مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

کشف ديوار سنگ‏چين اشکاني در نوشهر

سرپرست تيم کاوش در محوطه باستاني آفله روستاي خاچک منطقه کجور شهرستان نوشهر از کشف يک ديوار سنگ‏چين متعلق به دوره اشکاني، يک سکه و يک شي مسي اواسط اسلامي در نخستين فصل کاوش اين محوطه باستاني خبر داد.

به گزارش ميراث آريا (chtn)، «محمد قمري فتيده» اظهار داشت: گمانه‏زني اين محوطه به منظور تعيين عرصه و حريم با ايجاد 14 گمانه در اطراف تپه در اضلاع جنوبي، غربي و شمالي که منتهي به دشت هستند، انجام شده است.

او افزود: بر اساس يافته‏هاي حاصل از گمانه‏زني، وسعت تقريبي محوطه حدود 5 هکتار است.

اين باستان‏شناس با بيان اين‏که شواهد سطحي حاکي از اين است که اين محوطه کارگاهي براي ذوب فلز بوده است، تصريح کرد: فراواني سرباره‏هاي ذوب فلز بر روي محوطه به خصوص در ضلع جنوبي محوطه به قدري زياد است که گمان مي‏رود بر روي کوهي از سرباره قدم گذاشته‏ايم.

«فتيده» اظهار داشت: سفال‏ها و شواهد سطحي تک‏دوره‏اي بودن محوطه را اثبات مي‏کنند و فرم عمومي سفال‏ها کاملاً منطبق با فرم‏هاي دورۀ اشکاني است.

اين مقام مسوول با اشاره به اينکه جاده آسفالته روستاي خاچک دقيقاً از حاشيۀ غربي تپه مي‏گذرد و جاده‏اي خاکي نيز دقيقاً از روي تپه گذرانده شده که در جوانب شمالي، غربي و جنوبي تپه برشي عظيم ايجاد کرده است، گفت: ديوارهاي سنگ‏چين از آثار شاخص که بر اثر احداث اين جاده نمايان و تخريب شده به حساب مي‏آيد.

سرپرست تيم کاوش در محوطه باستاني آفله تجمع اصلي بقاياي حرارتي و سازه‏هاي کارگاهي را در راس و حاشيه غربي و جنوبي تپه عنوان کرد.

او در خصوص يافته‏هاي اين کاوش اظهار داشت: يک ديوار سنگ‏چين که احتمالا مربوط به دوره اشکاني است، يک سکه و يک شي مسي ضرب شده که آنها نيز احتمالا مربوط به اواسط دوره اسلامي است از عمده يافته‏هاي اين فعاليت به شمار مي‏رود.

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML