میهن نما
میهن نما
گفتاورد

مانوئل بربریان

جایگاه گذشته ی ایرانیان در دانش و فرهنگ ، نزد بیگانگان و نیز شوربختانه نزد ما ایرانیان شناخته شده نیست . خویشکاری ما ایرانیان ، شناخت کوششهای نیاکان خود و نشان دادن سهم این کوشش های ایرانی در شکوفایی تاریخ دانش و فرهنگ و تمدن کنونی جهانی است .

مانوئل بربریان ، پدر زمین ساخت ایران

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
میانگین امتیار کاربران: / 2
بسیار بدبسیار خوب 

دراین برنامه صحبت های دکتر اسلامی ندوشن را می شنویم درباره اشعار عاشقانه سعدی .

سعدی با تنوع اندیشه‌ ها و مهارت در بیان و نگاه عمیق اجتماعی خود در بوستان و گلستان از عرفان و تصوف ـ که در عصر او به اوج خود رسیده بود ـ برای تعلیم و تعلّم زندگی آرمانی خویش سود جست.

بازتاب عرفان و تصوف ایرانی و اسلامی در دو اثر تعلیمی سعدی آشکارا به چشم می‌ آید. سعدی در بوستان باب‌ های جداگانه‌ای را به احوال و مقامات عرفانی اختصاص می‌ دهد و در گلستان به تکریم قناعت و درویشی می ‌پردازد و در جای ‌جای این دو اثر نشان می ‌دهد که در آموزش و تعلیم اخلاق عرفانی - که خود طی سالها سفر و کسب تجربه‌ های بیشمار آنها را در جان و روح خویش گنجانیده است - مهارت و تبحّر بسیاری دارد.
اما غزلیات سعدی، همه شور و حال و وجد است. سعدی در غزلیات از تعلیم و پند و اندرز آشکار بوستان و گلستان دست می ‌کشد و با شور عاشقانه و عارفانه ‌اش به ترسیم طریقت روحانی خویش دست می ‌زند. سعدی در غزلیات به نوعی با عرفانی شهودی مواجه است. او از «عشق» به عنوان موهبتی الهی و ازلی دستمایه ‌ای می‌ سازد برای وصول به حق. «عشق» در غزلیات در جامه ی عشق زمینی و مجازی پوشانده می ‌شود. سعدی عشق مجازی را برای عبور از مراحل اولیه ی عرفان لازم می ‌داند و همه ی این عشق در پرتو جهان‌ بینی جمال ‌پرستانه ی سعدی شکل می‌ گیرد. عشق و زیبایی در غزلیات او رابطه ی تنگاتنگی دارد که سعدی با روحیه ی زیبایی‌ شناسانه و نظربازانه ‌اش از پیوند آن دو به حقیقت دست می ‌یابد.
غزلیات سعدی همچون دیگر آثار او می‌ تواند بازتابنده ی عرفان و تصوف باشد؛ عرفانی که سعدی آن را در قرن هفتم در محضر استادان و در طول سفرهای بیشمارش به اقصی نقاط سرزمین‌های اسلامی فراگرفته و خود در طول زندگی عملی ‌اش آن را در رفتار و کردار خویش به منصه ی ظهور درآورده بود.

 

برای دریافت گزینه دانلود را بفشارید


  • بازدید: 2360
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گزاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


برگ نخست چندرسانه ای گفتگو و سخنرانی نیم نگاهی به غزلیات سعدی - دکتر اسلامی ندوشن
تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

هر دم از این باغ بری می رسد

اشاره به رخدادها و دگرگونی های بسیار زیاد

پیشنهاد
تبلیغات
پیام های کاربران
  • نبرد قادسیه نخستین جنگ بزرگ ایران و عرب
    بنده خدا ؛ معلومات شما از تاریخ و دین بسیار کم می باشد مطالعه بفرمایید بعد اظهار نظر کنید ؛ ایرانیان از زمان پیش از اسلام یکتا پرست بودند و تقدس آتش به خاطر مظهر و تجلی از نور الهی است و در واقع اصلاً آتش پرستیده نمیشد ؛ زرتشتیان خود همیشه منکر عبادت آتش بوده و آن را «واسطه» عبادت خدا دانسته‌اند و نه «خودِ خدا».(دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، جلد. یکم، ذیل «آتش‌پرستی».) با طرز تفکر شما این گونه باید قیاس کرد که مسلمانی که طواف کعبه می کنند خانه پرستند!!! یا شیعیان که به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم ... نمایش / پاسخ
    فرستنده : یحیی
تبلیغات


Your SEO optimized title