مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

فتح آباد ، باغ بی باغبان کرمان

باغ عمارت بیگلر بیگی (فتح آباد) مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان کرمان، روستای اختیار آباد واقع شده است.

باغ فتح آباد

این اثر در دوازدهم بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۲۸۴ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. باغ فتح آباد که در ۲۵ کیلومتری شهرستان کرمان در شهر اختیار آباد قرار دارد و الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده، از باغ‌های تاریخی و مهم کرمان است.

این باغ از آثار عصر قاجار و از یادگارهای فضلعلی خان بیگلربیگی است ‌و به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز می‌گویند. عبور آب فتح آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت خاصی می‌بخشیده است. زمان ساخت این باغ به نزدیک سال‌های ۱۲۵۵ می‌رسد. مصالح ساختمان‌ها از خشت خام و تزیین آن با گچ و مقابل سردر باغ حوضی به ابعاد ۶۰ در ۵ متر با فواره‌های زیبا طراحی شده بود. علاوه بر سردر که ساختمانی دو طبقه داشته، طاق نماهایی نیز در دو طرف‌ آن ساخته شده بود.

این باغ زیبا و تاریخی که یادگاری بسیار ارزشمند است سالیان درازی است که باغبانی ندارد و هیچ ارگان خصوصی و دولتی نیز دل به حال این باغ زیبا نمی سوزاند .ای کاش می توانستیم ارزش این یادگارهای فرهنگی را درک کنیم . به فرتور زیر بنگرید و بیندیشید که اگر دور و بر این باغ زیبا را چمن کاری و ... کرده بودند و اندکی رسیدگی شده بود ، چه جای شگفت و زیبایی برای گردشگران بود !

باغ فتح آباد

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML