعراب

در بحار ، جلد نهم ، باب 124 از کافی نقل شده است :

روزی گروهی از ایرانیان به حضور امیرالمومنین آمده و از اعراب شکایت کردند و گفتند : رسول خدا هیچگونه تبعیضی میان عرب و غیرعرب در تقسیم بیت المال یا در ازدواج قائل نبود . بیت المال بالسویه تقسیم می کرد و سلمان و بلال و صهیب در عهد رسول با زنان عرب ازدواج کردند ولی امروز اعراب میان ما و خودشان تفاوت قائلند . علی (ع) رفت و در این زمینه با اعراب گفتگو کرد . اما مفید واقع نشد ، فریاد کردند : ممکن نیست ، ممکن نیست . علی در حالی که از این جریان خشمناک شده بود به میان ایرانیان آمد و گفت : با کمال تاسف اینان حاضر نیستند با شما روش مساوات پیش گیرند و مانند یک مسلمان متساوی الحقوق رفتار کنند ، من به شما توصیه می کنم که بازرگانی پیشه کنید ، خداوند به شما برکت خواهد داد .

در تواریخ اسلامی روایتی اینچنین آمده است  :

روزی میان یک زن عرب و یک بانوی ایرانی اختلاف و درگیری شکل می گیرد و کار به آنجا می رسد که به حضور علی (ع) می رسند . علی میان آن دو هیچ گونه تفاوتی قائل نمی شود و مورد اعتراض زن عرب واقع می شود . علی دست می برد و دو مشت از خاک بر می دارد و به آن خاکها نظر می افکند و آنگاه می گوید :  من هر چه می اندیشم میان این دو مشت خاک تفاوتی نمی بینم .

در سفینه البحار ماده "ولی" می نویسد :

علی (ع) در یک روز جمعه بر روی منبری آجری خطبه می خواند ، اشعث بن قیس کندی که از سرداران معروف عرب بود آمد و گفت یا امیرالمومنین این "سرخرویان" (ایرانیان) جلوی روی تو بر ما غلبه کرده اند و تو جلو اینها را نمی گیری ، سپس در حالی که خشم گرفته بود ، گفت : امروز من نشان خواهم داد که عرب چکاره است . علی (ع) فرمود : این شکم گنده ها خودشان روزها در بستر نرم استراحت می کنند و آنها (ایرانیان) روزهای گرم بخاطر خدا فعالیت می کنند و آنگاه از من می خواهند که آنها را طرد کنم تا از ستمکاران باشم ، قسم به خدا که دانه را شکافت و آدمی را آفرید که از رسول خدا شنیدم فرمود به خدا همچنانکه در ابتدا شما ایرانیان را به خاطر اسلام با شمشیر خواهید زد ، بعد ایرانیان شما را با شمشیر به خاطر اسلام خواهند زد .

در ادامه آمده است :

مغیرش همیشه در مقایسه میان علی و عمر می گفت : علی تمایلش و مهربانیش نسبت به ایرانیان بیشتر بود و عمر برعکس از آنها خوشش نمی آمد .

......................

خدمات متقابل اسلام و ایران – مرتضی مطهری – رویه ی 122

در همین زمینه

دیدگاه‌ها  

+2 # تهمینه 1394-04-19 03:13
یه سوالی برام پیش اومده خوب اینکه طبق پیش بینی پیامبر اسلام عرب به خاطر اسلام با شمشیر ایرانیان را زدند ولی پیش بینی دوم کی انجام گرفت؟!
پاسخ دادن
+1 # ایرانی 1394-08-16 13:51
گفتاورد از تهمینه:
یه سوالی برام پیش اومده خوب اینکه طبق پیش بینی پیامبر اسلام عرب به خاطر اسلام با شمشیر ایرانیان را زدند ولی پیش بینی دوم کی انجام گرفت؟!

بله دز زمان شاه اسماعیل صفوی
پاسخ دادن
+2 # حسام 1394-08-18 04:48
همین الان خواهر من.( تهمینه) الان که اعراب افتادن مثل قبل یا بهتر بگم همیشه افتادن به جون هم وبا دشمنان اسلام مثل( صهیونیسنیزم و امریکا واز همه بدتر وهابی های ملعون که خودشون ساختنش واز همه بیشتر خودشون پیروهش هستند این جمهوری اسلامی است .که داره با همه اونها مبارزه میکنه و میکبونشون به زمین .به رغم تمام نا حقی هایی که به ملت ایران کردن...گالان هم چپ و راست قاتل روانی زنجیری مثل داعش و جبهه النصرهو خیلی های دیگه که از خودشونن و دارن خودشونو تیکه پاره میکنن ایران اولین کشوری بود که تو عراق به دادشون رسید.گبشکنه این دست که نمک نداره
پاسخ دادن
+5 # ابوالفضل 1395-11-26 09:50
ایرانیها اعراب را با شمشیر فرهنگ و تمدن ودانش خودشون زدند. “ ارنست رنان ”نویسنده و لغت شناس و فیلسوف فرانسوی می گوید فرهنگ و ادب عرب از ایرانیان جان گرفت و اگر آنچه را که به وسیله ی فرهنگ و ادب ایران وارد زندگی اعراب گردید ازآنها جدا کنیم تنها عرب می ماند و شتر او. دستور زبان عربی که عربها با آن صحبت می کنند توسط زبان شناسان ایرانی تدوین شده.شمشیری از این تیزتر سراغ دارید؟
پاسخ دادن
0 # یک رهگذر 1401-10-07 21:16
درود - براستی چنین بود امام علی علیه السلام شهر بانو ملکه زیبای ایرانی را به عقد امام حسین علیه السلام درآورد و این وصلت موجب خشنودی ایرانیان بوده و هست
امروز نیز ایران بخاطر عربستان و دیگر کشورهای عربی برای عبور از تنگه هرمز می بایست مالیاتی را که ایران وضع می کند بپردازند تا بتوانند از تنگه عبور کنند .
گاهی اوقات کشورهای عربی حتی مالیات را حاضر به پرداخت هستند ولی ایران اعلام می کند تنگه تا مدت 10 روز بسته است و آنها خشم خود را فرو می برند تا مدت به سر آید و با خواری و سرافکندگی و زبونی فراوان از تنگه عبور می کنند آری ایران و ایرانیان همیشه در اوج بوده و هستند و خواهند بود
زنده باد ایران پاینده ایران سربلند و سرافراز ایران و ایرانی
ممنون و تشکر از سایت زیبایتان
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML