مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

پوشش زنان ایرانی در زمانهای گوناگون

پوشش زنان ایرانی

پوشش زنان ایرانی

پوشش زنان ایرانی

پوشش زنان ایرانی

پوشش زنان ایرانی

پوشش زنان ایرانی

پوشش زنان ایرانی

پوشش زنان ایرانی

پوشش زنان ایرانی

پوشش زنان ایرانی

پوشش زنان قاجاری

پوشش زنان امروزی


گردآوری و پخش : مهرمیهن - کاربر گردآورنده : مهرزاد

دیدگاه‌ها  

+12 # فرزند ایران 1390-07-20 08:52
گفتاورد از وحید:
درود بر شما
چرا شما که در آن زمان نبودید به این راحتی اظهار نظر میکنید والا من که از پدر بزرگم وقتی میپرسم در مورد کشف حجاب بهم میگه اصلا این حرفهاو مسایل نبوده اینها همش دروغ هایست که بیشتر مردم بدون فکر کردن به آن میپذیرند. در آن زمان همه آزاد بودند که حجاب داشته باشند یا نداشته باشند دیگه این چادر از سر زنهای مردم کشیدن از کجا اومده من نمیدونم

درود بر شما .
دوست ارجمند کشیدن چادر از سر زنها یا همان کشف حجاب اجباری در زمان رضاخان آغاز گردید و در همه جای ایران نیز انجام میشد . مادر پدربزرگ من در یک روستا زندگی می کرد و میگفت که سربازان رضاخان چادر وی رو از روی سرش برداشتن که ایشون با دستش محکم به صورت اون سرباز میزنه و فرار می کنه .البته در زمان محمدرضاپهلوی چنین چیزی گمان نمی کنم بوده باشه یا دست کم من نشنیدم .
پاسخ دادن
+17 # مهرزاد 1390-07-20 18:42
دوستان عزیز
من در مورد کسانی صحبت می کنم که می خواستند حجاب داشته باشند ولی پاسبانان موظف بودند که چادر از سر زنان و دختران بکشند. موردی را که در بالا گفته بودم را مادرم به یاد داشت که همیشه می گفت.
والا کسانی را هم داشته ایم که خود بی حجاب شدند و نیازی به چادر کشیدن از سر نبود که خود قبلا این کار را انجام داده بودند. آن عده را عقب مانده می پنداشتند.
این ها همه مربوط به اوایل قانون کشف حجاب است. دوران رضا خان.
در دوره محمدرضا پهلوی نیازی به این کار نبود که از سال ها قبل عده ای که می خواستند خود بی حجاب شده بودند. آری در آن زمان دیگر هر کسی که می خواست بی حجاب بود و هر که می خواست چادر و یا لباس گشاد و بلند می پوشید.
در همان دوران محمدرضا پهلوی حتی معلم هایی در مدارس داشتیم که با چادر و دستکش وارد کلاس می شدند و معلم هایی داشتیم که دامن هایی بالای زانو می پوشیدند.
معلم هایی داشتیم که همی لباس های امروزی به نام مانتو را با جوراب کلفت به پا می کردند و ...
دوستان گرامی
لطفا" به کتاب ها هم سری بزنیم و در تحقیق از این یاران مهربان هم کمک بگیریم.
پاسخ دادن
+17 # pooya 1390-07-23 20:43
دليل عمده حجاب واقعي قبلي و بي حجابي امروز فقط بخاطر اين است كه آنان چون آزاد بودند از روي عشق و باور قلبي حجاب را قبول داشتند همچنانكه زنان امروزي با شعار و يا با زور از حجاب گريزانند اگر باور نمي كنيد به مجالس عروسي كه تقريبا همه با هم نامحرمند برويد آيا باور قلبي مي تواند در يك مكان موافق حجاب كامل باشد و در جاي ديگر موافق بي حجابي مطلق؟
پاسخ دادن
+7 # reza 1390-07-26 12:43
اول اینالباس زنان در باری و اشرافی هستند نه مردم عامه
پاسخ دادن
+5 # کیانوش 1390-07-28 13:03
درود بر همه در کشوری که ادای دموکراسی دارد باید و باید حق انتخاب وجود داشته باشد حالا هرکسی نظری دارد یکی میخواد بی حجاب باشد یکی با حجاب نه اینکه با حجابها با آوردن دلایلی که خودشان قبول دارند بی حجابی رو نقض کنند یا برعکس و این شرایط در حال حاضر وجود ندارد
پاسخ دادن
+14 # fari 1391-01-27 20:17
اون لباسهایی که گذاشتین(مثلا اون خانومایی که تاج دارن)مربوط میشه به مردم عادی؟؟؟؟!!!!
ولی در کل خیلی خوب بود.سپاسگذار...
پاسخ دادن
+3 # ناشناس 1401-08-27 17:56
این نشون دهنده فرهنگ و تمدن اون زمانه که حتی با دارا بودن فاصله طبقاتی بالاتر پوششون نجیبانه بود..نه مثل الان که هرکی پولدارتر و ثروتمندتره پوشش کمتره و لخت و پتی تره
پاسخ دادن
+8 # fari 1391-01-27 20:20
ولی هر چی میکشیم از این دوران صفویه به بعده ها.....
پاسخ دادن
+7 # نازگل 1391-03-22 12:43
زیبا بود
و جالب اینجاست ک زنان ایرانی تو همه ی دوره ها حجاب کامل داشتن
پاسخ دادن
-2 # عفاف 1391-06-14 12:33
ایران تیمور تاش اولین دختر بی حجاب حتی قبل از دختران شاه .البته خواننده ها و...رانمی گویم منظور درانظار عمومی است در ان زمان رضا شاه هم دخترانش را در قصرش نگاه می داشت.راستی در مورد کسانی که کی گویند عربی حرف نزنیم این کاری غیر ممکن است. امروزه زبان فارسی داغون تر از این حرف ها شده به خصوص در اس ام اس ها
پاسخ دادن
+7 # سام ایرانلو 1391-06-19 18:06
زبان فارسی داغون شده چیه؟ قابل توجه همه زبان‌شناسان میگن در همه‌ی زبان‌ها واژهای گوناگونی از زبانی دیگر وارد میشه و این مختص فارسی نیست. اشکالی هم نداره و آن زبان از بین می‌ره چون تلفظ فرق داره. مثل الکساندر که به فارسی وارد شد و تبدیل به اسکندر گشت. یا مهراب که از فارسی باستان وارد عربی شد. یا خود انگلیسی که تلفیقی از چند زبانه
پاسخ دادن
+11 # فاطمه سادات 1391-06-30 12:00
جالب بود.درود بر تمامی دختران و زنان نجیب.سپاسگذارم.سربلند باشید.
پاسخ دادن
+7 # فاطمه سادات 1391-07-10 18:45
شادی جان العان در بیشتر کشورهای اروپایی زن جذابیت خود رو از دست داده و از قانونی شدن ازدواج های هم جنس بازان می توان به صحت این موضوع پی برد.کمی بیشتر درباره ی زن و فلسفه ی وجودی آن مطالعه کنید.سربلند باشید.
پاسخ دادن
+4 # دل آرا 1391-08-21 23:45
با سلام و تشکر از مطلب خوبتون!
سؤالی که برام پیش اومد اینه که عکسایی که مربوط به دوران صفوی و قبل از اون بود در مورد مردم عادی هم صدق می کرده یا نه؟؟؟
پاسخ دادن
+3 # دل آرا 1391-08-22 00:13
امیدوارم روزی برسه که ما معنای واقعی آزادی رو درک کنیم و خواستار روحی آزاد باشیم نه اون چیزی که از آزادی جلوه می دن!
پاسخ دادن
-29 # میلاد 1391-09-30 09:18
ببینید؟
با شما هستم نویسندگان وب این سایت؟
عکس هایی که از دوران صفوی وجود داره مغشوشه...و همچنین خیلی از عکس های دورهن دیگه...
تاریخ کشورایران رو مورخین خارجی نوشتند اغلب هم مزدور بودند.
تاریخ صفویان هم خارجی ها نوشتند...عکس ها هم با ذهن مغشوش خودشون تو کتاباشون طراحی کردن....
به عکس از هر کتابی نمیشه اعتماد کرد..

برای مثال تو همین تالار شما... پادشاهان باستان رو از هخامنشیان شروع کردید بدون اینکه بدونید اصلا هخامنشیان در ایران نداشتیم و پادشاهان آن دوره کیانیان بودند.
تاریخ هخامنشیان در اواخر دوره قاجار وارد ایران شد و طبق تواریخ اصیل دروغ محضه...
پاسخ دادن
+12 # محدثه 1391-09-30 17:55
عکس ها خیلی جالب بودند.من اطلاعات زیادی در موردلباس های زمان قدیم نداشتم.ممنون.ولی بنظرمن بدترین پوشش مال الانه. :-)
پاسخ دادن
+11 # شهرزاد 1391-10-14 22:52
بله. میگن در زمان ایران باستان ایرانیان فوق العاده نجیب بودند برعکس عرب جاهلیت که تا قبل از اسلام چیزی به نام حجاب نداشتند...
پاسخ دادن
+10 # Aseman 1391-11-04 18:47
گفتاورد از شهرزاد:
بله. میگن در زمان ایران باستان ایرانیان فوق العاده نجیب بودند برعکس عرب جاهلیت که تا قبل از اسلام چیزی به نام حجاب نداشتند...

چرا. عرب هم پوشش داشته
اینو می شه از ایه30 و 31 سوره ی نور قران فهمید که خطاب به پیامبر می گه که به زنان بگو که حجاب های خودشون رو به خودشون نزدیک کنند و روسری های خودشون رو بر روی سینه و گردن خودشون بندازند
پس می شه فهمید که پوشش و حجاب داشتند اما با حدودش و این که چه طور خودشون رو بپوشونند آشنا نبودند.
لطفا برای درک بیشتر و بهتر به خود سوره نگاهی همراه با تفکر بندازید.
پاسخ دادن
+2 # البیسا 1391-12-04 12:03
اخه زناامروزه اینجوری لباس می پوشن یااصلاروسری سرشون نمیکنن???????????لطفااصلاهش کنین
پاسخ دادن
+1 # مسيحا نفس 1391-12-11 12:00
سلام
بسيار عالي
كتيبه ها درسته. ولي شبيه سازي ها بدك نبود (به خاطر انتخاب نوع پارچه ها ).
يه پيام هم واسه خوانندگان : شما كه لطف مي كنيد راجع به تاريخ ايران نظر ميدين لطفا اول برين املاي زبان پارسي/ فارسي رو درست ياد بگيرين بعد كتابايي كه توسط مورخين متعهد كه زحمتها كشيدن در راه شناسوندن تاريخ تمدن و فرهنگ ايران بخونين بعد بياين نظر بدين .
پاسخ دادن
0 # شهرزاد 1392-01-21 18:14
به عنوان يك معلم تاريخ ازشما سپاسگزارم.
پاسخ دادن
-2 # زهره نامدار 1392-03-10 23:18
در اين زمينه ها متاسفانه تحقيق و پژوهش لازم انجام نگرفته ؛ بهتر است به جاى رد و نقد اين حركت ، مشوق هنرمندان و محققين باشيم.
البته توجه به كار هاى انجام شده مثل مقوله بالا و ديدن نقاط قوت و ضعف كار،باعث پيشرفت خواهد شد .
ممنون از كسانى كه اينگونه متون را در معرض ديد قرار مى دهند؛ دست مريزاد
پاسخ دادن
-8 # گیتا 1392-03-24 20:40
البته من حمایت نمی کنم ولی گویا کشف حجاب برای این بود که نامردانی برای ترور اشخاص در لباس زناذن قایم می شدند و دولت برای پیدا کردن اونا این قانونو گذاشت .
پاسخ دادن
+7 # وسنا 1392-04-01 02:54
سلام خیلی جالب بود متاسفم که داریم پس رفت میکنیم لباس های دوران قدیم زیباتر بودند هنر رو توشون میشد حس کرد!این ایده شبیه سازی واقعا جالب بود یه سوال برام پیش اومد این شبیه سازی کی و کجا اتفاق افتاده و مسول این پروژه کی بوده؟ مرسی ♥
پاسخ دادن
+1 # امیررضا 1392-05-19 01:49
نگاه کنید لباس عیلامی ها چه زیبا بوده هرچی میایم به سمت جهان پیشرفته تر و بهتر گند زده میشه به لباس ها .خوش به حال من که عیلامیم
پاسخ دادن
+6 # سارا 1392-08-28 00:40
عالی بود ...خدا لعنت کنه این قاجار.....
پاسخ دادن
+4 # شهناز 1392-09-20 13:19
سلام .در زمان باستان حجاب زنان دربار و سرشناس بیشتر از زنان رعیت بوده و زنان رعیت ازادانه تر در ملاعام ظاهر میشدند.
پاسخ دادن
+7 # مسعود 1392-10-05 09:05
درود.درتمام دورهای حکومت درایران پوشش زنها منحربه فرد بوده ونشانگراصالت زنان ایران زمینه.ولی حالاچرازنهاگرایش به مدهای غربی دارن.واقعاجای تاسف نداره!!!!داره یادمون میره که اریایی هستیم.
پاسخ دادن
-1 # ابراهیم 1392-10-06 10:15
مادر بزرگ من کرد بود یک کلاه گرد سرش می گذاست با یک بند از زیر می بست بقیه موهاش بیرون بود وبا همه مرد ها هم دست می داد (25 سال پیش فوت کرددر سن 80 سالگی)البته الان هم دست می دهندچون اگر دست ندهند بی احترانی حساب می شود
من به رسم خودمان با فامیل های خانمم می خواستم دست بدم دست ندادند کلی ضایع شدم
پاسخ دادن
+6 # امیر 1392-10-15 13:42
واقعاً جالب و در عین حال ناراحت کننده است، در تمامی عکس ها تا قبل از قاجار می توان مشاهده کرد که پوشش و ظاهر زنان آراسته و در بسیار زیبا بوده، تمام لباس ها آستین های بلند داشته و پای لباس بر روی رمین بود و پوششی برای موها هم وجود داشته. این بوده فرهنگ ایرانی که زنان هم پوششی در خور شخصیت خودشان داشته اند.
پاسخ دادن
-1 # علی 1392-11-04 19:05
درود به شما
ممنون از دادن اطلاعات مفیدتون
خوشبختانه در گذر مان هم زنان ایرانی پیوسته دارای پوشش مناسبی بودن
پاسخ دادن
0 # سارا 1392-12-13 22:26
سلام خسته نباشید عالی بود ولی کاش منبعی ذکرمی کردید تامیشد به راحتی برای تحقیقم ارایه بدمش!!!!
پاسخ دادن
+3 # ترنم 1392-12-16 23:49
کاشکی لباس زن های اولیه رو هم به نمایش میذاشتید
پاسخ دادن
+2 # یک ایرانی 1393-05-07 17:44
آقای میلاد واقعا متاسفم که این متن را نوشتی.
پاسخ دادن
+1 # حسین 1393-06-12 00:58
گفتاورد از میلاد:
ببینید؟
با شما هستم نویسندگان وب این سایت؟
عکس هایی که از دوران صفوی وجود داره مغشوشه...و همچنین خیلی از عکس های دورهن دیگه...
تاریخ کشورایران رو مورخین خارجی نوشتند اغلب هم مزدور بودند.
تاریخ صفویان هم خارجی ها نوشتند...عکس ها هم با ذهن مغشوش خودشون تو کتاباشون طراحی کردن....
به عکس از هر کتابی نمیشه اعتماد کرد..

برای مثال تو همین تالار شما... پادشاهان باستان رو از هخامنشیان شروع کردید بدون اینکه بدونید اصلا هخامنشیان در ایران نداشتیم و پادشاهان آن دوره کیانیان بودند.
تاریخ هخامنشیان در اواخر دوره قاجار وارد ایران شد و طبق تواریخ اصیل دروغ محضه...

دوست گرامی،اطمینان داشته باشید نخواهید توانست تاریخ با شکوه ایران را تحریف کنید.
پاسخ دادن
-2 # محمدباقر 1393-09-05 00:42
گفتاورد از کیانوش:
درود بر همه در کشوری که ادای دموکراسی دارد باید و باید حق انتخاب وجود داشته باشد حالا هرکسی نظری دارد یکی میخواد بی حجاب باشد یکی با حجاب نه اینکه با حجابها با آوردن دلایلی که خودشان قبول دارند بی حجابی رو نقض کنند یا برعکس و این شرایط در حال حاضر وجود ندارد


اگه واقعا مسلمان هستیم ومادی گرانیستیم واگه میخوایم چیزی به اسم آخرت راآباد کنیم بایددرجامعه اسلامی حکم قرآن پیاده بشه اگه دمکراسی هم هست بایددرچهارچوب قران باشه.حالامیخواداجدادماحجاب داشته باشن یانداشته باشن برای حداقل ماهاکه پیام اسلام به گوشمان خورده تبعیت ازاسلام وحجاب هست
پاسخ دادن
-2 # نگار 1393-10-28 21:19
شادی جان خدا در قرآن گفته لا اکراه فی الدین یعنی کسی مجبور نیست به زور خدا رو بپرسته اما خدا گفته همه ی زنان باید خودشون رو دربرابر نامحرم بپوشونن و این یکی دیگه اختیاری نیست
پاسخ دادن
+3 # پرستش 1394-02-22 12:39
گفتاورد از وحید:
درود بر شما
چرا شما که در آن زمان نبودید به این راحتی اظهار نظر میکنید والا من که از پدر بزرگم وقتی میپرسم در مورد کشف حجاب بهم میگه اصلا این حرفهاو مسایل نبوده اینها همش دروغ هایست که بیشتر مردم بدون فکر کردن به آن میپذیرند. در آن زمان همه آزاد بودند که حجاب داشته باشند یا نداشته باشند دیگه این چادر از سر زنهای مردم کشیدن از کجا اومده من نمیدونم

بنده از اقوامم کسی رو میشناسم که بابت کشف حجاب و جراحت هایی که از عمال حکومت برداشته بود به رحمت خداو در واقع به شهادت رسید.
به پدربزرگتون بفرمایید احتمالا اونموقع یا مسافرت خارجه بودند یا زیاد تو ایران نگشته بودند.
با احترام به همه پدربزرگها
پاسخ دادن
+4 # hosinsaby 1394-03-30 20:10
گرچه مطلب تاریخی است وگویای بدعت بودن فرهنگ برهنگی لیبرالسیم اما گفت وگوها نشان ازعقب افتادگی واصراربعضی از پیروان آن قزاق چکمه پوشی که هنوز جراحت زخمهایش بربدن این ملت التیام نیافته، تحریف وانکار می کنند،بر ادامه نابسامانی در پوشش ملی این کشور دارد.
پاسخ دادن
-1 # عبدالله 1394-09-08 00:09
گفتاورد از نگار:
شادی جان خدا در قرآن گفته لا اکراه فی الدین یعنی کسی مجبور نیست به زور خدا رو بپرسته اما خدا گفته همه ی زنان باید خودشون رو دربرابر نامحرم بپوشونن و این یکی دیگه اختیاری نیست

به تفسيرش هم مراجعه كنيد خوبه
مفهوم اين آيه آزادي مطلق نيست.
بلكه پذيرش دين پس از دعوت كامل است.
پاسخ دادن
0 # م.ن 1394-09-20 15:01
ممنون ازتصاویر.
مانتیجه میگیریم ک حجاب مختص اسلام نیست و زنان ماحجاب کامل دارن اما حالابعضی دختران میگویند ما آریایی هستیم وحجاب برای عرب هاهست متأسفم براشون.
پاسخ دادن
0 # گودرزی 1401-11-25 00:26
سلام ما در انتخاب رهایم ولی قشنگ بدانیم جوری زندگی کنیم که ارزش زندگی کردن داشته باشیم
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML