700 نوع واژه اسلامی در شاهنامه

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر برنا، یاسر موحد شاهنامه‌پژوه و دبیركل بنیاد فردوسی معتقد است، حكیم «ابوالقاسم فردوسی» دانشنامه نگار بوده و شاهنامه‌ای كه او به‌صورت منظوم نگاشته است، مجموعه پژوهش‌هایی است كه از اندیشه‌های ایران باستان شروع شده و پس از چهار سده، اندیشه‌های اسلامی تاثیرات بسیاری برآن افزوده اند.

وی روز گذشته در نشست تخصصی «آموزه‌های قرآنی در شاهنامه فردوسی» که در نمایشگاه قرآن برگزار می‌شد گفت: فردوسی اندیشه‌های بسیاری را كه ماحصل پژوهش‌های خود و هم‌كیشانش بوده است منعكس كرده و پندهای شاهنامه تلفیقی از آموزه‌ای ایران باستان و اسلام است.

این پژوهشگر افزود: حكیم طوس آغاز خلقت را آفرینش خرد می‌داند كه شباهت بسیاری به اندیشه‌های اسلامی دارد و اولین باب كتاب «اصول كافی» به باب عقل نامیده شده است و از همین جا می‌توان به نزدیكی‌ ابیات شاهنامه و تعالیم دین اسلام پی برد.

موحد با بیان اینكه در شاهنامه 8 هزار نوع واژه به كار رفته، اضافه كرد: این كتاب یك دانشنامه عظیم است و با كوشش پژوهشگران مشخص شد كه در شاهنامه بیش از 700 نوع واژه اسلامی و شیعی وجود دارد.

دبیركل بنیاد فردوسی برخی از اشعار شاهنامه را برگرفته از احادیث نبوی دانست و گفت: فردوسی جهان را به كشتی تشبیه كرده است كه شباهت زیادی به حدیث «سفینه» پیامبر اكرم (ص) دارد و به طور كلی فردوسی در این اثر برای ادیان توحیدی گوناگون احترام ویژه‌ای قائل بوده است.

وی در توضیح شبهات مطرح شده درباره كیش و آیین فردوسی گفت: حكیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه صراحتاً به مسلمان بودن و پیروی خود از مذهب تشیع اشاره كرده، ولی متاسفانه در برخی از كتاب‌های درسی دانشگاهی وی فردی اسماعیلی یا دنباله رو معتزله تصویر شده است.

موحد در بخشی دیگر از سخنانش گفت: هیچ شاعری حتی مولانا به اندازه فردوسی شیعه بودن خود را در اشعارش بیان نكرده است كه با مطالعه دقیق شاهنامه این ادعا ثابت می‌شود.

این شاهنامه‌پژوه در پایان به توصیف فردوسی از زنان پاك اشاره كرد و گفت: پوشش اسلامی بانوان و پوشش روحانیون امروزی با توجه به اشعار شاهنامه از ویژگی‌های ایرانیان قبل از اسلام بوده است و فردوسی همواره از زنان پاك با عنوان «روی پوشیدگان» یاد كرده است. ‌

نوشتن دیدگاه