مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

برگزاری همایش جهانی هزاره شاهنامه

همایش بین‌المللی «هزاره شاهنامه» به مناسبت ثبت هزارمین سال سرایش شاهنامه در یونسکو از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تالار محتشم بنیاد ایران‌شناسی صبح دیروز ، ۲۴ اردیبشهت ماه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همزبانی، در مراسم افتتاحیه این همایش غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حسن قریبی، رییس بنیاد ایران‌شناسی، به ترتیب به ایراد سخنرانی پیرامون موضوعات «راز ماندگاری شاهنامه» و «مختصری از ماجرای بازگرداندن شاهنامه شاه‌ تهماسبی به ایران» پرداختند.
بر اساس این گزارش، همزمان با برپایی این همایش در بنیاد ایران‌شناسی دو نمایشگاه کتاب نیز در بخش جنبی آن برگزار شده است. در یکی از این نمایشگاه‌ها ۱۱ عنوان کتاب از تازه‌های انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی به نمایش درآمده است. دیگر کتاب‌ها نیز آثاری هستند که پیش از سال ۸۸ به چاپ رسیده‌اند. انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز دو کتاب به مناسبت همایش «هزاره شاهنامه» منتشر کرده است. یکی از این کتاب‌ها با عنوان «به فرهنگ باشد روان تندرست» دربرگیرنده مجموعه مقالات پیرامون موضوع شاهنامه و فردوسی است که به کوشش احمد سمیعی گیلانی و ابوالفضل خطیبی تدوین شده است و کتاب دیگر، «فردوسی و شاهنامه‌سرایی» است که برگزیده مقالات دانش‌نامه زبان و ادب فارسی در مداخل مرتبط با شاهنامه و فردوسی را شامل می‌شود.
گزارش این همایش نیز توسط محمدجعف یاحقی ارائه شد:
محمد جعفر یاحقی در همایش «هزاره فردوسی» که از سوی فرهنگستان زبانن و ادبیات فارسی برگزار شد، از گستردگی موضوعات مقاله‌ها سخن گفت و تأکید کرد که مقاله ها، تمام زمینه‌های مرتبط با شاهنامه را پوشش می‌دهد.
به گزارش محمدجعفر یاحقی در همایش «هزاره فردوسی» با تاکید بر گذشت ۶۷ سال از برپایی همایش «هزاره فردوسی» و «هزاره شاهنامه» گفت: «در سال ۱۳۱۳ همایش «هزاره فردوسی» برگزار شد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی کمتر به برپایی همایش اقدام می‌کند. اما طی سه سال اخیر برپایی چنین همایشی در چشم‌انداز فرهنگستان قرار گرفت.»
وی در ادامه توضیح داد: «در هیات علمی این همایش تصمیم گرفیتم تا برای برپایی آن فراخوانی داده نشود؛ بلکه از پژوهش‌گران و شاهنامه‌پژوهان سراسر دنیا برای شرکت در این همایش و تدوین مقاله‌هایی با موضوعات آزاد درباره فردوسی و شاهنامه دعوت صورت گرفت تا این افراد جدیدترین یافته‌های خود را پیرامون این موضوع ارائه کنند.»
دبیر علمی همایش از برپایی ۳۳ سخنرانی علمی در این همایش دو روزه خبر داد و اظهار داشت: «سخنرانان همایش از ۹ کشور جهان چون آلمان، تاجیکستان، لهستان، گرجستان، هلند و ایران دعوت شده‌اند. البته از دیگر کشورها چون کانادا، ژاپن، پاکستان، ارمنستان، انگلستان، فرانسه و چین نیز مهمانانی دعوت کرده بودیم که بنابردلایل مختلفی نتوانستند در این همایش حضور یابند.»
وی در ادامه گفت: «سعی داشتیم در این همایش توزیع عادلانه‌ای در میان دانشگاه‌های مختلف ایران صورت بگیرد و سخنرانان از دانشگاه‌هایی چون شیراز، تبریز، تهران، مشهد و حتی محققان آزاد انتخاب شده‌اند.»
یاحقی درباره موضوعات برخی از این مقاله‌ها افزود: «موضوعاتی چون متن‌شناسی، اسطوره‌شناسی، زبان‌شناسی، ساختمان و ساختار شاهنامه، تاریخ شاهنامه و تطبیق داستان‌های شاهنامه با داستان‌های ایرانی در این مقاله‌ها پرداخته شده‌اند. وی از دو پروژه مرتبط با «شاهنامه» در سطح جهان خبر داد و گفت: یکی از این پروژه‌ها در دانشگاه کمبریج انگلستان پیگیری می‌شود و مرتبط با مینیاتورهای شاهنامه است. پروژه دیگر در کشور و هلند و درباره نقالی و ارتباط آن با شاهنامه است.»
دبیر علمی همایش در پایان از دو تن از شاهنامه‌شناسان که در این همایش حضور ندارند یاد کرد و گفت: «ایرج افشار یکی از شاهنامه‌شناسان بزرگ بود که امسال در جمع ما حضور ندارد؛ اما جلد دوم «کتاب‌شناسی» او منتشر شده است.»
وی افزود: «جلال‌ خالقی‌مطلق هر سال در این بازه زمانی در ایران حضور داشت اما متاسفانه امسال به دلیل بیماری نتوانست به ایران بیاید. البته کتاب «یادداشت‌های شاهنامه» او توسط انتشارات مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی به تازگی منتشر و ارائه شد.»
در بخش دوم این همایش از ساعت ۱۱ سخنرانی‌های تخصصی از سوی مهمانان همایش ارائه شد.
ادامه همایش «هزاره شاهنامه» امروز ۲۵اردیبهشت در محل بنیاد ایران‌شناسی واقع در تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی، برگزار می شود.

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML