مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

نسک "سایه‌های صحرا؛ ایران باستان در جنگ" پحش شد

«سایه‌های صحرا» کتابی تاریخی - تحلیلی به قلم کاوه فرخ است که در سه بخش تفصیلی به تاریخ ایران در دوره هخامنشی، اشکانیان و ساسانیان می‌پردازد.همچنین این کتاب، پیشگفتاری به قلم پروفسور ریچارد نلسون فرای دارد که در سپتامبر 2006 نوشته شده است و در بخشی از آن می‌خوانیم: در این کتاب دکتر کاوه فرخ ما را با نظرگاه ایرانی این روایت در مقابل دیدگاه یونانی و رومی آن که مدت‌های مدید بر دانش ما از جنگ‌های ایران باستان سایه افکنده است، آشنا می‌سازد.

نگاه از منظر دیگر مطبوع است و دکتر فرخ در این تاریخ بر بسیاری از نهادهای ایرانی مانند سواره نظام نخبه ساسانی یا «اسواران» پرتوی از نور می‌افشاند.

این کتاب در بخش «هخامنشیان» با این توصیف آغاز می‌شود که اولین امپراتوری دنیا در اوج خود از تراکیه و سواحل اژه در غرب تا آسیای مرکزی و هند در شرق امتداد داشت. دستاوردهای هخامنشیان عبارت بود از ساخت جاده شاهیة اولین سیستم خبررسانی و اقتصاد پولی متمرکز، اما شاید بزرگ‌ترین دهش امپراتوری به نوع بشر منشور حقوق بشر کوروش و احترام او به تنوع دینی، فرهنگی و زبانی موجود در امپراتوری بود.

همچنین در بخش اشکانیان با این مطلع روبه‌رو می‌شویم که اشکانیان ایران را از زیر سلطه پادشاهان سلوکی خارج کردند. آیین جنگ که بر شالوده سوارکاری استوار بود به سواره نظام یکدست با سلاح سنگین و دارای نیزه که در کنار کمانداران مهلک چابک‌سوار عمل می‌کردند تغییر شکل داد.

در بخش سوم و پایانی کتاب درباره عصر ساسانی می‌خوانیم که این عصر پیشرفت‌های عظیم در زمینه‌های معماری، علم، هنر و امور نظامی به ویژه بهبود سواره نظام سنگین اسلحه رخ داده است. دین امپراتوری آیین زرتشتی بود گرچه در امپراتوری جماعات بزرگی از دیگر مذاهب نیز وجود داشت.

این کتاب گاهشماری نیز دارد که از سال 10 هزار قبل از میلاد آغاز و تا 838 پس از میلاد را در برمی‌گیرد.

کتابشناسی برگزیده و نمایه نیز بخش‌های پایانی کتاب را شامل می‌شود.

این کتاب را نشر ققنوس در 552 صفحه، شمارگان 2هزار نسخه و قیمت 17 هزار تومان منتشر کرده است.

mehrenews.com

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML