میهن نما
میهن نما
کاربردی
پیشنهاد ویژه

قوم

روی هم 150 دستاورد

برگه 4 از 8
61. نشانه های مدارا در شعر حافظ
(هنر و ادب ایران زمین/پژوهش)
...  ديو بگريزد از آن قوم كه قران خوانند! (غزل 228، ص392) يا وفا يا خبرِ وصلِ تو يا مرگ رقيب بازي چرخ يكي زين همه باري بكند (غزل 184، ص 384) گردي از رهگذرِ دوست به كوريِ رقيب بهر آسايشِ اين ديدة خون ...
62. سفره و آشپزی در فرهنگ ایران
(ایران شناسی/فرهنگ ایران)
... هم هست، گر چه جمع خانه کوچک‌تر شده ولی‌‌ همان جمع کوچک هم یکی‌ از مواقعی که همه دور هم جمع می‌نشینند هنگام غذا خوردن است. در مقیاس اجتماعی هم غذا خوردن شأن اجتماعی دارد و هر قوم و ملتی‌ برای خودش در غذا ...
63. ادب پارسی در زمان تازش مغولان
(هنر و ادب ایران زمین/پژوهش)
... است‌ و در هیچ‌ تاریخ‌نیامده‌ الاّ آنچه‌ خواجه‌ ]پیغمبر[ علیه‌ الصلوه‌ و السلام‌ از فتنه‌های‌ آخرالزمان‌ خبرباز داده‌ است‌ و فرموده‌: لاتَقوم‌ُ السّاعه‌ حتی‌ تُقاتِلوا التُّرک‌ صغارَ الاعْیُن‌حُمُرَالوجوه‌ ...
64. لهجه ها مایه ی سربلندی اند نه شرمندگی !
(هنر و ادب ایران زمین/زبان و گویش )
... می باشد و اصالت خود را نگاه داشته است اما کسی که لهجه ی خود را رها کرده و لهجه ندارد در واقع فرهنگ زبانی خویش را از دست داده و بی فرهنگ است! جوانان ایرانی از هر تیره و قومی باید بدانند سخن گفتن با لهجه ...
65. کورش یک شهریار دادگر است
(سخنی از بزرگان/سخنی از نامداران)
... و قتل و غارت‌های سالیانه‌ی این قوم یا آن قوم، نجات می‌یافتند. بنابراین اگر کوروش به بخش بزرگی از فرمان خود عمل کرده باشد که تاریخ این را گواهی می‌دهد، او نمونه‌ آرمانی یک شهریار دادگر در طول تاریخ است. ...
66. لزوم توجه به تاريخ باستاني ايران
(ایران شناسی/گذشته ی ایران)
... را اروپائيان از روي نوشته هاي خود اين اقوام كه موجود است و همه آنها از دوره هاي خيلي باستاني به دست ما نرسيده پذيرفته اند. مگر تاريخ قوم يهود يا يونان كه امروز در مدارس اروپا تدريس مي شود از روي نوشته ...
67. دبیره ی امروز ما، الفبای عربی یا الفبای آریایی؟
(هنر و ادب ایران زمین/زبان و گویش )
... نيز وامدار الفباي آرامي و آن نيز از فنيقي‌ها برگرفته شده است. واژه نبطی اشاره به قوم نبط دارد که از كم‌وبيش سدوپنجاه سال پيش‌ترسايي (پیش از میلاد) در نبطیه می زیسته‌اند و سامي‌‌نژاد بوده‌اند. نبطيان ...
68. چكيده و پيام شاهنامه
(شاهنامه/پژوهشها)
... پيوست (اگرچه هدفش از ميان بردن افراسياب و كاووس بود) اما به دست پدر (اگرچه ناشناخته) كشته شد. در شاهنامه هجومهاى سه قوم تازى، رومى و تورانى به ايران را مي‌‏خوانيم. نخستين و بازپسين دشمنان تازيان‌‏اند ...
69. خیزش عیاران به فرماندهی یعقوب لیث
(ایران شناسی/گذشته ی ایران)
... امروزه «یار»گفته می شود و به معنی رفیق و دوست صمیمی است . کلمه عیار معنای جوانمرد را نیز می دهد ، که سخن قابوسنامه ، مکمل این سخن و بیانگر جوانمردی عیاران است : «... آن قوم عیاران که مردمی ایشان را نام ...
70. نام های معرب شهرهای ایران !
(هنر و ادب ایران زمین/زبان و گویش )
...  تالکان، ابرکوه، کلید، خورزوک و کاشان که تبدیل به قطرو، قومش، قهستان، قهرود، قهندز، قرمیسین، طالقان، ابرقوه، اقلید، خورزوق و قاشان شده‌ است. 3- تبدیل هاء غیر ملفوظ به «ق» و «ج» در فرآیند معرب شدن، ...
71. جغرافياي نوروز معرف گستره ی يک ملت
(بخش های ویژه/ایران امروز)
... يک شالوده محکم و مشترک از مردمان شد که ملت ايران نام گرفت. اتفاقاً واژه ايران نيز از همين زمان به اين ملت و کشور اطلاق گرديد. در زمان هخامنشيان و اشکانيان امپراطوري هاي ايشان به نام قومهايشان پارس و پارت ...
72. مولانا نماد فرهنگ
(هنر و ادب ایران زمین/پژوهش)
... نوشتارهاي خود آورده‌ام كه اگر از يكي از كهكشان‌هاي دوردست، بي‌خبر از وجود تمدنهاي روي زمين، از ما بخواهند كه دو كتاب معرّف هويت و مليت ايرانيان و پارسي‌زبانان، جهت شناسنامه قوم خود عرضه كنيم ـ از ميان ...
73. دلیل پراکندگی کردها
(ایران شناسی/تیره های ایرانی)
... از آن دارد که آنها هیجگاه خودرا جدای از این سرزمین ندانسته اند پراکنگی این قوم در سراسر ایران مربوط به تاریخ جدید نیست . کوچ کردها منحصر به دوره شاه عباس و غیره نیست بلکه در هر زمان نیاز بود با دل ...
74. آیین های ازدواج و عروسی در شیراز
(بخش های ویژه/ایران امروز)
... که اين گونه است : گل به دس دسمال به جيب و شاد و خرم اومديم اومديم و اومديم و می گويين خوش اومدين قوم و خويشونش خبر کن وخت رخصت دادنه گل و خی چادر به سرکن گل هوای رفتنه معمولاً زنان هنگام ورود به خانه ...
75. گفتارهای بیگانگان درباره ی ایرانیان
(بخش های ویژه/ایران امروز)
... قوم خود بپردازند، تاريخ‌نگاري عربي وجود پيدا نمي‌كرد. گلدزيهرـ دانشمند آلماني ............................ شاعر متفكر گوته كه با سرودن «ديوان شرقي غربي» عشق و علاقه خود را به ادبيات ايران نشان داده ...
76. فرهنگ و تمدن شیرازی ها در آفریقا
(ایران شناسی/فرهنگ ایران)
... دولت شيرازي شرق افريقا نقش مهمي در توسعه مناسبات تمدني آن سامان داشته و نيز پدیدآورنده فرهنگ و قوميت سواحيلي شده است. فرهنگ سواحلي‌كه امروزه در شرق آفريقا وجود دارد و متشكل از عناصر گوناگون است، در گام  ...
77. قالی بافی در سیستان
(هنر و ادب ایران زمین/هنرهای ایرانی)
... كردند . قوم مذكور در قرن پنجم ق .م قالي و گليم مي بافتند و نمد توليد مي كردند و از گورهاي آنان در شمال آلتايي واقع در سيبري ، قالي ، گليم و نمد به دست آمده است . در نوشته هاي اوايل دوره اسلامي ، ...
78. سيستان زادگاه نخستين ها
(ایران شناسی/سرزمین ایران)
... كه بيانگر يكي از كانونهاي بزرگ جمعيتي قوم آريا در سيستان است . سيستان برخاسته از دل تاريخ ، كه تمام هنگامه هاي تاريخي را با سرافرازي پشت سر دارد . از منظر تاريخي ،اساطير ملي و حماسي نيز سزاوار شايستگي ...
... جامعة‌ عشایری ایل قشقایی همانند جامعة‌ باستانی‌ زمان‌ اشکانیان‌ به‌ ارزشهایی‌ چون‌ شجاعت‌، نیروی‌ جسمی‌، سواری‌ و تیراندازی‌، گردن‌ فرازی‌ و بی‌باکی‌، گذشت‌، مهمان‌ نوازی‌، جوانمردی‌ و تعصب‌ قومی‌ ارج‌ ...
... در ذهن و ضمیر همه ایرانیان(خواه ‏سنی،خواه شیعی)از سوی دیگرش،از زمان زندگی او تا سده ششم،گونه ‏ای بحران هویّت فرهنگی و مذهبی در میان ایرانیان هم پایبند به سنّت دینی و هم هوادار یادگارهای فرهنگی کهن قومی ...


Your SEO optimized title