بازسازی خانه ی خدا بدست ایرانیان

کعبه

به گواهی تاریخ حجاج بن یوسف برای شکست عبدالله بن زبیر که کعبه را پناه گرفته بود ، خانه ی خدا را به منجنیق بست ، و آن را ویران ساخت. حجاج پس از پیروزی ، به فرمان عبدالملک مروان به تجدید ساختمان آن پرداخت .برای ساختن مجدد خانه ، بنایان و معماران ایرانی – که به دلایلی – یا اسارت ، یا پیدا کردن کار – به مدینه افتاده بودند ، شروع به تجدید بنا کردند .

ایرانیان ضمن معماری، بر بالای چوب بست ها به خوانندگی مشغول می شدند . بناها معمولا خوش آوازند ، و این خوانندگی در تنظیم بنا و مرتب ساختن کار کارگر ، و نسق کارگاه بنایی بسیار دخیل است و کار خشن را متلاتم می کند .

سعید بن مسحج روزها بر بالای سر این بنایان می رفت ، و آهنگهای آنها را می شنید و ضبط می کرد – البته در نوار مغز و اعصاب خود – و شبها آن را تمرین و بازگو می کرد ، آهنگها آن قدر جالب بود که ارباب او ، سعید را اجازه داد و مکلف کرد که تمام روز به این کار بپردازد .

بسیاری از اهل اطلاع نوشته اند که منبع اولیه بسیاری از آهنگهای عربی و حجازی ، همین آوای بنایان ایرانی بوده است . آنها در دمشق هم در کار ساختمان ها همین آهنگها را می خوانده اند .

نکته ای که باید اینجا اضافه کنم ، زیبایی طبیعی خانه خداست. آن معماران ، البته بر طبق نقشه حضرت ابراهیم ، خانه را مرمت و تجدید کرده اند .

نای هفت بند ، باستانی پاریزی

گردآوری : حواد نورمندی پور

نوشتن دیدگاه