مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

نخستین هتل خشتی جهان در یزد

روزنامه اطلاعات :

ليلي زماني

هتل خشتی یزد

در گشت وگذار در سرزمينمان براي شناخت بيشتر از آداب و رسوم و بناها و آثار تاريخي آن، اين هفته به يزد مي رويم و وارد اولين هتل خشت خام جهان خواهيم شد.

هتل تاريخي ملک التجار که سازندگان آن چهار نسل در آن زندگي کردند. اين خانه خشتي در حدود 300سال قبل در يکي از بازارهاي مهم در بافت تاريخي شهر يزد ساخته شده است و متعلق به خاندان ملک التجار است.

ورودي خانه به شيوه همان سال ها داراي کوچه اي باريک و بلند با ديوارهاي بسيار بلند است. خانه ملک التجار در دو طبقه وپبرامون حياط مستطيل شکلي بنا شده است.

پيشتر تصور مي شد خانه مربوط به دوره قاجار است اما در کاوش هاي انجام شده و در پي لايه برداري به هنگام مرمت که از روي اندودهاي حياط بدست آمد تاريخ ساخت آن بر اساس کتيبه کشف شده تا عصر صفوي و به تاريخ 1106 هجري مي رسد.
کشف اين موضوع اهميت بسياري در تاريخ نگاري بناها در شهر يزد و در تاريخ معماري ايران دارد.

براي ورود به عمارت بايد از راه سردر و دالان طويلي گذشت .حوضي کشيده در ميانه حياط واقع شده که در دوسوي آن دو باغچه کوچک قرار دارد ودر چهار طرف حياط اتاق ها و تالارهايي با پنجره هاي قديمي بسيار ديدني که به سوي حياط گشوده مي شوند قرار گرفته است .اتاق ها وتالارها در هر سوي حياط براي فصل خاصي مورد استفاده قرار مي گرفت.

از نظر تزئينات داخلي اين بنا يکي از شاهکارهاي معماري در يزد به شمار مي رود.اين خانه داراي تزئينات بســيار زيبــا و روح نـوازي است نقاشي ديوارها با رنگ هاي طبيعي، و با آب طلا و طاق نماهاي زيبا اين بنا را ويژگي بخشيده است. نگارگر تزئينات اين بنا، هنرمندي شيرازي بوده است. اين بنا از نظر شيوه واسلوب کار ونقاشي هاي آن با نارنجستان شيراز همانند است. يکي از مهم ترين ويژگي هاي اين بنا که هم اکنون به عنوان هتل استفاده مي شود اتاق هاي متفاوت آن است که با نقاشي و بعضي هم با آينه تزيين شده است. اين نقاشي ها بوسيله هنرمندان نقاش شيرازي در حدود 200 سال پيش ساخته است .

در همین زمینه

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML