مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

سپهبد قاسم سلیمانی ، سردار جان بر کف ایران زمین

قاسم سلیمانی در سال 1335 در روستای قنات ملک در کرمان زاده شد. دارای مدرک تحصیلی دیپلم بود.وی دارای 5 فرزند بود .پیش از انقلاب در "سازمان آب" کرمان کار می کرد و پس از پیروزی انقلاب در خرداد ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست .

در هنگامه ی تازش نیروهای عراقی به سرزمین ایران ، قاسم سلیمانی فرمانده ی سپاه هفتم صاحب الزمان(عج) کرمان بود. در جریان تاخت و تاز عراق به فرودگاه‌های کشور، مدتی از هواپیماهای مستقر در فرودگاه کرمان پاسداری می‌کرد. سه ماه پس از آغاز جنگ در قالب نخستین نیروهای اعزامی از کرمان که حدود ۳۰۰ تن بودند، راهی جبهه‌های سوسنگرد شد و به عنوان فرمانده ی دسته مشغول به کار شد.سلیمانی در روزهای آغازین نبرد خود با نیروهای عراقی چنین گفت:

در روزهای نخست ورود به جبهه، دشمن را قادر به انجام هرکاری می‌دانستم، اما در اولین حمله‌ای که انجام دادیم، موفق شدیم نیروهای دشمن را از کنار جاده سوسنگرد تا حمیدیه به عقب برانیم و تلفاتی نیز بر آن‌ها وارد کنیم که این امر باعث شد تصور غلطی که از دشمن در ذهن داشتم از بین برود. یادم می‌آید که پس از این حمله، شب‌ها وارد مواضع عراقی‌ها می‌شدیم. دوستی داشتم به نام «حمید چریک» که بعداً به شهادت رسید. او حتی برخی مواقع با موتور سیکلت خود را به خاکریزهای عراقی‌ها می‌رساند.من شوق و علاقه زیادی به طرح‌ها و مسائل نظامی داشتم و علاقه مند به حضور در جبهه بودم و درست به دلیل همین علاقه بود که با یک ماموریت ۱۵ روزه وارد جبهه شدم و دیگر تا آخر جنگ بازنگشتم.

سردار سلیمانی در طول 8 سال جنگ ناخواسته ی ایران با عراق همواره یکی از نیروهای برجسته ی نبرد با تازشگران بود و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرد. سردار سلیمانی چند سال پس از جنگ به عنوان فرمانده ی نیروی قدس سپاه منصوب شد .

پس از برآمدن داعش در عراق و سوریه و تهدید آنان نسبت به ایران، شهید سلیمانی به عنوان فرمانده ی سپاه قدس با رفتن به این مناطق و سازماندهی نیروهای مردمی، به کارزار با این گروه پرداخت. نیروهای زیر فرمان سلیمانی نقش تأثیرگذاری در روند جنگ با داعش در عراق داشت. بگونه ای که "موفق الربیعی" ‌وزیر امنیت ملی عراق در گفتگویی با روزنامه ی الشرق الاوسط، سلیمانی را نیرومندترین مرد در عراق خواند. در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۷ میلادی آمریکایی ها مستقیما به نقش تاثیر گذار سردار سلیمانی در عراق خستو(معترف) شدند. آمریکاییان از آغاز نبرد سردار سلیمانی با نیروهای داعش ، با وی سر ناسازگاری داشتند و همواره به دنبال راهی برای آسیب رساندن به وی بودند ، زیرا کوشش های سردار سلیمانی را در تقابل با آرمان های ستمگرانه ی خود می دیدند .  ( به گفته ی مقام های آمریکا ، داعش دست پروده و ساخته و پرداخته ی دولت آمریکا بوده است . )

 سپهبد جان بر کف سردار قاسم سلیمانی

سردار سلیمانی و یارانش که نقش پررنگی در دفاع از مردمان بیگناه سوریه و عراق در برابر داعش داشتند بعدها مدافعان حرم نام گرفتند زیرا در بیشتر عملیات ها حضور داشتند و از مقام حرم و مردم بیگناه سوریه و عراق به دفاع فراگیر پرداختند و پس از سالها کوشش و جانفشانی ضمن دفاع جانانه از مردمان مظلوم کشورهای ستم دیده و در عین حال جلوگیری از پیشروی دشمنان ستمگر به مرزهای ایران زمین ، داعش را زمینگیر و خلافتش را سرنگون کردند .

پس از سرنگونی داعش و نیروهای دست پرورده ی آمریکا و عربستان سعودی ، دولت آمریکا که خود را در رسیدن به آرمانهایش ناکام می دید ، خشمگینانه با بهانه های گوناگون می کوشید تا به سردار سلیمانی و ایرانیان آسیب و گزند برساند .

سرانجام در بامداد آدینه ۱۳ دیماه ۱۳۹۸ خورشیدی با تازش موشکی بالگردهای آمریکایی به ۲ خودروی حامل سردار سلیمانی و یاران ایرانی و عراقی اش پیرامون فرودگاه بغداد، آنان را به شهادت رساندند.

سردار سلیمانی در میان آزادی خواهان جهان جایگاه ویژه ای داشت بگونه ای که پس از شهادتش ، مردمان آزادیخواه در کشورهای گوناگون به خیابانها آمده و به سوگواری پرداختند و با خشم بسیار نفرین های خود را نثار دولت آمریکا کردند.

پس از این رویداد سرویش تریپاتی سراینده ی هندی چنین سرود :

الا ای مسند ظلمت مکن فخر سخندانی
که ایران در دلش دارد نگینی چون سلیمانی

مکن بازی باطل در میان قوم ابراهیم
سیاوش را ملالی نیست کز آتش بترسانی

زمین حافظ و سعدی و مولانا همه نور است
تو از ایران و از عرفان ایرانی چه می‌دانی؟

گمان کردی که ایران است تنها پیش روی تو؟
همه هند است آماده برای جنگ و قربانی

شهادت هست تا فرهنگ این مردم نمی‌میرند
ز خون یک سلیمانی ببالد صد سلیمانی

دیدگاه‌ها  

+1 # حسین 1401-02-06 16:52
بادرود به همه دست اندرکاران و سپاس
اگر ممکنه چند اشتباه در متن فوق هست اصلاح شوند
تاریخ تولید1335
تعداد فرزندان : فکر کنم پنج نفر، 2 پسر و 3 دختر
در هنگام تازش بعثی ها، فرمانده لشکر 41 ثاراله کرمان بودند
بسیارسپاسگزارم
پاسخ دادن
0 # مهدی 1401-08-25 22:46
سلام و درود بر شما دست اندرکاران سایت
شیر مادرتان حلال تان باد
پاسخ دادن
0 # قاسم سلیمانی 1401-09-03 13:40
درود یزدان بر بندگان پاکش . درود بر عاشقان ایران زمین از رود سند تا مدیترانه از قفقاز تا یمن از آسیای میانه تا سواحل مکران . درود بر شاعر هموطن و هندی سرویش تریپاتی . امید است که یزدان بزرگ ما را همانند شهید قاسم سلیمانی قرار دهد .
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML