مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

بارش های فراوان بخش هایی از ارگ های بم و راین را نابود ساخت

به گزارش خبرگزاری مهر:

باران شدید در استان کرمان موجب بروز خسارت های شدید در بخشهای مختلف شده اما بارزترین این خسارتها در بخش آثار تاریخی روی داده است.
مهمترین اثر تاریخی استان کرمان ارگ تاریخی بم با قدمتی 2500 سال می باشد که ثبت جهانی شده است این بنا در زمین لرزه سال 82 بم نیز بیش از 90 درصد دچار خسارت جدی شده بود که طی سالهای اخیر طرحهای نجات بخشی در ارگ بم با مشارکت کشورهای مختلف انجام شد و بخش قابل توجهی از قسمتهای عامه نشین این ارگ مرمت شد اما بارندگی های روزهای اخیر استان کرمان که طی 10 سال گذشته بی سابقه بوده است خسارتهایی به ارگ تاریخی بم وارد کرده است که با توجه به خطر ریزش مناطق مختلف این ارگ به خصوص بخش حاکم نشین هنوز برآورد دقیقی از میزان تخریب ارائه نشده است.
بارندگی در بم آنچنان شدید بوده است که بزرگترین قنات این شهر نیز به زیر آب فرو رفته و بخشهای قابل توجهی از معابر این شهر تاریخی که منظرش ثبت جهانی است نیز زیر آب است.
طبق بررسیهای انجام شده قسمتهایی از ارگ بم که پس از زمین لرزه بم مرمت شده بودند دچار مشکل نشده اند و بارز ترین خسارتها به دیواره های و باروهای ارگ در قسمت خارجی وارد شده و سر دیواره ها به دلیل شدت بارندگی دچار خیس خوردگی و ریزش شده اند.
همچنین قسمتهایی از ارگ تاریخی راین که بزرگترین بنای خشتی جهان بعد از ارگ بم می باشد نیز دچار خسارتهای جدی شده است.
محمد مهدي افضلي، مدير روابط عمومي و امور فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي وگردشگري استان كرمان در خصوص آخرین وضعیت بناهای تاریخی کرمان در سیلاب های اخیر گفت: بارندگيهاي روزهاي اخير باعث ايجاد خسارت در قسمتهاي مختلفي از ارگ تاريخي راين شده است.
وي با اشاره به اينكه بيشترين تخريب ها در قسمت حاكم نشين به چشم مي خورد،افزود: قسمت هاي عامه نشين و اصطبل نيز بر اثر بارندگي خسارت ديده اند.

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML