مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

دریاچه ی پریشان در حال خودسوزی

فرح خادم‌المله تالاب پریشان درشهرستان كازرون كه در پی خشکسالی چند ساله طراوت و شادابي خود را از دست داده و از دریاچه به برکه‌اي کوچک تبديل شده، اين روزها با مشكل بدتري نيز دست به گريبان است و مي‌رود تا باخودسوزي به كلي نابود شود.
خودسوزی دریاچه پریشان که از روز چهارشنبه گذشته در حاشیه کوه بز منطقه فامورساحل سنگی دریاچه آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد، منجر به ايجاد20 حفره کوچک در یک ردیف شده و از آنها دود متصاعد مي‌شود. در جریان خودسوزی خاک بستر تالاب دچار حریق شده و وسعت آن نیز در حال افزايش است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط زیست فارس در این باره گفت: تداوم خشکسالی از جمله علل پدیده خودسوزی دریاچه پریشان است به همین دلیل خاک‌هایی که از پوسیده شدن ساقه و برگ گیاهان به وجود آمده، طی فرآیندی پدیده خودسوزی را ایجاد می‌کند.
ابراهیمی کارنامی با اشاره به اين كه این پدیده نیازمند بررسی کامل است تا بتوان راهکارهای مقابله با آن را اعمال کرد، افزود: در اين خصوص اقدامات اساسي شروع شده و در حال بررسي علت خودسوزي اين درياچه زيبا كه روزگاري مأمن پرندگان كميابي بوده، هستيم.
جمال خداپرست رئیس اداره محیط زیست شهرستان کازرون نيز اعلام كرد: وسعت خودسوزی در دریاچه پریشان در حال حاضر کم است و نیروها به محل اعزام شده‌اند. سال گذشته نیز 15 تا 20 هکتار از خاک منطقه سلطان‌آباد شیراز و روستاهای همجوار که شهرک صنعتی هم در آن قرار دارد، دچار خودسوزی شده بود.
در همين حال، گمانه‌هایی درخصوص دلایل این پدیده مطرح مي‌شود كه مهم‌ترين آنها حرکت آب‌های گرم زیرزمینی، احتمال پدیده آتشفشان و رسوبات و املاح کف دریاچه است که به خاطر خشک شدن دریاچه تحت فشار قوی قرار گرفته و پدیده خودسوزی خاک در منطقه را رقم زده است. همچنین احتمال داده می‌شود این پدیده به دلیل تجزیه گیاهان و درپی آن تصاعد گاز از گیاهان رخ داده باشد.
کارشناسان معتقدند: چنانچه سریع‌تر از این خودسوزی جلوگیری نشود، انفجار نیز رخ خواهد داد. نخستين فرضیه که از سوي کارشناسان مطرح شده درخصوص امکان حرکت هیدرو ترمال یعنی حرکت آب‌های گرم زیرزمینی است که این فرضیه رد شده زيرا به دلیل این که چنانچه این پدیده ناشی از بخار آب باشد، نباید آثار دود و ذغالی شدن در محل مشاهده شود. دومین مسئله احتمال پدیده آتشفشان بوده که پس از تبادل نظر این پدیده نیز رد شده چرا كه منطقه مذکور دشت است. امادرخصوص فرضیه سوم که از مابقی گمانه‌ها جدی‌تر است، مربوط به رسوبات و املاح کف دریاچه بوده که به خاطر خشک شدن دریاچه تحت فشار قرار گرفته و به شکل این پدیده بروز کرده است.
براساس این فرضیه، این رسوبات در فرایند اول در حال تبدیل شدن به ذغال است و در سطح بالاتر تولید گاز متان را به دنبال دارد که این گاز علاوه بر آلودگی، به جرقه و کوچک‌ترین گرمایی حساس است و حتی امکان ایجاد فرورفتگی نیز وجود دارد. به دنبال بروز اين پديده، مدیریت بحران شهرستان کازرون تشکیل جلسه داده و اعضای آن در حال بررسی این پدیده هستند.
در اين جلسه اعضا تصمیم گرفتند با انتقال بیل مکانیکی به منطقه، خاک‌ها را زیر و رو کرده یا این که کانال‌هایی دور حفره‌ها ایجاد کنند که از گستردگی خودسوزی جلوگیری شود.

دیدگاه‌ها  

0 # صداقت 1391-08-14 19:12
میشه دراین رابطه اطلاعات بیشتری بگذارید من دانشجوی ارشد خاکناسی هستم خیلی نیاز دارم ممنون میشم ازتون
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML