کورش و ذوالقرنین به کوشش عسکر بهرامی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی ، مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) یازدهمین جلد از مجموعۀ پژوهشهای ایران باستان را تقدیم جامعۀ علمی کشور و پژوهشگران عرصۀ ایرانشناسی در سراسر جهان می‌کند. آثاری که در این مجموعه به زبانهای مختلف منتشر خواهد شد، آخرین دستاوردهای علمی را در همۀ زمینه‌های مربوط به ایران‌باستان (تاریخ، باستانشناسی، هنر، ادبیات، اساطیر، ادیان، زبانها، دست‌نوشته‌ها، کتیبه‌ها و...) در اختیار دانش‌پژوهان قرار خواهد داد و برگ زرین دیگری خواهد بود بر فرهنگ کهن این مرز و بوم.
در مقدمه کتاب آمده است، مجموعۀ حاضر دربردارندۀ مقالات ارائه شده در همایش «کورش هخامنشی و ذوالقرنین» است که در ششم خردادماه 1389 از سوی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد . در این همایش، گذشته از چند سخنرانی افتخاری، سیزده مقالۀ پذیرفته شده از سوی دبیرخانه نیز ارائه شد. با این همه یک مقاله (خضر و ذوالقرنین) که تا هنگام برگزاری همایش آماده نشده بود، نیز به این مجموعه افزوده شد. همچنین از میان دهها مقالۀ ارزشمند که پیشتر در این زمینه‌ها منتشر شده‌اند و اغلب آنها اکنون در دسترس پژوهشگران نیستند، یک مقاله (کورش و کیخسرو) را با توجه به موضوع، و کسب اجازه از نویسندۀ آن، به این مجموعه افزوده‌ایم. این دو مقاله را در بخش «پیوستها» آورده‌ایم که در پایان آن نیز فهرستی زیر عنوان «پاره‌ای نوشته‌ها در بارۀ کورش بزرگ، پادشاه هخامنشی» آمده است. و سرانجام اینکه برای کامل‌تر شدن کتاب، گزارشی از روند برگزاری همایش و سخنرانیهای ارائه شده را هم به آغاز آن افزوده‌ایم. گفتنی است که برای یکدست شدن مجموعه کوشیده‌ایم تا جای ممکن رسم‌الخط همۀ مقالات به یک شیوه درآید، جز مقالۀ «ذوالقرنین: اسکندر یا کورش؟» که به خواست و تأکید نویسنده، به شیوۀ ایشان آمده است.

برگزاری همایش با همکاری بی‌دریغ مجموعۀ همکاران مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، به گونه‌ای‌ کم‌نظیر به انجام رسید و بازتاب شایسته‌ای یافت. گردآوری مقالات و تدوین و آماده‌سازی این کتاب نیز به همین سان نتیجۀ تلاش بسیاری از این همکاران بود که جای سپاس از همۀ ایشان دارد؛ به ویژه از نویسندگان مقالات که این مجموعه از نوشته‌های ارزشمند ایشان بهره‌مند شده است.
برگزاری همایش حاصل تدبیر و همراهی ریاست مرکز، جناب آقای کاظم موسوی بجنوردی بود، و پیشنهاد گردآوری و چاپ این مجموعه نیز به همین سان از حسن نظر و پیگیری ایشان بود. دبیری همایش و نظارت علمی بر روند آن را دکتر حسن رضائی باغ‌بیدی، به دستیاری سرکار خانم صبا لطیف‌پور ــ که تهیۀ گزارش را نیز برعهده داشته‌اند ــ به انجام رساندند. و سرانجام اینکه همۀ مراحل کار، سخت مرهون مدیریت و کوشایی جناب آقای عنایت‌اللّه مجیدی، و آماده‌سازی مجموعه نیز حاصل همکاری بی‌دریغ همکاران دبیرخانۀ مرکز ــ به‌ویژه سرکار خانم زهراسادات حسینی ــ بوده است. گردآورندۀ این مجموعه به‌جای‌آوردن سپاس‌ همۀ این بزرگواران را وظیفۀ خود می‌داند.

فرمان کورش بزرگ نیز منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) مفتخر است که هفتمین جلد از مجموعۀ پژوهشهای ایران باستان را که به بررسی و ترجمۀ منشور کورش اختصاص یافته، تقدیم جامعۀ علمی کشور و دوستاران فرهنگ ایران زمین می‌کند.
این مجموعه که نخستین جلد آن در سال 1384 منتشر شد، به همّت مدیر و سر‌ویرستار آن آقای دکتر حسن رضائی باغ‌بیدی و یاریهای دانشمندان عرصۀ ایران‌شناسی، آخرین دستاوردهای علمی را در همۀ زمینه‌های مربوط به ایران باستان در اختیار دانشپژوهان و ایران دوستان قرار می‌دهد.
فرمان کورش بزرگ که به قلم توانای دکتر عبدالمجید ارفعی مستقیماً از زبان بابلی نو به فارسی و انگلیسی ترجمه شده، کهن‌ترین سندی است به حقوق بشر پرداخته ‌و از این حیث ارزش والا در میان آثار بازماندۀ ایران باستان دارد و مایۀ افتخار همۀ ایرانیان است.
باشد که جوانان برومند این مرز و بوم با خواندن متن این استوانۀ سترگ، فرهنگ اصیل خود را بیشتر بشناسند و آثار و ارزشهای بازمانده از نیاکان خود را پاس بدارند.

در همین زمینه

نوشتن دیدگاه