مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

جهانی شدن قنات ایران

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، روز سه شنبه در مراسمی در مقر این سازمان در رم، شبکه آبیاری قنات در ایران را بطور رسمی در فهرست میراث جهانی کشاورزی قرار داد.
به گزارش واحد مرکزی خبر از رم، علی کیانی راد معاون پژوهشی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی که به همراه محمد رضا حائری محقق سازه های تاریخی و قناعت کشورمان در این مراسم حضور داشت به خبرنگار صدا و سیما در رم گفت: ابتکار «میراث کشاورزی با اهمیت جهانی (GIAHS)» نخستین بار توسط سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد(FAO) در سال 2002 در نشست جهانی توسعه پایدار در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی ارایه شد. این ابتکار یک چارچوب جامع سیاستگذاری و اجرا را برای شناخت و حفاظت پویا از شبکه های کشاورزی در دنیا که می تواند به عنوان میراث جهانی کشاورزی مطرح شوند فراهم می آورد.

ثبت قنات ایران به عنوان میراث جهانی کشاورزی در پی انجام کار فشرده، منسجم و علمی توسط یک کمیته تخصصی از کارشناسان و پژوهشگران وزارت جهاد کشاورزی(موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصادکشاورزی) و بخش غیردولتی با تخصص های مختلف در تاریخ نهم اردیبهشت ماه امسال در فائو صورت گرفت.

استفانو گرگی، از اعضای کمیته علمی و اجرایی میراث کشاورزی جهانی فائو نیز گفت: قنات در ایران که قدمتی چند هزار ساله دارد مهمترین منبع آبی کشاورزی در مناطق کویری محسوب می شود. وی افزود: قنات های ایران به ویژه در اطراف برخی از شهرهای این کشور همچون کاشان اعجاب انگیز است.

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML