میهن نما
میهن نما
گفتاورد

عبدالرفیع حقیقت

يكي از خصوصیات ممتاز دانشمندان و انديشمندان راستين ايراني، آزاد انديشي و مردم گرایي است. كه نماينده وسعت نظر بي انتها و رهایي يافتن از قيود دست و پاگير محدود مربوط به قبيله و گروه و نژاد و شهر و قوم و مملكت و مكتب و توقف نكردن آنان در مراحل مختلف زندگي فريبنده مادي مي باشد . اين خصيصه ی آموزنده و آموزنده جهاني كه راهنماي سعادت بشري و شيوه ی راستين رسيدن به مدارج عالي كمال معنوي است بدون مطالعه و تفحص و تعمق وسيع وهمه جانبه و همچنين تامل و تهذيب و كوشش و جهش فكري و عملي بي وقفه و بي غرضانه و خالي از تعصب امكان پذير نيست .

عبدالرفیع حقیقت

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
میانگین امتیار کاربران: / 2
بسیار بدبسیار خوب 

دراین برنامه صحبت های دکتر اسلامی ندوشن را می شنویم درباره اشعار عاشقانه سعدی .

سعدی با تنوع اندیشه‌ ها و مهارت در بیان و نگاه عمیق اجتماعی خود در بوستان و گلستان از عرفان و تصوف ـ که در عصر او به اوج خود رسیده بود ـ برای تعلیم و تعلّم زندگی آرمانی خویش سود جست.

بازتاب عرفان و تصوف ایرانی و اسلامی در دو اثر تعلیمی سعدی آشکارا به چشم می‌ آید. سعدی در بوستان باب‌ های جداگانه‌ای را به احوال و مقامات عرفانی اختصاص می‌ دهد و در گلستان به تکریم قناعت و درویشی می ‌پردازد و در جای ‌جای این دو اثر نشان می ‌دهد که در آموزش و تعلیم اخلاق عرفانی - که خود طی سالها سفر و کسب تجربه‌ های بیشمار آنها را در جان و روح خویش گنجانیده است - مهارت و تبحّر بسیاری دارد.
اما غزلیات سعدی، همه شور و حال و وجد است. سعدی در غزلیات از تعلیم و پند و اندرز آشکار بوستان و گلستان دست می ‌کشد و با شور عاشقانه و عارفانه ‌اش به ترسیم طریقت روحانی خویش دست می ‌زند. سعدی در غزلیات به نوعی با عرفانی شهودی مواجه است. او از «عشق» به عنوان موهبتی الهی و ازلی دستمایه ‌ای می‌ سازد برای وصول به حق. «عشق» در غزلیات در جامه ی عشق زمینی و مجازی پوشانده می ‌شود. سعدی عشق مجازی را برای عبور از مراحل اولیه ی عرفان لازم می ‌داند و همه ی این عشق در پرتو جهان‌ بینی جمال ‌پرستانه ی سعدی شکل می‌ گیرد. عشق و زیبایی در غزلیات او رابطه ی تنگاتنگی دارد که سعدی با روحیه ی زیبایی‌ شناسانه و نظربازانه ‌اش از پیوند آن دو به حقیقت دست می ‌یابد.
غزلیات سعدی همچون دیگر آثار او می‌ تواند بازتابنده ی عرفان و تصوف باشد؛ عرفانی که سعدی آن را در قرن هفتم در محضر استادان و در طول سفرهای بیشمارش به اقصی نقاط سرزمین‌های اسلامی فراگرفته و خود در طول زندگی عملی ‌اش آن را در رفتار و کردار خویش به منصه ی ظهور درآورده بود.

 

برای دریافت گزینه دانلود را بفشارید


  • بازدید: 2300
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گزاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


برگ نخست چندرسانه ای گفتگو و سخنرانی نیم نگاهی به غزلیات سعدی - دکتر اسلامی ندوشن
تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

آب چیزی را کشیدن

حداکثر استفاده را از آن کردن

پیشنهاد
تبلیغات
پیام های کاربران
  • سندی تاریخی درباره شیوه حمله اعراب به ایران
    حمله اسكندر، اعراب، مغول ها و تيمور دروغ هستند آگاه باشيد مردم عزيز ابن ها دروغ هايى هستند كه دشمنان تاريخ ايران گفته اند. اسكندر كه ايرانى بود نه يونانى اعراب هم اصلا براى حمله به ايران قدرتى نداشتند و حتى زمانى كه لورنس عرب به عربستان رفت شاهد جنگ هاى وحشتناك بين قبايل بود چنين قومى چگونه ميتوانند ايران را تصرف كنند؟ اگر اسب هاى مغولستان را ببينيد همين كافى است كه به دروغ بودن حمله چنگيز پى ببري... نمایش / پاسخ
    فرستنده : محمدحسين
تبلیغات


Your SEO optimized title