+1 تراز
678 بازدید
آغاز گفتمان ژوئیه 23, 2017 در ایران امروز از سوی (3,595 تراز)
فریدون جنیدی : فرزندان رودکي سمرقندي در شهرهاي سمرقند، بخارا، تاشکند و ترمذ مجبورند زبان ازبکي بخوانند و از خواندن فارسي محروم اند. . من معتقدم زبان فارسي زبان فرهنگي جهان است. اين زبان مستقيم با کهن ترين زبان آريايي جهان که زبان اوستايي است، پيوند دارد. برترين پديده هاي فرهنگي جهان به اين زبان نوشته شده اند.. در ايالت بخارا به چهار شهر بزرگ ايراني سمرقند، بخارا، تاشکند و ترمذ، با سياست يکي از ديکتاتورهاي تاريخ (استالين) نام «ازبکستان» دادند و فرزندان رودکي در آن شهرها مجبورند زبان ازبکي بخوانند و آخرين مدرسه هاي فارسي زبان در ازبکستان بسته شد. ازبکستان بايد اجازه بدهد فرزندان رودکي سمرقندي فارسي بخوانند و جمهوري تازه سال آذربايجان بايد اجازه بدهد تالش ها و تات هاي ايراني نژاد، فارسي بخوانند.

2 پاسخ

+2 تراز
پاسخ داده شده ژان 26, 2020 از سوی خواجه محمد نعیم قادری

به نام خداودن جان و خرد 

قابل تذکر است که فاشیست های ازبکستان فاشیست تر از فاشیست های آلمان و روس و افغانستان اند.  حکومتگران ازبکستان همان تفاله های کمونست است که هنوز بر شانه های شهروندان ازبکستان سوار اند و از جان و مال شان قربانی می گیرند. و ادامه دهندگان سیاست های مخرب بلشویک iها وتزار های وحشی  در آسیانه میانه اند. روس ها با تصرف کشور های آسیای میانه یا ماوراالنهر  چون بخارا و خوارزم دیروز و ازبکستان و تاجکستان و ترکمنستان امروز نخستین حمله شان بر رسم الخط شان بود که آن را تغییر دادند و بعد افتادند به جان دیگر نماد های هویتی و فرهنگی شان که همه را خراب کردند و یا تغییر ماهیت و هویت دادند. حال غلامان و تفاله های شان همان سیاست را ادامه می دهند و ازین غلامان و مزدوران شان چه توقع انسانیت می رود که میراث های فرهنگی و جهانی را پاس بدارند. ایمان و وجدان چیزی خوبی است اگر در نهاد انسان باشد. 

از استاد جنیدی تشکر می کنم که متوجه میراث های ارزشمند ما است. خداوند به لطف خود اسباب نجات ما از این هیولا های بی ماهیت و بی هویت و بی ایمان و بی وجدان فراهم سازد.

0
دارای دیدگاه اکتبر 16, 2020 از سوی (10 تراز)

باسلام واحترام لطفاً بفرماييد برای روسی سازی سمرقند وبخاراو... چه کارهای کردند ایاازان بوستانهای سمرکند خبری هست. سوال اینکه مردم خانات بخارا،خیوه ،خوارزم خودشان مگرازایران ازلحاظسیاسی نبریدند. سفارت نامه خوارزم رامیخوانی متوجه میشوی ازدربارناصری حرف شنوی نداشتند. اسپاسیبا 

0 تراز
پاسخ داده شده مارس 28, 2023 از سوی بی نام

ایضا ایران نیز اجازه دهد اقوام غیر فارس به زبان خود بخوانند و تحصیل کنند

گفتمان های پیشنهادی

+3 تراز
0 پاسخ
+1 تراز
0 پاسخ
+1 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان مارس 8, 2021 در تیره های ایرانی از سوی جاوید جاویدان
+3 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان مارس 15, 2020 در پالایش زبان از سوی فرزاد بتهایی
...