رودخانه های کردستان

رودخانه قزل اوزن
اين رودخانه يکی از شاخه های اصلی سفيد رود است و از ارتفاعات چهل چشمه، هزار کانيان و از چشمه های شرقی رشته کوههای زاگرس در جنوب و غرب حومه شهر ديواندره سرچشمه می گيرد. اين رودخانه در هنگام رودخانه در هنگام ورود به استان زنجان به رودخانه شاهرود در منطقه لوشان ملحق می گردد و تبديل به سفيد رود می شود و به دريای خزر می ريزد.
رودخانه های قمه چوکی و اوزن دره در بيجار و رودخانه های تروال و شور در قروه يکی از دو شاخه مهم رودخانه قزل اوزن در استان کردستان به حساب می آيند. دره و حاشيه رودخانه دارای جذابيت و زيبايی خاصی بوده و دارای گونه های متنوعی از ماهيها می باشد.

رودخانه سفيدرود
طول رودخانه سفيد رود به اندازه رودخانه زرينه نيست و حجم آب آن نيز کمتر است. اين رودخانه به رودخانه "تاتاهو" مشهور است. اين رودخانه از ارتفاعات منگور و ترجان سرچشمه می گيرد و سپس به درياچه اروميه می ريزد. رودخانه های چم خانه ساوج بولاک از انشعابات مهم اين رودخانه به شمار می روند.

رودخانه سيروان
sirvan اين رودخانه طويل ترين رود در استان کردستان است و شاخه های اصلی آن رودخانه های گاورود و قشلاق می باشند. گاورود از کوههای کان کبود سقز سرچشمه می گيرد و رودخانه قشلاق از کوههای پير محمد سرازير می شود. شاخه های مختلف اين رودخانه دارای سيستم جريانی مشابهی هستند که در مسير خود از دره های عميقی می گذرند.
قسمتی از اين رود، در بخشهای ميانی، باعث ايجادsirvan مرزی بين ايران و عراق می گردد و به منطقه دياله مشهور است و پس از آن به خليج فارس می ريزد.از انشعابات مهم اين رودخانه می توان گردوکانه، چم قوره، چم گردکان، زريوار و چم گوتوند را نام برد. اطراف اين رودخانه محل مناسبی برای رشد گونه های مختلف ماهی و پرندگان است و زيبايی خاصی را به اين رودخانه داده است.

رودخانه زرينه رود
مسير جريان اين رودخانه از شمال به طرف جنوب است و پس از گذشتن از استان کردستان به درياچه اروميه می ريزد. شاخه اصلی اين رودخانه چم سقز می باشد که از کوههای گردنه خان در شرق بانه سرچشمه می گيرد. رودخانه "خرخره" اصلی ترين شاخه اين رود می باشد که از کنار شهر سقز می گذرد و سرانجام به رودخانه زرينه می پيوندد. شاخه های ديگر آن ساروک و موردی است که از منطقه تکاب و سهند سرچشمه می گيرند.
در سقز زرينه رود را با اسم "جاکتو" می شناسند و پس از عبور از جنوب غربی آذربايجان به درياچه اروميه می ريزد. اين رودخانه بزرگ يکی از جذابترين مناطق طبيعی استان می باشد و همچنين در اين رودخانه امکان ورزشهای آبی نيز وجود دارد. در تمامی طول رودخانه امکان قايق رانی وجود دارد.

در همین زمینه

نوشتن دیدگاه