مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

سنگ نگاره هایی 11 هزار ساله در سرباز پیدا شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان :

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرباز با اشاره به قدمت هزاران ساله سنگ نگاره های این منطقه گفت: بسیاری از این نقوش با نقوش کشف شده در شهرهای تربت، خضدار و پنجگور پاکستان یکسان هستند که این موضوع نشان از مشترکات و باورهای یکسان فرهنگی مردم این مناطق دارد.

سنگ نگاره های منطقه سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان همانند دیگر آثار تاریخی به جای مانده از گذشتگان، میراثی کهن برای شناخت باورها و فرهنگ مردم منطقه بلوچستان هستند.

حسینی نقش بز کوهی را یکی از فراوان ترین نقوش تکرار شده در این سنگ نگاره ها عنوان کرد و افزود: این نقش که برگرفته از کهن ترین اسطوره ایران باستان است، در وسایل مکشوفه از شهر سوخته منطقه سیستان نیز قابل رویت است.

وی با بیان اینکه در این آثار سنگی تصاویری از انسان در حالات مختلف نیز به چشم می خورد، گفت: تصویر حیواناتی مانند سگ سانان، گربه سانان و اسب های اهلی و وحشی و صحنه های مختلفی از شکار نیز در این سنگ نگاره ها ترسیم شده اند.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرباز با اشاره به اینکه آثار سنگی و سنگ نگاره ها یکی از جذاب ترین عوامل در جذب توریسم و گردشگر هستند، افزود: باید با برنامه ریزی از این فرصت برای درآمدزایی در منطقه و جذب محقق و گردشگر داخلی و خارجی بهره برد.

سنگ نگاره سرباز

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML