مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

روان بودن فرمان های نیاکان در ایران امروز

فرهنگ مانا و نامیرای ایران در درازای تاریخ همواره سرزنده و پایدار بوده است و هیچ نیروی درونی و  بیرونی از جمله تازش های بیگانگان و ستم های روا رفته از سوی آنان ، خدشه ای به این فرهنگ ارزشمند وارد نکرده است . برخی می پندارند که در ایران امروز،دیگر نشانه هایی از آن فرهنگ باستانی و آیین های گذشته پدیدار نیست و ایرانیان فرهنگ خویش را به کلی از دست داده اند ، که البته این افراد سخت در اشتباه اند؛ چرا که بسیاری از فرمان های نیک نیاکان بی نوشته و آیین نامه هنوز نیز در ایران فرهنگی موبمو بکار گرفته می شود.

فرهنگ ایران

همچون ، پذیرش مهمان و دادن خوراک بدرماندگان ، بزرگداشت بزرگتران ، خواستن آمرزش و مهمانی کردن مردمان برای آرامش روان درگذشتگان ، نسوزاندن هیزم تر . بیرون نکردن جانوران از خانه تا دم مرگ . نیازردن زمین و کوشش بآبادانی آن .خوراک دادن به پرندگان . نچیدن میوه ی نارس ...

هنوز روستاییان ایران که بیشتر پایبند آیین های پیشین هستند ،در سرتاسر بهار و تابستان بشکار نمی روند که مبادا تیر آنان بجانوری ماده بخورد ،و هیچ شکارگر در زمان آزادی شکار نیز بسوی جانوری که آب مینوشد یا چرا می کند تیر نمی افکند.و هنوز هیچ روستایی ایرانی ،ایستاده آب نمینوشد که آن را خوارداشت (توهین) بآب می شمارد . تا آنجا که برخی بهنگام نوشیدن آب ،یک دست را بر سر می گذارند و می نشینند و با این کار، آب را گرامی می دارند و هیچ روستایی ایرانی آرد ، یا میوه ی دیگر را زیر پا نمی گیرد و بر زمین ، ایستاده ادرار نمی کند. و بسیاری فرمان های دیگر که اگر اندکی به پیرامون خود بنگریم نشانه هایی از آنها را خواهیم دید . بنابراین باید این نکته را بپذیریم که حتی با ورود فرهنگ های بیگانه و تهاجم های فرهنگی نیز فرهنگ ایران و آیین های گذشتگان و نیاکان ایرانیان از یادها نخواهد رفت و بمانند پیش پایدار و استوار خواهد ماند .

بن مایه : کتاب حقوق جهان در ایران باستان - فریدون جنیدی - ( با اندکی ویرایش )

در همین زمینه

دیدگاه‌ها  

0 # آریایی 1393-10-21 23:51
البته بعضی از این فرهنگها مختصر تغییری کردن.مثلا انقراض گونه های جانوری مثل شیر و ببر و...
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML