"خودنگار" جایگزینی برای واژه ی "سلفی"

واژه ی بیگانه ی سلفی Selfie  که بیشتر برای خودنگاری (عکس گرفتن از خود و نشان دادن به دیگر کاربران) بکار می رود ، در فضای اینترنت و شبکه های مجازی بسیار پرکاربرد و روان (رایج) است . کاربرد این واژه به اندازه ای زیاد است که در سال 2013 واژه ی سال برگزیده شد و به واژه نامه ی آکسفورد افزوده شد .
این واژه در میان کاربران اینترنت در ایران نیز کاربرد بسیار دارد و به همین گونه گفته (تلفظ) میشود. تاکنون جایگزین های بسیاری برای این واژه از سوی نهادهای دولتی و نهادهای میهن دوستانه و بسیاری از فرهنگیان پیشنهاد شده است که هنوز هیچ یک آنگونه که باید ، جا نیفتاده است .

فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه ی "خودعکس" را پیشنهاد کرده است که با نگاهی به آن در می یابیم که پیشنهاد فرهنگستان پذیرفتنی نیست ، چرا که بخش دوم آن واژه ی عکس ، واژه ای بیگانه است و نمی توان برای یک واژه ی بیگانه ، جایگزینی بیگانه برگزید .

هفته نامه ی امرداد در شماره ی 330 خود پیشنهادهایی برای واژه ی سلفی برگزید و آنها را به نگرسنجی گذاشت .

جاگزین های امرداد : خودنگار – خودنما – فرخی – خویش انداز و خودعکس بود که آنگونه که در زیر می بینید خوانندگان به واژه ی خودنگار نگرش داشته اند .

جایگزین واژه سلفی

جایگزین "خودنگار" از دو بخش خود+نگار ساخته شده است که هر دو بخش پارسی و معنی آن آشکار و روشن است . ( نگار= عکس – فرتور . خودنگار = عکس خودی یا عکس شخصی )

ناگفته نماند واژه ی خودنما نیز ویژگی های واژه ی خودنگار را داراست و می توان از آن بهره جست .

دیدگاه‌ها  

0 # محمدرضاقیاسی 1394-08-25 14:28
درودبرشما
درگذشته به اینگونه عکس گرفتن ها،عکس یادگاری میگفتندکه درمواقعی که به این عکس هارجوع می شدیادی ازگذشته می کردند.
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه