مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

رویش گندم در پارسه

علف‌های هرز، گیاهان و ساقه‌های گندم آنچنان در بنای جهانی تخت جمشید روئیده اند که کل محوطه را یک دست سبز کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، عظیم ترین بنای سنگی جهانی این روزها درگیر رویش گیاهان است، گیاهان خوش رنگی که در جای جای محوطه رشد و نمو کرده اند.

علف‌های هرز و ساقه های گندم گاهی آنقدر رشد کرده اند که سنگهای محوطه را غرق خود ساخته و بیشتر از خود سازه ها، این گیاهان هستند که چشم هر بیننده ای را خیره می سازند.

رویش گیاهان در محوطه تخت جمشید

به خاطر بارشهای متناوب و به نسبت زیادی که طی این چند ماه در استان فارس و شهرستان مرودشت رخ داده، ساقه های گندم نیز در محوطه بنا به خوبی رشد کرده اند.

رویش این علفها و گیاهان بیشتر کاخ ها و بناهای این محوطه را پوشانده و کارشناسان نیز بر این نکته تاکید دارند که چنین رویش گیاهان به احتمال زیاد موجب وارد شدن صدماتی به بخشهای مختلف بنا شده است.

این در حالی است که در کشورهای دیگر دنیا پیش از رویش گیاهان و علفهای هرز به وسیله داروهای ویژه که اثر منفی بر بنا ندارد از رشد گیاهان در سطوح محوطه جلوگیری به عمل می آید.
کارشناسان اعتقاد دارند که با عمیق تر شدن ریشه گیاهان احتمال می رود که صدمات زیادی به بناها وارد آید زیرا ریشه گیاهان در بین سنگها رشد کرده و در طول زمان موجب متلاشی شدن سنگها می شود.

سبز شدن گیاهان در تخت جمشید روندی است که هرساله رخ می دهد و کارشناسان و متخصصان امر اعتقاد دارند باید هرچه سریعتر نسبت به جلوگیری از سبز شدن گیاهان در محوطه اقدام شود.
همچنین در این رابطه مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس به خبرنگار مهر گفت: در ابتدای امر باید گفت حفاظت از میراث فرهنگی و تمدنی یک کشور باید از مسئولان شروع شود و آنها نسبت به مراقبت از این بناها و سازه ها مراقبت جدی به عمل آورند و بعد نوبت به مردم برسد تا فرهنگ مراقبت از سازه ها و بناهای تاریخی را بتوان در میان آنها نهادینه کرد.

مسعود منیعاتی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از رویش این گیاهان راه های مختلفی وجود دارد، بیان کرد: یکی از این راه ها استفاده از داروهای مخصوصی است که به گیاهان می زنند تا از رویش آنها جلوگیری به عمل آورند و در عین حال برای سازه ها نیز ضرری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه برای از بین بردن این گیاهان باید از هیچ راهی دریغ نکرد، افزود: تخت جمشید یک بنای ارزشمند جهانی است که برای مراقبت از آن اگر لازم باشد سالی چند مرتبه گیاهان و علف‌های هرز را از بین برد باید به طور قطع این کار را انجام داد.
وی بیان کرد: پایگاه پژوهشی پارسه و پاسارگاد جدیت بیشتری برای مراقبت از تخت جمشید و پاسارگاد داشته باشد و به خاطر ارزشی که این بناها میان مردم دارد، با جدیت بیشتری نسبت به مراقبت از آنها همت بورزد.

در همین زمینه

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML