مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

سخنرانی استاد فریدون جنیدی در همایش جهانی اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران

فريدون جنيدي،‌شاهنامه‌پژوه ايراني در همايش جهاني اتاق بازرگاني زرتشتيان ايران: ايرانيان، از رياضيات پيشرفته تا توانايي شگرف در ساختن آبراهه خبرنگار امرداد - اشکان خسرو پور : فريدون جنيدي، ايران‌شناس در نخستين روز از همايش جهاني اتاق بازرگاني زرتشتيان، از كندن كانال سوئز از سوي ايرانيان سخن راند و تاكيد كرد كه ايرانيان بايد با شناختن گذشته‌ي خودشان، آينده را پايه‌ريزي كنند.

جنيدي، گفت: «نزديك به ١٥٠ سال پيش، كشور فرانسه با كندن كانال سوئز، سه قاره را به هم وصل كرد. زماني كه اين كانال كشيده شد، سه سنگ‌نبشته به زبان فارسي باستان ن پيدا شد. اين سنگ‌نوشته‌ها مانند نوشته‌هاي زمان هخامنشي بودند و آغاز آنها به نام خداوند، كسي كه زمين، آسمان، مردم و شادي را آ‏فريده‌بود، آغاز مي‌شد. اين سنگ‌نوشته‌ها، از كنده‌شدن آبراهه سوئر به دست ايرانيان در زمان هخامنشي اشاره داشت.» وي افزود: «در ميانه‌ي راه اين كانال، درياچه‌اي به نام درياچه‌ي تلخ وجود دارد. ايرانيان براي اينكه آناهيتا الهه‌ي آبها از آميخته ‌شدن آب درياي سرخ با درياچه‌ي تلخ، نگران نشود، راهشان را كج كرده و هزينه‌ي زيادي متحمل شدند، اما كانال را از بخش ديگري گذراندند. وي تاكيد كرد: بسياري از اروپاييان، خود را صاحب فرهنگ ايران مي‌شمارند، چون ما ساكت بوديم . بانگ بلند از ايران برنخواست و اروپاييان، خودشان را صاحب فرهنگ ايران مي‌دانستند.» وي با اشاره به اينكه اسكندر گجستك، بسياري از داشته‌هاي ما را از ميان برد، گفت: «اسكندر به خواسته‌ي يك بانوي نابكار به نام تاييس، تخت جمشيد را آتش زد. اين زن، همان كسي است كه امروز به عنوان مجسمه‌ي آزادي در آمريكا وجود دارد.» به گفته‌ي اين شاهنامه‌پژوه، تلاش‌هاي بسياري انجام شد تا بگويند چون در شاهنامه نشاني از روزگار هخامنشيان نيست،‌ پس اين كتاب سنديت تاريخي ندارد.

فريدون جنيدي، دراين باره به نام داريوش،‌به بخشي از نوشته‌هايي كه به زبان فارسي باستان، موجود است اشاره كرد و گفت: «در اين نوشته‌ها، نام داريوش به صورت فاعلي آمده كه در شاهنامه،‌به گونه‌ي دارا آمده‌است، همان كسي كه در شاهنامه، داستانش بارها آمده‌بود.» بنيان‌گذار «بنياد نيشابور»، با اشاره به اينكه دانش ستاره‌شناسي ايرانيان، بسيار پيشرفته‌بوده‌است،‌افزود: «ايرانيان در روزگاران گذشته، در بخشي نزديك به استوا، رصدخانه ساخته بودند. من زماني كه در استراليا بودم، فهميدم كه چرا چنين كاري انجام‌شده‌است. به همين شوند كه استوا، بهترين جايي است كه دو گروه از ستاره‌هاي نيمكره شمالي و جنوبي را مي‌توان ديد.» وي افزود: «ابوريحان بيروني، در ٩٥٠ سال پيش، برپايه‌ي محاسباتش به وجود قاره‌ي آمريكا پي برده‌بود.

او كروي‌بودن زمين،‌همان سخني كه سال‌ها پيش از آن در اوستا به آن اشاره شده را بازگو كرده‌است.» اين شاهنامه‌پژوه،‌از اين‌كه نژادي از سرخپوستان،‌از سرزمين‌هاي شرقي به آمريكا رفته‌اند، گفت: «دو گروه از سرخپوستان در آمريكا وجود دارند. گروهي زردپوست هستند كه ربطي به ما ندارند و گروهي ديگر،‌سفيدپوست هستند كه از بسياري لحاظ،‌شبيه به ما هستند. اين گروه به پروردگار،‌روح بزرگ مي‌گويند كه همان اهورامزداست.» جنيدي با اشاره به اينكه «نيمروز»، بخشي از ايران و در ميانه‌ي جهان است،‌گفت: «در زمان‌هاي گذشته،‌ از شرق ژاپن تا عرب كاناري را اندازه‌گرفتند كه وسط اين دو گستره،‌ نيمروز در ايران بود،‌جايي كه درست در نصف‌النهار زمين قرار داشت و امروز، انگلستان آن را به اشتباه، به نام گرينويچ ثبت كرده‌است.

پيشرفته بودن دانش رياضي و مثلثات، از موارد ديگري بود كه فريدون جنيدي به انها اشاره كرد. وي گفت: «در محاسبه‌ي درازاي زمين، گاهي نياز مي‌شود مسافت كوه‌‌ها را به صورت صاف درنظر گرفت.

اين‌كار كه در ٥ هزار سال پيش در ايران انجام مي‌شده، تنها از راه دانش رياضي و به ويژه مثلثات امكان‌پذير بوده‌است،‌دانشي كه ايرانيان به آن مجهز بوده‌اند.

شيوه‌ي محاسبه‌ي اين فاصله‌ها در نوشته‌هاي يكي از دانشمندان سيستاني به چشم مي‌خورد و دستيابي ايرانيان به رياضيات پيشرفته و مثلثات را يادآوري مي‌كند.» وي با انتقاد از توجه نكردن به شاهنامه‌ي فردوسي، گفت: «شاهنامه، نامه‌ي نياكان ماست. تا يك نسل پيش،‌ شمار شاهنامه‌خوان‌ها زياد بود اما شوربختانه نسل جديد، تمايلي به خواندن شاهنامه نشان نمي‌دهند و اين، جاي افسوس دارد.» فريدون جنيدي در بخش ديگري از سخنانش، پيرامون بيت‌هاي افزوده شده به شاهنامه سخن راند. به گفته‌ي وي، اين بخش‌ها از آن‌جايي كه از ديدگاه دستوري، نگارشي و نوشتاري، درست نيستند، از نوشته‌هاي ديگر فردوسي، خداوندگار سخن، به دور است.

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML