کشف گور باستاني عصرآهن و سفال‏ها‏يي با قدمت بيش از هفت هزار سال

روابط عمومي پژوهشگاه سازمان ميراث‏فرهنگي از کشف يک گور باستاني عصرآهن و سفال‏هاي هفت هزارساله در محوطه باستاني ماهيان و چينواستان گلستان خبر داد.

به گزارش ميراث آريا (chtn)،عضو هيات علمي پژوهشگاه ميراث‏فرهنگي و سرپرست کاوش در اين دو محوطه هدف از گمانه‏زني در اين محوطه‏ها را تعيين عرصه و حريم عنوان کرد و افزود: در محوطه ماهيان 5 گمانه باستان‏شناختي زده شده و در گمانه شماره يک آن بقاياي يک گور باستاني متعلق به عصر آهن کشف شد.

«جبرئيل نوکنده» بابيان اين‏که عمليات گمانه‏زني باستان‏شناختي در محوطه باستاني ماهيان و چينو گلستان اين کشف راسبب شد،تصريح کرد: در اين گور دو جسد به همراه اشياي تدفيني مانند ظروف سفالي خاکستري رنگ و قرمز رنگ و بقاياي يک خنجر و درفش برنزي کشف شده است.

او ادامه داد: معماري اين گور سنگ چين بوده و از نظر شکل ساخت و داده‏هاي مکشوفه فرهنگي مشابه قبرهاي عصرآهن در استان‏هاي تهران، مازندران و گيلان است.

اين باستان‏شناس با تاکيد براينکه در تعيين حريم محوطه ماهيان هزينه بخشي از عمليات گمانه‏زني توسط مالک خصوصي اثر پرداخت شده اظهار داشت: نخستين بار است که در استان گلستان گمانه‏زني باستان‏شناختي به‏صورت مشارکتي با مالک اجرا مي‏شود و اگر اين موضوع خوب مديريت شود شايد بتوان عرصه و حريم بسياري از محوره‏هاي باستان‏شناختي را تعيين کرد.

«نوکنده» در ادامه به محوطه باستاني تپه چينو علي‏آباد کتول اشاره کرد و افزود: در اين تپه 7 گمانه باستان‏شناختي زده شد و محدوده عرصه تاريخي و حريم آن مشخص شده است.

اين مقام مسوول گفت: از آنجايي که بخشي از عرصه تاريخي اين تپه مورد تخريب قرار گرفته در يکي از اين نقاط عمليات پاکسازي ديواره برش نيز انجام شده است.

او از شناسايي بقاياي بخشي از ديوار يک قلعه تاريخي با پي سنگي و مصالح با خشت‏ خبر داد و گفت: بعد از عمليات کاوش با پوشش کاهگل و سقف اين ديوار مورد حفاظت قرار گرفت و خوشبختانه اين اقدام در روستا نيز مورد استقبال گردشگران فرهنگي قرار گرفت.

سرپرست تيم کاوش در اين محوطه ادامه داد: در بالاترين سطح تپه قطعات شکسته سفال لعابدار و بي لعاب و شيشه يافت شد که شباهت نزديکي با سفالينه‏هاي شهر گرگان(جرجان) دارد.

اين باستان‏شناس تصريح کرد: کهن‏ترين يافته در گمانه مربوط به سفالينه‏هاي پيش از تاريخي با شاموت گياهي و نقوش هندسي به رنگ سياه از نوع فلات عتيق در فلات مرکزي ايران يا سفال نوع جيتون است که قبلا در آق تپه گنبد کاووس در استان گلستان و تپه سنگ چخماق در منطقه بسطام استان سمنان کشف شده بود.

«نوکنده» با تاکيد براينکه قدمت اين نوع سفال به بيش از هفت هزارسال بازمي‏گردد،اظهار داشت: اين نخستين بار است که در منطقه کوهستاني استان گلستان يک محوطه نوسنگي مورد گمانه زني قرار مي‏گيرد.

در همین زمینه

دیدگاه‌ها  

0 # ناشناس 1390-06-06 11:22
اخه ادم حسابی کشف گور عصر اهن وسفالهای با قدمت 7000 سال چه معنی میده اگه گور عصرآهن است چه جوری سفال نوسنگی در آن یافت شده یا خبر شما الکی است یا تیتر خبر اشتباه است پس لطف کنید یا تیتر راه اصلاح کنید یا پیگیر خبر شوید
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه