مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

دو سنگ نوشته ی ساسانی در لرستان پیدا شد

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از كشف دو كتیبه به خط پهلوی ساسانی كه بر روی دو كاسه سفالی نوشته شده، در سایت تاریخی قلعه گوری استان خبر داد.

قاسم قربانی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این دو كتیبه در جریان عملیات كاوش محوطه قلعه گوری رماوند واقع در شهرستان كوهدشت كشف شده است.

وی با اشاره به اینكه عملیات كاوش در سایت قلعه گوری دی ماه امسال انجام شد، اظهار كرد: در این محوطه علاوه بر كشف گچبری های نفیس دوران ساسانی، دو كتیبه به خط پهلوی ساسانی كه بر روی دو كاسه سفالی نوشته شده نیز كشف شد.

قربانی گفت: این سفال نوشته‌ها كه در ادبیات باستان شناسی به نام استروكا معروف هستند، نخستین نمونه ای است كه در لرستان به دست آمده است.

عطا حسن پور سرپرست كاوش محوطه قلعه گوری رماوند نیز دراین خصوص گفت: استروكاهای كشف شده شامل دو كاسه سفالی است كه یكی از آنها دارای 13 سطر نوشته به شكل مدور از لبه تا كف ظرف را در بر گرفته است.

وی افزود: دیگری دارای هشت سطر نوشته است كه برای خواندن این كتیبه‌ها با زبان شناسان مطرحی در داخل و خارج كشور مكاتبه شده است.

بنا به گفته سرپرست كاوش محوطه قلعه گوری، دوران ساسانی از جمله دوران های تاریخی لرستان است كه نسبت به سایر ادوار فرهنگی، اطلاعات اندكی از آن در دست است.

حسن پور افزود: با مطالعه یافته های به دست آمده از دو فصل كاوش محوطه قلعه گوری و ترجمه كتیبه ها، زوایای تاریكی از دوران پرفروغ ساسانی در استان لرستان روشن خواهد شد.


نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML