باغ فتح آباد کرمان دگرباره آباد شد

باغ فتح آباد یا باغ بیگلر بیگی تا یک سال و نیم پیش زیر چشم رسانه های گوناگون بود، این باغ تاریخی یکی از کهنترین باغهای ایران و جایگاه فرمانروایی یکی از شاهان کرمان بود که رفته رفته به فراموشی سپرده شد و به ویرانه ای گشتگی یافت.این باغ زیبا در سالهای گذشته جایگاه معتادان و بیکاران شده بود که خوشبختانه با کوشش و پشتکار دست اندرکاران بازسازی شده است و دگربار آباد شده است .

فرتوری از دو سه سال گذشته ی این باغ که رو به ویرانی بود :


و اکنون این باغ زیبا دوباره آباد شد :

باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد کرمان

علیررضا رزم حسینی  استاندار کرمان در گفتگو با خبرگزاری مهر آورده است:
این باغ ۱۸۰ سال قدمت دارد و  برای نخستین بار که از این باغ بازدید کردم لودری در نزدیکی این باغ برای تخریب بخشی از این اثر تاریخی حضور داشت و وقتی از کسی که قصد تخریب بنا را داشت دلیل این کارش پرسیده شد مشخص شد این فرد به این دلیل که گمان می کرده خشتهای این بنا برای زمین کشاورزی مناسب است قصد انتقال خشتها را به باغش داشته است.
وی گفت: پس از بازدید از بنا و اقدامات لازم در راستای مطالعه و بررسی این عمارت همکاری لازم با دستگاههای مختلف مرتبط با این بنا از جمله اوقاف انجام شد و همکاری خوبی صورت گرفت و در نهایت بر اساس عکسهای هوایی که از مجموعه گرفته شده بود باز سازی باغ فتح آباد آغاز شد.
استاندار کرمان گفت: عمارتهای مختلف در این مجموعه مطابق با اصالت اولیه بازسازی و احیاء شد و در اطراف این باغ نیز با همکاری جهاد کشاورزی کلکسیونی از گیاهان دارویی کرمان کشت شده است.

دیدگاه‌ها  

0 # ابراهيم 1394-05-14 12:31
با سپاس بيكران شما در حفظ ميراث فرهنگي اين مرز وبوم واميد به تلاش هاي دگر جهت باقي مانده ي آثارفرهنگي كه نياز به مرمت دارد
پاسخ دادن
+1 # زهرا22 1394-05-15 17:48
درود
ای کاش همه ی آثار تاریخی را مرمت و بازسازی می کردند.
پاسخ دادن
+1 # فلاح 1394-05-17 11:44
این امر و مواردی شبیه به این باغ در کرمان اخیرا زیاد دیده می شوند که مرهون دید و تفکر متفاوت استاندار فهیم کرمان جناب آقای رزم حسینی است.خداوند حافظ ایشان باشد .
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه