مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

دریافت رایگان شاهنامه ی فلورانس (کهنترین نسخه ی خطی شاهنامه)

کهنترین نسخه ی خطی شاهنامه ی فردوسی (نسخه ی فلورانس) را می توانید به گونه ی اینترنتی ببینید.

این نسخه دارای اعتبار بسیار زیادی می باشد که پایه و بنیاد کار شاهنامه ی خالقی مطلق می باشد.

بخش هایی از شاهنامه ی فردوسی در نسخه ی فلورانس از دست رفته است.

 

نمایش

 

برخی از ویژگی های این نسخه از زبان استاد جلال خالقی مطلق:

۱) نقطه گذاری : كاتب این نسخه ، بر خلاف كاتب كهن ترین نسخه كامل شاهنامه (لندن،۶۷۵)در نقطه گذاری دقت شایسته ای نشان داده است.

۲) ترتیب مصراعها وبیتها : این نسخه،بر خلاف نسخه لندن،از این نظر با بیشترنسخه های خطی و ترجمه عربی بنداری همخوانی دارد و مواردی كه در آن ترتیب مصراعها وبیتها به هم خورده باشد ،بسیاركم است.

۳) افتادگی : افتادگی های این نسخه از نسخه های دیگر كمتر است۰

۴) ابیات الحاقی : در این نسخه بیتهای سست الحاقی بسیاری به ویژه در دیباچه كتاب وخطبه های برخی داستانها به چشم می خورد. با این همه، شمار این ابیات نسبت به دیگر نسخه های مبنای تصحیح كمتر است.

۵) روایات الحاقی : ترجمه عربی بنداری و نسخه خطی فلورانس روایات الحاقی كمتری نسبت به دیگر نسخه ها دارند وازاین حیث معتبرترند.

۶) ضبط واژه ها : این نسخه بسیاری از ضبطهای كهن را داراست و ما اكنون به كمك این نسخه ازمتن اصلی تصور درست تری داریم. از جمله این ضبطهای كهن است:گوسپند،سپید، پولاد، پارس وپیل به جای گوسفند، سفید، فولاد، فارس و فیل درنسخه های دیگر؛نبشتن،نبشته ونبیسنده به جای نوشتن،نوشته،نویسنده.

كاربرد صورت كهن حروف اضافه بد / بذ(فارسی میانه:pad) به جای به درآغاز واژه هائی كه با مصوت آغاز می شوند مانند: بذآهن به جای به آهن،بذآیین،بذافراسیاب،بذایرن،بذابر،بذآغوش. كاربرد چُن به جای چو پیش از واژه هائی كه با مصوت آغاز می شوند : چُن از،چُن آواز به جای چواز و چوآواز. كاربرد اومید به جای امید،میژه به جای مژه،مُستی (به معنی ناتوانی و درماندگی) به جای سستی در نسخه های دیگر.

معایب این نسخه  از آن جمله اند:دستبردهای طولی،یعنی افتادگی ها وافزودگیها و پس و پیشیهای ابیات؛دستبردهای عرضی یعنی وجود عناصر بیگانه در بیتهای اصیل مانند ضبطهای ساده ومنفرد؛ تحریف واژه های كهن یا تبدیل آنها به صورت نوتر،مانند كاربرد بخاصه به جای به ویژه،سلام به جای پیام، نسل به جای تخم ، لفظ به جای گفت و جزآنها.

در همین زمینه

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML